۲۵ دی ۱۴۰۲، ۱۹:۴۶
کد خبر: 85355345
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

فیلیپین جزایر خود در دریای جنوبی چین را توسعه می‌دهد

تهران- ایرنا- فرمانده ارتش فیلیپین گفت: جزایر دریای جنوبی چین که آن را بخشی از قلمرو خود می‌دانیم را توسعه خواهیم داد زیرا که هدف ما قابل سکونت شدن این جزایر برای سربازان است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، رومئو براونر، فرمانده ارتش فیلیپین، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: مانیل جزایری در دریای جنوبی چین که آن را بخشی از قلمرو خود می‌داند، توسعه خواهد داد تا آنها را برای نیروهای ارتش قابل سکونت‌ کند.

این طرح در میان تشدید تنش‌ها بین فیلیپین و چین، که هر دو مدعی قلمرویی در دریای جنوبی چین هستند و اتهام رفتار تهاجمی در این منطقه را به یکدیگر وارد کرده‌اند، مطرح می‌شود.

براونر پس از شرکت در یک کنفرانس فرماندهی به رهبری رئیس جمهور فیلیپین فردیناند مارکوس جونیور در مقر نظامی گفت: ما می خواهیم همه ۹ جزیره‌ای که مالکیت آن را داریم بهبود بخشیم، به ویژه جزایری را که اشغال کرده ایم.

این جزایر عبارتند از جزیره تیتو، بزرگترین و از نظر استراتژیک مهم ترین جزیره در دریای جنوبی چین که در حدود ۳۰۰ مایل (۴۸۰ کیلومتر) غرب استان پالاوان فیلیپین قرار دارد.

وی گفت: ارتش فیلیپین می خواهد یک دستگاه نمک زدایی برای سربازانی که در کشتی جنگی زندگی می کنند به این جزیره بیاورد.

علاوه بر فیلیپین، برونئی، چین، مالزی، تایوان و ویتنام ادعاهای رقابتی در مورد حاکمیت جزایر در دریای جنوبی چین را دارند که محل عبور کالاهایی به ارزش بیش از ۳ تریلیون دلار در سال است.

براونر گفت: در برنامه‌های مدرن‌سازی ارتش، دستیابی به کشتی‌ها، رادارها و هواپیماهای بیشتر نیز گنجانده شده است، زیرا فیلیپین تمرکز خود را از دفاع داخلی به قلمرو تغییر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، چین می‌گوید بیش از ۹۰ درصد از حاکمیت دریای جنوبی چین، متعلق به پکن است. یک دادگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ ادعای چین را بی‌اعتبار دانست اما پکن این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد.

چین در سال‌های اخیر جزایر مصنوعی را در آب‌های مورد مناقشه ساخته و در بعضی از آن‌ها فرودگاه ایجاد کرده است. فیلیپین، تایوان، مالزی، ویتنام و برونئی همگی ادعای حاکمیت بر بخش‌هایی از این دریا را دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha