۲۷ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85356980
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۲۱ هزار کردستانی در پویش ملی سلامت غربالگری شدند

سنندج- ایرنا- معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۷۲۱ هزار و ۸۹۹ کردستانی در پویش ملی سلامت از لحاظ ابتلا به فشارخون و دیابت غربالگری شدند.

دکتر فرزام بیدارپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پویش ملی سلامت که با هدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا، از ۲۰ آبان در استان و همزمان با سراسر کشور آغاز شده، تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد.

وی یادآور شد: افزایش آگاهی مردم در خصوص بیماری های دیابت و فشار خون بالا و همچنین شناسایی افرادی که از بیماری خود اطلاع ندارند، از جمله اهداف مهم این برنامه است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: غربالگری گروه سنی ۱۸ سال و بالاتر از طریق فراخوان توسط تیم های ثابت(تمام مراکز ارائه خدمات سلامت، پایگاه های بهداشتی، خانه های بهداشت و بیمارستان‌ها) و تیم های سیار (ادارات، کارخانجات، مساجد) در حال اجراست.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۴۲۱ بیمار فشار خون بالا در این طرح تاکنون شناسایی شده به وجود ۵۵ هزار نفر دارای سابقه فشار خون بالا در استان اشاره کرد و گفت: ۱۲۴ هزار نفر نیز به نوعی مستعد بیماری فشار خون بالا نیز شناسایی شده است.

دکتر بیدارپور از شناسایی پنج هزار و ۴۶ بیمار مبتلا به دیابت بالا با اجرای این پویش در استان خبر داد و گفت: حدود ۲۰ هزار نفر مستعد ابتلا به دیابت و ۲۱ هزار نفر هم از قبل سابقه این بیماری را دارند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۲۲ مورد غربالگری در شبانه روز گذشته در استان انجام گرفت، ادامه داد: ۱۰۶ نفر با احتمال پرفشاری خون و ۱۱۶ نفر نیز با احتمال ابتلا به دیابت در این غربالگری شناسایی شد.

وی اظهار کرد: هدف از این پویش شناسایی افراد مستعد و بیمار است که بر اساس آن بتوانیم با تغییر شیوه زندگی و آموزش و مراجعه به پزشک و دارو درمانی این ۲ بیماری غیرقابل درمان را کنترل و از بیماریهای قلبی، عروقی و کلیوی جلوگیری کرد و یا آن را به تاخیر انداخت.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: بر اساس آمار قبلی حدود ۳۴ درصد افراد بالای ۱۸ سال در استان فشار خون بالا و ۱۱ درصد مبتلا به دیابت شناسایی شده اند.

پویش ملی سلامت تا ۳۰ دی ماه در تمامی پایگاه‌ها و خانه‌های بهداشت، بیمارستان‌ها و ایستگاه‌های ثابت و سیار کردستان انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha