اقدامی برای خانه‌دار شدن مردم‌ فارس؛ از آغاز گام جدید نهضت ملی مسکن تا افق توسعه مسکن شهری

شیراز-ایرنا-خانه‌دار شدن مردم و ساخت مسکن به ویژه در مناطق محروم از اولویت‌های برنامه‌های دولت است که پیگیری و برنامه‌ریزی برای تحقق این مهم در طول ۲سال گذشته در استان فارس نیز در حال انجام است به گونه‌ای که افق توسعه مسکن شهری برای برخی مناطق تعریف شده و برخی شهرستان‌ها از جمله داراب هم در حال آماده‌سازی برای فاز ۲طرح نهضت ملی مسکن هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در قانون جهش تولید مسکن دولت موظف است نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی تأمین و به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام کند تا در چهار سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط عرضه شود.

گامی برای خانه‌دار شدن مردم‌ فارس؛از آغاز گام جدید نهضت ملی مسکن تا افق توسعه مسکن شهری

بر همین اساس ساخت مسکن در قالب طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در دستورکار مسوولان در استان‌های مختلف قرار گرفته است.

طبق آخرین اعلام بنیاد مسکن استان فارس از سال ۸۲تاکنون تعداد پنج هزار و ۵۹۶ واحد مسکن شهری به اتمام رسیده و در حال حاضر هم چهار هزار و ۶۳۷ واحد در دست اجراست.

این در حالیست که در سفر رئیس جمهور به فارس و با حضور آیت الله رئیسی، ۱۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در استان فارس افتتاح شد؛ این تعداد واحد مسکونی شامل ۴۶۴ واحد نهضت ملی مسکن شهر، یک هزار و ۸۵۴ واحد خود مالکی، ۶۶۵ واحد بافت فرسوده بازآفرینی شهری و هفت هزار و ۲۱۷ واحد خانه‌های روستایی است.

همچنین همزمان عملیات اجرایی ۵۵ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن فارس و عملیات آماده‌سازی ۲۸ سایت نهضت ملی مسکن در سطح یک هزار و ۲۷۸ هکتار آغاز شد و ۳۰ هزار قطعه زمین نیز به متقاضیان مسکن در استان واگذار گردید.

روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مسکن در شهرستان‌های مختلف فارس هر هفته مورد بازدید و بررسی متولیان این حوزه قرار می‌گیرد و افزون بر تلاش برای شتاب‌بخشی به عملیات اجرایی این پروژه‌ها، فاز۲ طرح نهضت ملی مسکن در برخی شهرستان‌ها نیز آغاز شده است؛ شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شیراز یکی از شهرستان‌هایی ست که به تازگی برای شروع فاز۲ این طرح در حال آماده‌سازی است.

خبر خوب برای شهروندان داراب، آغاز آماده‌سازی فاز ۲طرح نهضت ملی مسکن

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب از آغاز آماده‌سازی فاز ۲طرح نهضت ملی مسکن داراب در قالب پروژه ۳۵۲واحدی در زمینی به مساحت ۱۰هکتار خبر داد و گفت: این پروژه زمینه‌ساز تأمین مسکن مناسب برای متقاضیان است.

محمدرضا حسن زاده افزود: دولت با تأمین زمین مناسب و تسهیل‌گری در اعطای وام‌های مناسب، زمینه را برای کاهش قیمت تمام شده مسکن ملی در این شهرستان فراهم کرده است.

به گفته وی، نهضت ملی مسکن در شهرهای فدامی، رستاق، دوبرجی، داراب و جنت‌شهر ظرفیت‌های مناسبی برای اجرا دارد و تاکنون بیش از ۱۴هزار و ۴۰۰ نفر در شهر داراب برای استفاده از این ظرفیت‌ها نام‌نویسی کرده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان داراب یادآور شد: بسیاری از طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهرستان داراب اجرایی شده و مراحل سفت‌کاری را هم پشت سر گذاشته؛ بدون شک با تأمین زمین مناسب طرح‌های نهضت ملی مسکن شتاب قابل توجهی خواهد یافت.

گامی برای خانه‌دار شدن مردم‌ فارس؛از آغاز گام جدید نهضت ملی مسکن تا افق توسعه مسکن شهری

پروژه ۱۰۶ واحدی نهضت ملی مسکن امام شهر قیروکارزین و افق توسعه مسکن شهری

شهرستان قیروکارزین در فاصله ۲۱۸ کیلومتری جنوب شیراز نیز از دیگر شهرستان‌های فارس است که پروژه ۱۰۶ واحدی نهضت ملی مسکن در این شهرستان با شتاب قابل‌توجهی در حال پیگیری است.

و اخیراً هم کارشناس مسکن شهری استان فارس و کارشناس بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین از روند پیشرفت فیزیکی پروژه ۱۰۶ واحدی نهضت ملی مسکن امام شهر شهرستان قیروکارزین بازدید کرده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین پس از این بازدید بر لزوم شتاب‌بخشی به اجرای طرح ۱۰۶ واحدی امام شهر تأکید کرد و گفت: اجرای این طرح افق توسعه مسکن شهری را در شهرستان روشن ساخته و امیدها برای تأمین مسکن شهری را افزایش داده است.

هادی نجفی اضافه کرد: نهضت ملی مسکن در شهرستان قیروکارزین ظرفیت‌های مناسبی برای تأمین مسکن شهری ایجاد کرده، در شهرستان قیروکارزین شهرهای افزر، قیر، کارزین و امام شهر ظرفیت‌های تأمین نهضت ملی مسکن را دارند و کار تأمین مسکن با جدیت ادامه دارد.

وی برخی از شاخص‌های توسعه روستایی را هم در این شهرستان برشمرد و افزود: بنیاد مسکن این شهرستان در حوزه عمران روستایی با هزینه کرد ۲۲ میلیارد و ۷۹۰ میلیون ریال گام‌هایی مؤثر در این عرصه برداشته است؛ این اعتبارات از محل اعتبارات استانی، ملی و نفت و گاز تأمین و پرداخت شده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان قیروکارزین به تشریح اقدامات در حوزه عمران روستایی پرداخت و گفت: زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای اتحاد، زیرسازی و آسفالت و تک لبه و کانیو و بهسازی روستای شارده، زیرسازی و آسفالت و بهسازی روستای نهویه، زیرسازی و بیس و آسفالت و بهسازی روستای باغنو افزر، بیس و آسفالت روستای قلات، بیس و آسفالت روستاهای چم کور، سرچاه، زین‌آباد و زیرسازی روستای نه تن در سال گذشته اجرا شده است.

گامی برای خانه‌دار شدن مردم‌ فارس؛از آغاز گام جدید نهضت ملی مسکن تا افق توسعه مسکن شهری

تسریع در پروژه ۷۴ واحدی نهضت ملی مسکن شهرک غدیر صفاشهر

در شهرستان خرم بید هم که به مرکزیت صفا شهر در فاصله ۱۸۷ کیلومتری شمال شیراز واقع شده در طول ۲سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای ساخت مسکن صورت گرفته و تدابیر اساسی برای توسعه طرح نهضت ملی مسکن در مناطق مختلف این شهرستان اندیشیده شده است.

کارشناس طرح نهضت ملی مسکن هم اخیراً از پروژه ۷۴ واحدی فاز ۲ شهرک غدیر صفاشهر شهرستان خرم بید بازدید کرده است.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم بید در حاشیه این بازدید با بیان اینکه پروژه ۷۴ واحدی نهضت ملی مسکن شهرک غدیر با شتاب خوبی در حال اجرا است گفت: عملیات ایجاد زیر ساخت و فونداسیون این طرح به سرانجام رسیده و به زودی کار اجرای اسکلت‌های واحدهای مسکونی آغاز می‌شود.

بهرام دوستی روشن با اشاره به اینکه شهرهای قادر آباد و صفاشهر در این شهرستان ظرفیت‌های مناسب برای احداث طرح‌های نهضت ملی مسکن دارند افزود: بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در صفا شهر و بیش از یک هزار و ۶۰۰ نفر در قادر آباد متقاضی مسکن ملی هستند و کار ثبت نام خود را انجام داده‌اند.

مدیر بنیاد مسکن شهرستان خرم‌بید ادامه داد: دولت با تأمین زمین و تسهیل‌گری در اعطای وام‌های مناسب، زمینه را برای کاهش قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن فراهم کرده است.

دوستی روشن تأمین مسکن شهری در قالب نهضت ملی مسکن و اجرای توسعه و محرومیت‌زدایی در روستاها را ۲ رویکرد اصلی بنیاد مسکن در این شهرستان دانست و به برخی از شاخص‌های توسعه روستایی و محرومیت زدایی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: مطالعه و بررسی در زمینه تشخیص و تعیین نیازمندی‌های مسکن محرومان اعم از روستایی و شهری و فراهم آوردن موجبات اجرای آن با مشارکت و همکاری و خودیاری مردم و دستگاه‌های مختلف از جمله کارکردهای اصلی بنیاد مسکن در این شهرستان است.

وی به تهیه طرح مجتمع‌های زیستی و واحدهای مسکونی ارزان قیمت و اجرای آنها در این شهرستان اشاره کرد و گفت: تهیه زمین مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد و آماده‌سازی آنها، کمک در جهت تأمین مصالح ساختمانی از طریق تولید و تهیه و توزیع، نظارت بر پرداخت و مصرف وام‌های قرض‌الحسنه مسکن روستایی که از محل منابع مالی و سیستم بانکی تأمین می‌شود، تهیه طرح‌های هادی و اصلاح معابر در روستاها با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط و اجرای آن با مشارکت مردم از محل اعتبارات مصوب از دیگر کارکردهای اصلی بنیاد مسکن است.

گامی برای خانه‌دار شدن مردم‌ فارس؛از آغاز گام جدید نهضت ملی مسکن تا افق توسعه مسکن شهری

بدون شک طرح نهضت ملی مسکن در کشور پیشرفت‌های قابل توجهی داشته که هرچند با اهداف اولیه فاصله دارد اما به خوبی پیش رفتن روند اجرای این طرح در برخی استان‌ها غیرقابل انکار است؛ با این حال در استان فارس باید تلاش بیشتری برای تحقق این مهم شود تا شاهد عملی شدن وعده دولت برای خانه‌دار شدن مردم در زمان مقرر باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha