آخرین اقدامات برای خانه‌دار کردن مردم فارس چیست؟

شیراز - ایرنا - تولید مسکن با هدف خانه‌دار کردن اقشار مختلف از محوری‌ترین رویکردها در استان فارس به شمار می‌رود و اقدامات عملی برای تحقق این مهم به صورت مستمر در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساخت مسکن و خانه‌دار شدن مردم به ویژه در مناطق محروم از مهمترین اولویت‌های دولت است که پیگیری و برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم در طول ۲سال گذشته در استان فارس نیز در حال انجام است به گونه‌ای که افق توسعه مسکن شهری برای برخی مناطق تعریف شده و برخی شهرستان‌ها هم پیشرفت قابل توجهی در این عرصه داشته‌اند.

چشم‌انداز ساخت مسکن در فارس؛۱۶۰ هزار واحد

روز گذشته مدیرکل راه و شهرسازی فارس اعلام کرد که در قالب طرح نهضت ملی مسکن بنا است که حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکونی در استان ساخته شود که از این ۱۶۰ هزار واحد حدود ۴۵هزار واحد به شکل یک و ۲ طبقه و ۱۱۵ هزار واحد نیز به شکل چهار طبقه احداث خواهد شد.

محمود رضا طالبان افزود: امروز برای ساخت حدود ۳۶ هزار واحد مسکونی در استان به شکل انبوه و آپارتمانی قرارداد منعقد شده و این ظرفیت را داریم که با همین مدل قرارداد واگذاری ساخت منعقد کنیم.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی فارس در زمینه تأمین زمین نیز تاکنون در استان ۱۲ هزار هکتار زمین برای ۹۷ هزار واحد زمین تأمین شده و عمده مشکل در تأمین زمین مربوط به شهر شیراز و قسمتی هم مرودشت و استهبان است و مابقی شهرها مشکل تأمین زمین نداریم.

وی عدد گردش مالی طرح نهضت ملی مسکن در این استان را ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برشمرد و اضافه کرد: در مقطع فعلی آمادگی داریم که ساخت ۴۰ هزار واحد مسکونی را به انبوه سازان استان واگذار کنیم.

در استان فارس تاکنون ساخت ۵۵ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده و این رویکرد در شهرستان‌های مختلف استان به صورت مستمر دنبال می‌شود؛ طبق آخرین گزارش‌ها قرار است احداث بزرگترین پروژه انبوه‌سازی ساختمان بلوک مسلح کشور در فیروزآباد فارس با حضور رئیس کمیته تخصصی مبحث هشت مقررات ملی ساختمان آغاز شود.

احداث بزرگترین سازه انبوه‌سازی بلوک مسلح کشور در فیروزآباد

رییس کمیته تخصصی مبحث هشت مقررات ملی ساختمان و استاد دانشگاه شیراز در این باره گفت: ضوابط طراحی مهندسی و ساخت ساختمان‌های بنایی برای آن دسته از اعضای سازه‌ای و غیرسازه‌ای تدوین شده که در ساخت آنها از مصالح بنایی استفاده می‌شود.

محمود رضا ماهری افزود: برای نخستین‌بار در شهرستان مرودشت و در روستای کناره این شهرستان اجرای سازه بلوک سیمانی و آجری مسلح از سوی بنیاد مسکن استان فارس کلید خورد و این طرح در شهرستان اوز نیز اجرایی می‌شود.

ماهری ادامه داد: ساخت سازه بنایی مسلح ویژگی‌های خاصی در کاهش هزینه و سرعت اجرا دارد، مقاومت این نوع سازه‌ها در برابر زلزله بسیار با اهمیت است و در مقایسه با سایر ساختمان‌های کوتاه مرتبه برتری دارد.

وی که معتقد است اجرای سازه بنایی مسلح در مقایسه ساختمان‌های بنایی با کلاف حداقل ۳۰درصد در هزینه ساختمان صرفه‌جویی دارد، گفت: سرعت اجرا هم بسیار زیاد است و پیش‌بینی‌ها این هست که اجرای طرح‌های بنایی مسلح در ساختمان‌های کوتاه مرتبه در روستاها انجام شود و مورد استقبال روستاییان قرار گیرد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان فیروز آباد نیز با تقدیر از دست‌اندرکاران احداث طرح‌های یاد شده گفت: این شهرستان ظرفیت‌های کم‌نظیر در تأمین مسکن شهری و روستایی منطبق با نیازهای عمومی جامعه دارد و در این زمینه از حداکثر ظرفیت‌های قانونی بهره‌گیری خواهد شد.

محمد ناصر کریمی همچنین گزارشی از مقاوم‌سازی مسکن روستایی و پیشبرد طرح‌های نهضت ملی مسکن ارائه داد و گفت: با انگیزه و تلاش خادمان ملت در بنیاد مسکن این شهرستان همه طرح‌های تأمین مسکن و مقاوم‌سازی مسکن روستایی با پیشرفت مناسب در حال اجرا است.

آخرین اقدامات برای خانه‌دار کردن مردم فارس چیست؟

آماده سازی و زیرسازی اراضی واگذاری در شهرستان قیروکارزین

قیروکارزین از دیگر شهرستان‌های استان فارس است که در فاصله ۲۳۳ کیلومتری از شیراز واقع شده است؛ این شهرستان هم در حال حاضر یکی از مناطق پُرظرفیت فارس برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای از جمله طرح نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.

در حال حاضر عملیات آماده‌سازی و زیرسازی اراضی واگذاری بنیاد مسکن در شهرستان قیروکارزین نیز از محل اعتبار بند "الف "در روستاهای این شهرستان توسط پیمانکار امور اجرایی و ماشین‌آلات بنیاد مسکن استان فارس انجام شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین با ارائه گزارشی در این زمینه گفت: این عملیات در روستای مزرعه پهن به میزان چهار هزار و۱۰۰ میلیون ریال، روستای بندوبست ۲هزار و ۱۰۰ میلیون ریال، روستای بست میل باروس ۲ هزار و ۳۰۰میلیون ریال، روستای ریکان ۲هزار و ۱۰۰ میلیون ریال، روستای هنگام سه هزار و ۱۵۰ میلیون ریال، روستای علی آباد ۲هزار و ۵۲۰ میلیون ریال، روستای هورز سه هزار و ۸۳۰ میلیون ریال و مجموعا به میزان ۱۶ هزار و ۲۷۰ میلیون ریال انجام شده است.

هادی نجفی برخی از شاخص‌های توسعه روستایی در این شهرستان را برشمرد و افزود: بنیاد مسکن این شهرستان در حوزه عمران روستایی با هزینه‌کرد ۲۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال گام‌هایی موثر در این مسیر برداشته، این اعتبارات از محل اعتبارات استانی، ملی و نفت و گاز تأمین و پرداخت شده است.

نجفی همچنین به بیان اقدامات در حوزه عمران روستایی پرداخت و گفت: در سال گذشته زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای اتحاد، زیرسازی و آسفالت و تک لبه و کانیو و بهسازی روستای شارده، زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای نهویه، زیرسازی و بیس و آسفالت و بهسازی روستای باغنو افزر، بیس و آسفالت روستای قلات، بیس و آسفالت روستاهای چم کور، سرچاه، زین آباد و زیرسازی روستای نه تن اجرا شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیر و کارزین اضافه کرد: در حوزه بازسازی و مسکن روستایی نیز بنیاد مسکن این شهرستان فعالیت‌هایی چشمگیر داشت که از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به اعطای تسهیلات مسکن روستایی به ۵۲۲نفر با ۷۰۸میلیارد ریال تسهیلات بانکی، صدور پروانه ساختمانی روستایی برای ۹۶متقاضی، صدور بیمه منازل روستایی برای ۱۳۱متقاضی، صدور سند شهری و روستایی در قالب الحاق موادی و قانون ساماندهی برای ۱۴۹متقاضی اشاره کرد.

وضعیت پیشرفت طرح های نهضت ملی مسکن در شهرستان بوانات

از دیگر شهرستان‌های فارس که طرح نهضت ملی مسکن در آن در حال انجام است شهرستان بوانات واقع در شمال شرقی استان فارس است؛ این شهرستان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد و به گفته متولیان حوزه مسکن، تاکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰متقاضی نهضت ملی مسکن در شهرستان بوانات نام‌نویسی و بیش از ۶۲۰متقاضی وجوه آورده اولیه را واریز کرده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان بوانات در گزارشی وضعیت پیشرفت و اجرای عملیات اجرایی طرح نهضت ملی این شهرستان‌ را ارائه داد و گفت: این طرح‌ها با بهره‌گیری از حداکثر ظرفیت‌های قانونی در حال اجراست.

محمود دهقانی که معتقد است این طرح در شهرهای مزایجان و بوانات قابلیت اجرایی دارد، افزود: ۱۰۶واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان در مرحله اجرای فونداسیون است و با پیشرفت مناسب در حال اجراست.

آزاد سازی اقساط تسهیلگران نهضت ملی مسکن اقلید

طرح نهضت ملی مسکن همچنین در شهرستان اقلید در فاصله ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز نیز در حال اجراست؛ در این شهرستان بیش از ۲۰۰پروانه ساختمانی با همکاری شهرداری برای اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن صادر شده است.

اخیراً هم نخستین نشست توجیهی تسهیل‌گران با حضور تسهیلگران فازهای ۱،۲،۳،۴، شهر سده و دژکرد، رییس اداره راه و شهرسازی اقلید، مدیر بنیاد مسکن شهرستان و کارشناس مربوطه در محل بنیاد مسکن شهرستان اقلید برگزار شد.

در این نشست بندهای قرارداد، شرح وظایف و روش کار موردبررسی قرار گرفت و آزادسازی اقساط به تسهیلگران تفهیم و برنامه‌های آتی صورتجلسه شد.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید در حاشیه این نشست گفت: این طرح تأمین کننده مسکن مورد نیاز اقشار مختلف خواهد بود.

محسن اسلامی افزود: در شهر اقلید بیش از ۹۶۰ واحد نهضت ملی مسکن عملیات اجرایی آغاز شده و در مراحل مختلف اجرا هستند و ۲ هزار ۵۵۰ واحد تخصیص پروژه انجام شده است.

اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن در این شهرستان از شروع عملیات اجرایی خط انتقال آب از مخزن تا طرح نهضت ملی مسکن شهر سده جهت تسریع در شروع عملیات اجرایی در اراضی نهضت ملی مسکن شهر سده- خبر داد.

به گفته مدیر بنیاد مسکن شهرستان اقلید هشت هزار و ۸۰۰ متقاضی در شهر اقلید برای بهره‌مندی از طرح‌های نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کرده‌اند و استعلام هفت هزار و ۶۰۰ متقاضی نهضت ملی مسکن در اقلید سبز است و پیگیری‌ها برای پیشرفت طرح در حال انجام است.

وی اضافه کرد: استعلام بیش از ۲ هزار و ۱۹۰متقاضی نهضت ملی مسکن در سده سبز است و این افراد با تأمین زمین و اختصاص پروژه می‌توانند از امکانات طرح نهضت ملی مسکن بهره‌مند شوند.

در قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تأمین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط عرضه شود.

سهم استان فارس از این چهار میلیون، ۲۴۰ هزار واحد تعیین شد و با آغاز فرآیند نام‌نویسی ۴۶۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی اقدام به ثبت‌نام کردند که در نهایت پس از پالایش، تقاضای ۱۵۹ هزار نفر به تأیید نهایی رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha