۵۴ درصد مدارس خیرساز هستند

تهران - ایرنا - رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۵۴ درصد مدارس با کمک خیرین ساخته شده است، گفت: مدارس تطبیق پذیرند و با همه رشدها خود را وفق می‌دهند، همچنین هر چقدر مدرسه مردمی باشد، نگاه به آینده را تامین می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمیدرضا خان محمدی امروز در رویداد ملی مدارس آینده در دانشگاه تهران اظهار کرد: آینده به سرعت در حال تغییر است، اگر دانش آموز اکنون در مدرسه‌ای در حال تربیت است، ۱۵ سال آینده باید با رشد فناوری خود را وفق دهد.

وی افزود: در سه بطن فضا و تجهیزات، تربیت معلم و کتب درسی باید به آینده توجه کنیم، اگر بخواهیم به آینده فکر کنیم یا مدارس را برای آینده تجهیز کنیم، باید به این سه مورد توجه کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر دارایی که برای آن هزینه می‌شود، مبتنی بر آینده نباشد، وقت بیهوده گذاشته‌ایم، ما دیگر نمی‌توانیم به عقب برگردیم، در این زمان دانش آموز را باید برای این مقاطع آماده کنیم.

خان محمدی با بیان اینکه الکنون حدود یک میلیون معلم داریم، گفت: این افراد با خوش فکری می‌توانند دانش آموزان را به سمت آینده هدایت کنند.

وی با اشاره به برگزاری رویداد ملی مدارس آینده ، گفت: ۱۷۰ طرح در این رویداد به مرحله داوری رسید که امیدواریم این طرح‌ها هم در طرح‌های آموزشی و کتب درسی افزایش یابد. از این میان در حوزه فناوری ۵۵ طرح، تجهیزات آموزشی ۱۶ طرح،معماری ۳۱ طرح، سکو و نیم افزار آموزشی ۲۵ طرح و ۲۰ طرح سلول‌های خورشیدی دریافت شده است.

رییس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: آگاهی و تربیت دانش آموزان باید در مدرسه شکل گیرد که در این خصوص معماری مدرسه بسیار تاثیرگذار است، ۱۰ طرح برای نقش محله در تعلیم و تربیت داشتیم که باید به سرعت آن را تقویت کنیم.

وی افزود: ۵۴ درصد مدارس با کمک خیرین ساخته شده است،همچنین امروز از ۱۰ طرح برگزیده و یک طرح دانش آموزی هم تقدیر می‌شود.

خان محمدی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌های خوبی هم با شرکت‌های دانش بنیان امضا شده و از آنها نیز حمایت می کنیم، گفت: رویداد ملی مدارس آینده می‌تواند فرصتی برای عقب نماندن نظام تعلیم و تربیت از سرعت تغییرات باشد لذا از همه متخصصان و کارشناسان دعوت می شود تا این موضوع را جدی بگیرند.

مدارس باید هویت خاصی داشته باشند

مدیرعامل بنیاد برکت امروز در ادامه این رویداد ملی اظهار کرد: باید بدانیم که چگونه ظرفیت‌های کشور را پای کار آوریم و از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

محمد ترکمانه افزود: کارکرد مدارس آینده و رویداد مدارس آینده در حوزه محتوا و کاربردی باید در مدارس دیده شود، سرعت پیشرفت در دنیا با سرعت در مدارس همخوانی ندارد که باید این رشد افزایش یابد.

مدیر عامل بنیاد برکت ادامه داد: هویت مدارس هم اهمیت بسیاری دارد، دانش آموز در مدرسه زندگی می‌کند و این هویت بسیار می‌تواند در ایجاد انگیزه برای افراد کمک کند. در گذشته و هر برهه تاریخی هر مجموعه و مدرسه هویت خاصی داشته است، اما با توجه به همه تاکیدات و آرمان‌های انقلاب امروز در معماری مدارس آن اتفاق خاص نیفتاده است و مدارس به گونه‌ای نیست که وقتی در آینده نگاه کنیم، هویت خاصی داشته باشد.

ترکمانه یادآورشد: سال گذشته هم این رویداد برگزار شد که سازمان نوسازی هم بحث استفاده این طرح‌ها و ساختار را مدنظر قرار داد که خروجی آن باید دیده شود که این طرح‌ها باید حمایت شود و اثر آن را در منطقه ببینیم.

معاون اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) نیز در ادامه این رویداد اظهار کرد: در جامعه ایرانی به مدارس فردا توجه چندانی نداریم، عمر برخی از مدیران زیر ۴ سال است وقتی یک وزیر یک یا ۲ سال در وزارت است، دیگر نمی‌تواندبه موضوعات به صورت بلندمدت نگاه کند و آموزش و پرورش از این موضوع آسیب می بیند.

علی عسگری افزود: حرکت باید مردمی باشد، ما نقش کمک به مردم را به عهده داریم. در این موضوع ما هم در کنار آموزش و پرورش هستیم. امیدواریم این تفکر و افق شکل گیرد. به ساخت ۲۲۲۰ مدرسه کمک شده است که امیدواریم این اقدامات ادامه باشد و برنامه‌های تدوین شده باید اجرایی شود.

ناصر قفلی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز نیز دراین رویداد گفت: ما در خارج از کشور ۶ میلیون ایرانی داریم و ۶۰۰ هزار نفر امکان کمک دارند. اگر ۶۰ هزار نفر از آنها هم کمک کنند، به ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه برای توسعه و تجهیز مدارس می‌رسیم.

وی ادامه داد: باید به سراغ این خیرین برویم و از آنها درخواست کمک کنیم.

رییس جامعه خیرین مدرسه ساز افزود: به ساخت دبیرستان نیازی نداریم و لازم است فقط هنرستان بسازیم تا دانش آموزان به کارخانه و معادن و... بروند و مهارت بیاموزند و استادکار شوند.

به گزارش ایرنا، رویداد ملی «مدارس آینده» در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری با افق‌گشایی‌های بلندمدت و آینده نگرانه امروز سه شنبه ۲۶ دی در دانشگاه تهران برگزار شد.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha