تنها راه بهبود مصرف انرژی در کشور نفوذ فناوری است

تهران- ایرنا- رییس سازمان ملی بهره وری گفت: بالاترین میزان شدت مصرف انرژی در دنیا متعلق به ایران است که برای بهبود مصرف انرژی در کشور هیچ راهی جز نفوذ فناوری نداریم.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، میرسامان پیشوایی امروز (سه شنبه) در اولین اجلاس بهره وری در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، افزود: مهم ترین دغدغه امروز نخبگان، پیشرفت کشور و تحقق رشد اقتصادی است، نام گذاری های هر سال از سوی رهبر معظم انقلاب بیانگر این اهمیت است، زیرا نام گذاری ها هر ساله در حوزه اقتصادی بوده است. رشد اقتصادی یا از طریق بهره وری یا سرمایه گذاری محقق می شود.

وی افزود: بر اساس ماموریت های وزارت علوم، یکی از ریشه های بهره وری توسعه نوآوری و فناوری است. با توجه به وجود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان، ثمره این شرکت ها افزایش تعداد نیست؛ بلکه ارتقای بهره وری است و اقتصاد دانش بنیان زمانی حاصل می شود که بهره وری ارتقا یابد.

تنها راه بهبود مصرف انرژی در کشور نفوذ فناوری است

رییس سازمان ملی بهره وری ادامه داد: کل صادرات گاز روسیه ۳۵۰ میلیون متر مکعب در روز است؛ ولی ما سال گذشته در زمان اوج مصرف روزانه ۷۵۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف کردیم، اگر فقط ۲۰ درصد گاز صرفه جویی کرده و صادر کنیم، سالانه ۱۱ میلیارد دلار درآمد خواهیم داشت که چند برابر بودجه عمرانی بسیاری استان های کشور است. فناوری می تواند روند مصرف انرژی را در کشور بهبود بخشد.

پیشوایی به نقش وزارت علوم برای ارتقای جایگاه فناوری اشاره و تاکید کرد: این وزارتخانه نقش ناظر به همه عرصه های کشور دارد و می تواند با انتفال فناوری بهره وری را محقق کند.

تنها راه بهبود مصرف انرژی در کشور نفوذ فناوری است

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رتبه ایران در شاخص های تولید علم ۱۵ و ۱۶ و در شاخص نواری جهانی/GII رتبه ۶۰ است. معنای این تفاوت در رتبه های شاخص یادشده ابن است که بین تولید علم و تبدیل به ثروت فاصلع داریم و به طور کلی به مراتب خوبی از دانایی رسیدیم؛ ولی دانایی به توانایی تبدیل نشده است.

رییس سازمان ملی بهره وری همچنین به اهمیت ارتباط دانشگاه ها با دستگاه ها برای بهبود بهره وری اشاره کرد و اظهار داشت: دانشگاه معین کمیته بهره وری هر دستگاه امروز و در قالب تفاهم نامه هایی مشخص می شود.

به گزارش ایرنا، اولین اجلاس بهره وری در وزارت علوم امروز با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، رییس سازمان ملی بهره وری، رییس سازمان اداری و استخدامی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی گشایش یافت. این اجلاس دو روزه فردا به کار خود پایان می دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha