تمرکز جمهوری‌خواهان آمریکا بر نیوهمپشایر پس از پیروزی ترامپ در آیووا

نیویورک – ایرنا-  نامزدهای جمهوری خواه در تلاش برای جلوگیری از انتخاب  مجدد دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور بعدی آمریکا، در روز سه شنبه و پس از اینکه او در آیووا به پیروزی رسید، بر نیوهمپشایر متمرکز شده اند.

به گزارش ایرنا، ترامپ با کسب یک پیروزی قاطع، رقابت مقدماتی جمهوری خواهان را آغاز کرد و روز دوشنبه نیمی از آرا را در رقابت های آیووا به دست آورد و او را به سمت یک رقابت انتخاباتی نزدیک و سخت با بایدن دموکرات سوق داد. این دو رقیب در مورد طیف وسیعی از موضوعات کلیدی، از روابط با متحدان ناتو گرفته تا سیاست‌های اقتصادی و مالیاتی، حقوق سقط جنین و مهاجرت در داخل، سیاست‌های متفاوتی دارند.

ترامپ در انتخابات آیووا در سال ۲۰۱۶ شکست خورد اما شب گذشته با پیروزی قاطع انتخابات این ایالت را پشت سر گذاشت. نظرسنجی‌ها حاکی از آن بود که او برای ماهها پیشتاز بود اما پیروزی او خیره‌کننده بود.

ران دیسانتیس فرماندار ۴۵ ساله فلوریدا، پس از ترامپ در جایگاه دوم در آیووا قرار گرفت و نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل که ۵۱ ساله است، سوم شد. هیلی در یکی از شهرها توانست ترامپ را با یک رای بیشتر شکست دهد.

هیلی دوشنبه شب به هوادارانش گفت: "به من توجه نکنید، مشکلی نیست. من شما مردم آیووا را دوست دارم، اما ما به نیوهمپشایر می رویم».

هیلی پیش از این گفته بود که نیوهمپشایر می تواند برتری ترامپ را تضعیف کند. این ایالت شمال شرقی به هویت نسبتاً میانه رو و آزادیخواهانه جمهوری خواه خود مشهور است.

هیلی در مبارزات انتخاباتی خود بر نیوهمپشایر متمرکز بوده در حالی که دیسانتیس به شدت به آیووا امیدوار بوده است.

ترامپ ۷۷ ساله تنها آمریکایی رئیس جمهور سابق آمریکا است که به فعالیت جنایی متهم شده اما او با اختلاف بی سابقه ای در رقابت جمهوری خواهان آیووا پیروز شد و احتمال نامزدی خود را با توجه به پیشتازی گسترده در نظرسنجی های ملی افزایش داد.

بر اساس تحقیقات موسسه ادیسون، ترامپ ۵۱ درصد، دسانتیس ۲۱ درصد و هیلی ۱۹ درصد از آرای مورد انتظار در آیوا را به خود اختصاص داده اند. این پیروزی به مراتب از رکورد قبلی ۱۲.۸ درصدی باب دال در سال ۱۹۸۸ بیشتر است

ترامپ امیدوار است روند انتخاب جمهوری‌خواهان را که معمولاً چند ماه طول می‌کشد، با مجموعه‌ای از پیروزی‌های اولیه قانع‌کننده برای کنار گذاشتن رقبای خود، تسریع بخشد.

ویوک راماسوامی کارآفرین و نویسنده آمریکایی و دیگر نامزد حزب جمهوری خواه با کسب کمتر از ۸ درصد آرا در آیوا، از رقابت های انتخاباتی کنار کشید و از ترامپ حمایت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha