شخصیت ها و مقام‌های علمی دانشگاهی درگذشت استاد مجتهدی را تسلیت گفتند

تهران- ایرنا- دکتر کریم مجتهدی استاد نام‌آشنای فلسفه دانشگاه تهران، کانت‌شناس و از چهره‌های ماندگار ایران پس از یک دوره بیماری صبح امروز (دوشنبه، ۲۵ دی) و در سن ۹۳ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پیامی درگذشت استاد «کریم مجتهدی»، استاد دانشگاه تهران، فیلسوف معاصر و متفکر غرب‌شناس و نویسنده آثار بی‌شماری در زمینه فلسفه غرب و روشنفکری را تسلیت گفت.


حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در پیامی به مناسبت درگذشت این استاد برجسته نوشت: تربیت شاگردان، پژوهشگران و اساتید تراز اول، نوشتن ده‌ها کتاب همچنین تألیف مقالات پرشمار علمی، از جمله افتخارات این استاد فقید برجسته و چهره ماندگار علمی کشور محسوب می‌شود.

مرحوم دکتر مجتهدی در اولین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار فلسفه برگزیده شد. تألیفات ارزنده‌ای همچون فلسفه نقادی کانت، فلسفه در قرون وسطی، فلسفه تاریخ، دکارت و فلسفه او، پدیدارشناسی روح بر حسب نظر هگل، دونس اسکوتوس و کانت به روایت هیدگر، سیدجمال‌الدین اسدآبادی و تفکر جدید، فلسفه و تجدد و آثار متعدد دیگر، برگ زرّینی از دفتر خدمات ارزنده این استاد بزرگ و متفکر غرب شناس و معاصر ایران اسلامی محسوب می‌شود.

وی افزود: فقدان این دانشمند برجسته و شخصیت علمی را به خانواده محترم این استاد گرانقدر، شاگردان، جامعه علمی و دانشگاهی کشور و همه ارادتمندان ایشان تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای آن مرحوم رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسألت دارم.

پیام تسلیت قائم مقام بنیاد ملّی نخبگان در پی درگذشت کریم مجتهدی استاد برجسته علم فلسفه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان، سیدسلمان سیدافقهی قائم مقام بنیاد ملّی نخبگان در پیامی به مناسبت درگذشت دکتر کریم مجتهدی استاد برجسته علم فلسفه و برگزیده جایزه علامه طباطبایی(ره)، نوشت: خبر درگذشت استاد ارجمند؛ زنده یاد دکتر کریم مجتهدی خبری تأسف بار بود. آن مرحوم که سال ­ها کرسی استادی دانشگاه تهران در رشته فلسفه را داشت، از جمله بقیه الماضین نسلی بود که علوم قدیم و جدید را در زمینه حکمت و فلسفه توأمان به همراه داشت.

افقهی در بخش دیگری از این پیام افزود: تلاش­ های او به ­خصوص در عرصه رشد پژوهش فلسفی در ایران هرگز از خاطر اهالی علم زدوده نخواهد شد. او که از جمله برگزیدگان جایزه مرحوم علامه طباطبایی(ره) بنیاد ملی نخبگان نیز بود، از خود آثار گران­بهای فراوانی بر جای گذاشته است که انتظار می­‌رود بیش از پیش مورد توجه اهل علم و به ­ویژه صاحبان استعدادهای برتر قرارگیرد. امید است آن عزیز سفر کرده در پناه رحمت و غفران الهی به آرامش ابدی رسیده و خداوند متعال به خانواده و شاگردان ایشان صبر جزیل عطا فرماید.

تسلیت رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی‌، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم

رییس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم نیز در پیامی درگذشت استاد مجتهدی را تسلیت گفت.

حجت‌الاسلام رضا غلامی در این پیام نوشت: از خبر درگذشت استاد عزیزم جناب آقای دکتر کریم‌ مجتهدی بسیار اندوهناک شدم. دکتر مجتهدی از فلاسفه و غرب‌شناسان برجسته ایران بود که دهه‌های متوالی عمر گرانبهای خود را با همه توان، صرف پرورش شاگردان ممتاز، پژوهش و تألیف ده‌ ها کتاب گران‌سنگ و روشنگری‌های شجاعانه و ارزشمند کرد.

وی افزود: استاد مجتهدی، فیلسوفی آزاداندیش و مستقل بود و هیچ گاه در مسیر غربزدگی و نقطه مقابل آن، غرب‌ستیزی قرار نگرفت. قلب دکتر مجتهدی همواره برای ایران می‌تپید و بر لزوم حفظ سرمایه‌های ملی به ویژه زبان فارسی اصرار داشت.

در زندگی علمی تجسم بخش یک استاد پرانگیزه، دلسوز، سخت‌کوش، خدوم، آداب‌دان و منظم بود. استاد مجتهدی در حیات فردی خود نیز دلبستگی‌های دینی و معنوی داشت و اخلاق‌مداری را سرلوحه خویش قرار داده بود. اینجانب به عنوان یکی از شاگردان کوچک ایشان، ضمن تسلیت این مصیبت بزرگ خدمت جامعه علمی، شاگردان، دوست‌داران و خانواده آن فقید سعید، از خدای متعال برای ایشان مغفرت و رحمت واسعه‌ الهی و علو درجات مسالت دارم.

به گزارش ایرنا، دکتر کریم مجتهدی در چهارمین جشنواره بین‌المللی فارابی به عنوان پیشکسوت علوم انسانی ایران برگزیده شد. پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در همایش علمی «کریم مجتهدی؛ فیلسوف ایرانی» که سه‌شنبه ۲۳ خردادماه در تالار فارابی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران برگزار شد، به بازخوانی اندیشه ها و آثار وی پرداخت.

وی دانش‌آموخته فلسفه از دانشگاه سوربن پاریس در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بود، مجتهدی پایان نامه کارشناسی ارشد خود را زیر نظر یکی از بزرگ ترین فلاسفه قرن بیستم ژان وال با عنوان بررسی تحلیل استعلایی کانت و رساله دکترای خود را با مشاوره هانری کربن نگاشت که در سال ۱۳۴۳ موفق به اخذ درجه دکترای خود شد و همان سال به ایران بازگشت.

مجتهدی در تهران به پیشنهاد و راهنمایی مرحوم یحیی مهدوی در گروه فلسفه دانشگاه تهران مشغول تدریس شد و بیش از ۳۵ سال تا بازنشستگی (بهار ۱۳۸۲) به تدریس ادامه داد. وی سهم موثری در رشد پژوهش‌های فلسفی در ایران ایفا کرد.

این استاد دانشگاه با آثار مکتوب زیادی در ذهن و زمانه دانشجویان و استادان فلسفه ماندگار شده است. کتاب فلسفه نقادی کانت که اول بار سال ۱۳۶۳ چاپ شد، وی را به عنوان کانت‌شناس به جامعه دانشگاهی فلسفه ایران شناساند. وی در این کتاب ابتدا روش استعلایی و عقل از نظر کانت را توضیح داده، سپس رابطه قوا در نقد عقل محض، نقش تخیل، عقل قانون گذار، عقل سلیم زیباشناختی، نظریه قوا و نظریه غایات را بیان کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha