آیین لیله الرغایب در ۲۸ مسجد قشم برگزار می شود

قشم - ایرنا - رییس تبلیغات اسلامی قشم از برگزاری آیین ویژه لیله الرغایب (شب آرزوها) در نخستین شب جمعه ماه رجب در ۲۸ مسجد بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس خبر داد.

حجت‌الاسلام غلامعلی کاظمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آیین معنوی در راستای اجرای برنامه های مناسبتی با رویکرد ترویج فرهنگ اهل بیت (ع) پنجشنبه شب بیست و هشتم دی ماه بعد از نماز جماعت مغرب و عشا با قرائت زیارت عاشورا و برگزاری دعای پر فیض کمیل توسط مناجات خوانان در مساجد نگین خلیج فارس آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه شب لیله الرغایب، شب راز و نیاز، شب کسب رحمت های واسعه الهی و شب دعا و مناجات است، گفت: در این شب که هزاران فرشته بر زمین فرود می آیند تا بندگان هر آنچه می خواهند آرزو کنند، خداوند بی صبرانه منتظر شنیدن آرزوها وعطای مواهب خود به بندگان خود است.

ماه رجب هفتمین ماه از ماه‌های قمری و یکی ماه‌های از حرام و فرصتی ناب و استثنایی برای تزکیه و تهذیب روح و حرکت به سمت خودسازی است و به تعبیر امام موسی کاظم (ع)، هر کس سه روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واجب می شود.

به نخستین پنج شنبه ماه رجب، لیله الرغایب یا شب آرزوها گفته می شود که مهم ترین اعمال این شب روزه گرفتن و خواندن دوازده رکعت نماز بوده، لیله الرغایب ترکیب زیبایی است که حتی اگر هیچ سنت دینی و فرهنگی هم پشتش نباشد، آنقدر خیال‌انگیز و ظریف است که آدم را به رویا بکشاند.

لیله الرغایب یعنی هرچه دلت می‌خواهد و به آن رغبت دارد فرصت خوبیست برای بریدن از روزمرگی و به شورمندترین امکان‌های خود و زندگی فکر کردن و امید داشتن و شب آرزوها، آرزوی طلب از خداوندی که توانایی و خلاقیت محض است بخواه، لیله به معنی شب و واژه «رغایب» جمع «رغیبه» به معنی چیزی که مورد رغبت و میل و همچنین به معنای بخشش و عطای زیاد است.

پس «لیله‌ الرغایب» هم به عنوان شبی که توجه به آن زیاد است و هم به عنوان شبی که در آن بخشش و عطا فراوان است می تواند معنی شود و بر اساس روایاتی که درباره فضیلت و برکت این شب مطرح شده است هر دو معنا درست و صحیح تلقی می شود.

رسول خدا (ص) من باب فضیلت و برکت ماه رجب در روایتی فرموده اند: «وَ لَکِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ أَوَّلِ لَیْلَهٍ جُمُعَهٍ فِیهِ [منه] فَإِنَّهَا لَیْلَهٌ تُسَمِّیهَا الْمَلَائِکَهُ لَیْلَهَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِکَ أَنَّهُ إِذَا مَضَی ثُلُثُ اللَّیْلِ لَمْ یَبْقَ مَلَکٌ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا یَجْتَمِعُونَ فِی الْکَعْبَهِ وَ حَوَالَیْهَا وَ یَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَیْهِمْ اطِّلَاعَهً (إقبال الأعمال (ط – القدیمه)، ج‌۲، فصل فیما نذکره من عمل أول جمعه من شهر رجب …..، ص :۶۳۲) از نخستین شب جمعه در ماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را "لیله الرغایب" می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر اینکه در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.

برای این شب اعمالی از رسول خدا (ص) ذکر شده است که فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است: روز پنج شنبه اول ماه رجب روزه گرفته شود. چون شب شد مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر «اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْاُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهٖ» گفته شود. پس از آن به سجده رود و ۷۰ بار ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ» گفته شود.

پس از سر برداشتن از سجده، ۷۰ بار ذکر «ربِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِکَةِ وَ الرُّوحِ» گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست کرد انشاالله که مستجاب می شود.

پیامبر اکرم (ص) در فضیلت این نماز فرمود: کسی که این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد که از هر شدت و سختی نجات یافتی.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha