پیشرفت مرحله اول جهاد آبرسانی خراسان جنوبی به ۷۳ درصد رسید

بیرجند - ایرنا - معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: فاز اول طرح جهاد آبرسانی استان ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۱۱۵ روستا را شامل می‌شود.

منوچهر سالاری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با استقرار دولت سیزدهم، توسعه و بهبود زیرساخت‌های آبرسانی در اولویت اصلی دولت قرار گرفت و وزارت نیرو با تدوین برنامه مدون برای پایدارسازی و رفع عطش آبی نقاط محروم کشور وارد میدان شد تا بتواند دغدغه دیرینه مردم این مناطق را در زمینه تامین آب رفع کند.

وی عنوان کرد: پایان پروژه‌های نیمه تمام و طرح‌های ناقص در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت و به منظور تامین آب و رفع تنش آبی نقاط روستایی کشور طرح جهاد آبرسانی به عنوان یکی از طرح‌های مهم کشور کلید خورد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح جهاد آبرسانی با پیگیری استاندار خراسان جنوبی و مسئولان متولی در قالب ۲ قرارداد و یک تفاهم‌نامه در حال پیگیری و اجراست.

وی بیان کرد: در قرارداد اول با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح آبرسانی به ۴۹ روستای هدف که با احتساب روستاهای در مسیر آبرسانی به ۱۱۵ روستا افزایش یافت، با اعتبار ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد در دست اجراست.

سالاری حفر و تجهیز چهار حلقه چاه به عمق ۸۰۰ متر، لوله گذاری به طول ۳۲۰ کیلومتر، احداث مخازن ذخیره آب به حجم ۱۵ هزار متر مکعب، احداث ۲۵ باب ایستگاه پمپاژ، ۳۰ باب ساختمان تاسیسات به مساحت حدود ۴۰۰ متر مربع و احداث ۵۲۰ باب حوضچه شیرآلات را از مشخصات فنی فاز اول طرح جهاد آبرسانی استان عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) مجری طرح جهاد آبرسانی خراسان جنوبی است بیان کرد: همچنین ۲ معین آبرسانی یا همان پیمانکار در این طرح داریم که بسیج سازندگی و قرارگاه شهید ناصری هستند، آبرسانی به روستاهای شهرستان‌های مرزی به جز زیرکوه برعهده قرارگاه شهید ناصری و سایر شهرستان‌ها توسط بسیج سازندگی در دست انجام است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: هدف گذاری شده که در صورت تامین منابع مالی فاز اول طرح جهاد آبرسانی یعنی آبرسانی به ۱۱۵ روستای استان را تا هفته دولت سال آینده به اتمام برسانیم، مشکل اعتباری در اجرای این طرح نداریم و هزینه اجرای آن تاکنون پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: اعتبار طرح جهاد آبرسانی در سال جاری هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال است که تاکنون ۵۳۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته و امسال حتی نقدینگی لازم را برای اجرای این طرح داریم و در صورتی که پیمانکاران صورت وضعیت ارائه کنند نسبت به پرداخت هزینه اجرا اقدام خواهیم کرد.

سالاری گفت: با توجه به نیاز روستاهای استان به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی نیز با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده و آماده ابلاغ است.

وی افزود: باید قرارداد اول طرح جهاد آبرسانی به ۷۵ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برسد که بتوانیم قرارداد دوم را برای اجرا ابلاغ کنیم و در خراسان جنوبی این شرایط مهیا است لذا دهه فجر امسال عملیات اجرایی فاز دوم طرح جهاد آبرسانی آغاز خواهد شد.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به پیگیری برای اجرای تفاهم‌نامه سوم محرومیت‌زدایی در استان گفت: یکسری روستاها داریم که دارای تنش آبی هستند و در پیک مصرف مشکل دارند که تفاهم‌نامه سوم محرومیت‌زدایی آبرسانی به ۳۵۷ روستای دیگر با برآورد هزینه ۲۷ هزار میلیارد ریال تنظیم شده تا در پایان دولت سیزدهم آبرسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و همواره با محدودیت ذاتی آب مواجه است افزود: خشکسالی‌ها و افزایش دما در ۲ دهه اخیر مشکل ما را دوچندان کرده‌ است.

سالاری عنوان کرد: آبرسانی پایدار به ۳۱ شهر خراسان جنوبی با ۵۶۱ هزار نفر جمعیت و شاخص برخورداری ۹۹.۸ درصد در دست انجام است و در حال حاضر ۱۰۰ درصد جمعیت شهری ما از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

وی گفت: همچنین هزار و ۳۰ روستای استان با جمعیت ۲۷۵ هزار نفر و شاخص برخورداری ۸۹.۸۲ درصد از آب سالم و بهداشتی برخوردار هستند، بیش از ۴۰۰ روستا با جمعیت بالغ بر ۴۵ هزار نفر هم آبرسانی سیار می‌شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر خدمات‌رسانی به ۴۵۰ هزار مشترک با بهره‌برداری از ۳۸۲ حلقه چاه و تولید سالانه ۸۷ میلیون متر مکعب آب در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha