۲۶ دی ۱۴۰۲، ۱۰:۵۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85355709
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت گاردین از مصیبت غزه؛ فلسطینی‌ها محروم از آب آشامیدنی،غذا و گرما

تهران-ایرنا- روزنامه گاردین اوضاع در شمال غزه را با توجه به محرومیت ساکنان این منطقه از دسترسی به آب آشامیدنی، غذا و گرما وخیم خواند و نوشت: مقامات امدادرسان در غزه بر این باورند که قحطی اکنون در این منطقه وجود دارد.

به گزارش ایرنا، این رسانه روز سه شنبه در روایت خود از وخامت اوضاع در غزه نوشت: پدر و مادرها نگران غذایی که برای کودکانشان باقی مانده هستند و قیمت یک عدد سیب ۸ دلار است و دسترسی به سوخت برای پخت وپز تقریبا غیرممکن است.

گاردین افزود: در حالی که مقامات فلسطینی اعلام کرده اند که شمار تلفات ناشی از تهاجم رژیم اسرائیل به این منطقه به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است آژانس های وابسته به سازمان ملل بر نیاز فوری برای کمک های انسان دوستانه تاکید دارند.

برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و سازمان جهانی بهداشت در بیانیه مشترکی اعلام کردند باید مسیرهای بیشتری به غزه باز شود، کامیون ها روزانه اجازه عبور یابند و کارکنان امدادی و آنهایی که به کمک نیاز دارند با امنیت اجازه تردد داشته باشند.

به نوشته این روزنامه، آژانس های وابسته به سازمان ملل به طور مستقیم (رژیم) اسرائیل را مقصر ندانستند اما اعلام کردند که تحویل کمک ها به دلیل باز کردن گذرگاه های مرزی محدود، روند کند بررسی کامیون ها و کالاهایی که به غزه می روند و ادامه جنگ به تعویق افتاده است.

در جنوب غزه، مناطق رفح و خان یونس، چادرها و خانه‌های موقت تقریبا همه جا را پوشانده است، خانواده‌های متعددی در آپارتمان‌ها، پناهگاه‌های سازمان ملل در مدارس تجمع کرده یا در کف بیمارستان ها خوابیده اند.

محمد خالد یکی از آوارگان شمال غزه در رفح گفت غذا، آب و گرمایی وجود ندارد. ما از سرما می میریم.

حسین عوده جوان ۳۷ ساله‌ای که بعد از ویرانی خانه‌اش در شمال غزه و از دست دادن بسیاری از خویشاوندانش، مجبور به ترک آن شد گفت: اوضاع وحشتناک است ما فقط یک بار در روز غذا می‌خوریم آن هم از آرد پخته شده با نمک تهیه شده است.

او که به همراه خانواده در یک مدرسه آموزشی سابق در خان یونس زندگی می‌کند و اکنون محل اقامت ۳۵ هزار آواره است گفت: اگر در بازار سیاه پیدا کنیم می‌توانیم لوبیا کنسروی بخریم، در غیر این صورت گرسنه هستیم.

عوده گفت قرار بود کمک‌های بیشتری برسد اما به جز اندکی میوه که آن هم بسیار گران است، چیزی ندیدیم. در بازارها هیچ چیز نیست. ما سعی می‌کنم کمتر بخوریم زیرا نمی‌دانیم آیا غذای بیشتری خواهد رسید یا نه.

پزشکان در غزه گفتند کودکانی که به‌دلیل کمبود غذا ضعیف شده بودند، بر اثر از دست دادن آب بدن جان باخته‌اند و چندین نوزاد تازه متولد شده نیز با مادرانی که دچار سوءتغذیه بودند، بیش از چند روز زنده نماندند.

تنس اینگرام سخنگوی صندوق کودکان سازمان ملل متحد در رفح گفت: ما آمار نداریم، اما می‌توان گفت که کودکان در نتیجه وخامت وضعیت انسانی و همچنین به‌دلیل تأثیر مستقیم درگیری‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

بسیاری از آوارگان پس از سه ماه جنگ، پولی در بساط ندارند و حتی نمی توانند نان تهیه کنند. ۲۵ کیلوگرم کیسه آرد اکنون ۵۰ دلار قیمت دارد، یعنی ۶ برابر قیمت قبل از جنگ، قیمت نمک هزار و ۸۰۰ درصد افزایش یافته است. تنها سوخت موجود، چوب بریده شده از درختان زنده است که بد می‌سوزد و گران است.

گاردین نوشت: دسترسی سازمان‌های امدادرسان به شمال غزه، جایی که ۳۰۰ هزار نفر هنوز در میان ویرانه‌های جنگ زندگی می‌کنند، با ادامه درگیری ها دشوارتر شده است.

مقامات کمک‌رسان در غزه گفتند به شدت درباره وجود قحطی در شمال غزه مشکوک هستند. کمبود اطلاعات در مورد سوء تغذیه کودکان و مرگ و میر کودکان به این معنی است که معیارهای رسمی برای اعلام قحطی برآورده نشده است. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی روز دوشنبه صدها نفر را نشان می‌دهد که با عجله به سمت کامیونی می‌روند که غذا می‌برد.

یکی از مقامات مذکور به گاردین گفت: تقریبا هیچ کمکی به آنجا نرسیده است و بسیاری از مردم نمی‌توانند یا نمی‌خواهند خانه‌های خود را ترک کنند.

سازمان ملل متحد روز یکشنبه اعلام کرد که کمتر از یک چهارم کاروان‌های کمک‌رسانی در ماه ژانویه به مقصد خود در شمال رسیده‌اند، زیرا مقامات صهیونیستی اجازه دسترسی‌ به مناطق محروم را نمی‌دهند.

کارشناسان طرح طبقه‌بندی امنیت غذایی یکپارچه (IPC) که خطر قحطی در سراسر جهان را برای سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی و دولت اندازه گیری می‌کند، پیش‌بینی کرده‌اند که دستکم یک خانوار از هر چهار خانوار در غزه با کمبود شدید غذا، گرسنگی و خستگی مواجه است.

این دسته از کارشناسان در گزارشی که سه هفته پیش منتشر شد، به این نتیجه رسیدند که غزه «بالاترین سهم را از مردمی خواهد داشت که با سطوح بالای ناامنی غذایی شدید مواجه است. این سطح از فقدان امنیت غذایی بالاترین سهمی است که تاکنون این سازمان برای هر منطقه و یا کشوری طبقه بندی کرده است».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha