شمارش پرندگان مهاجر در ۱۰ سایت کهگیلویه وبویراحمد آغاز شد

یاسوج-ایرنا-یاسوج-ایرنا- رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرشماری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در ۱۰ سایت استان آغاز شد.

عنایت آرامشیان" روز سه شنبه در گفت و گوی با ایرنا اظهار کرد: مطابق با برنامه جهانی سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی از تاریخ ۲۵ تا ۳۰ دی ماه سرشماری پرندگان در ۱۰ سایت استان انجام می شود.

آرامشیان با اشاره به ۱۰ سایت استان گفت: تالاب برم الوان،تالاب مور زرد زیلایی،رودخانه بشار،سد کوثر، سد مارون،سد شاه قاسم، رودخانه تنگ سرخ،تصفیه خانه دهدشت،رودخانه زهره و سد چم شیر ۱۰ سایت میزبان پرندگان هستند که سرشماری از آنها انجام می شود.

وی هدف از سرشماری پرندگان را؛ برآورد جمعیت، توزیع و پراکنش، وضعیت تنوع زیستی،ارزیابی زیستگاه‌ها و مناطق با اهمیت برای پرندگان را برشمرد و اضافه کرد: براساس بررسی ها وضعیت فعلی پرندگان و زیستگاه‌ها نسبت به سال های گذشته خوب ارزیابی شد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست ادامه داد: در این سرشماریبیماری پرندگان هم بررسی می شود که تاکنون موردی از بیماری مشاهده نشده است.

آرامشیان با اشاره به گونه ها مختلف پرندگان مهاجر در استان گفت: حواصیل خاکستری، اگرت کوچک،باکلان کوچک،اردک سرسبز، بیشترین گونه های مشاهده شده در سایت های استان است.

وی با اشاره به سرشماری سال گذشته پرندگان یادآور شد: سال ۱۴۰۱ حدود هفت هزار و ۶۷۳ قطعه پرنده در سراسر استان سرشماری شد.

پیش تر "آرامشیان" در گفت و گوی با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه وبویراحمد بدلیل برخورداری از دریاچه ها و تالاب های متعدد سالانه میزبان پرندگان مهاجر از کشورهای دیگر است که شکار پرندگان را مهمترین تهدید این گونه ها در استان دانست و تصریح کرد: شکار غیرقانونی پرندگان تاثیرات مخربی بر اقتصاد و حیات گونه های جانوری در یک جامعه دارد چرا که شکار غیرقانونی حیوانات بیشترین تاثیر را بر انقراض گونه های جانوری کمیاب دارد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست پیش تر در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم ، گونه های مختلفی از پرندگان را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است و ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می شدند اکنون در حال انقراض هستند.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha