۱۱ دی ۱۴۰۲، ۷:۳۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 85339165
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فشاری بدتر از فشار زندگی +فیلم

۱۱ دی ۱۴۰۲، ۷:۳۵
کد خبر: 85339165
فشاری بدتر از فشار زندگی +فیلم

سنندج- ایرنا- بعد از عمل جراحی بازِ قلب مادر، خانواده بود که باید فشار خونش را مرتب کنترل می‌کردند مبادا باز هم مثل قبل فشارش بالا برود و آنها متوجه نشوند و همین کار دستشان بدهد، کاری که نشود جبرانش کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۱۲ سال از انجام آن جراحی می گذرد و آنها همچنان با فشارسنج دیجیتالی که همان زمان گرفتند، هر روز فشار خون مادر را بررسی می کنند.

ماجرا به قبل‌تر از آن بر می گردد، زمانی که مادرشان مرتب دچار خون دماغ می شد و دکترها هر بار نسبت به فشار خون بالای او هشدار می‌دادند، البته پیشتر از آن هم مادر از سردرد گلایه داشت، سردردهایی که مدام با مُسکن، آن را خوددرمانی می‌کرد ولی نمی‌دانست در نهایت، با همین خوددرمانی دارد قلبش را کم کم از کار می‌اندازد.

بعد از اینکه یکبار به دلیل فشار خون بالا از حال رفت و او را به اورژانس شهر رساندند، دکترها خبر از بیماری شدید قلبی او دادند، بیماری که به واسطه فشار خون بالا بر سرش آمده بود.

با پیشرفت بیماری او را به یکی از استانهای همجوار بردند و ضمن تعویض دریچه قلب، چند رگ او را هم با استفاده از رگ پایش پیوند زدند.

چند شب قبل که به بهانه یلدا دور هم جمع شده بودند، فشار سنج دیجیتالی مادر را آوردند تا برای شوخی و خنده فشارشان را چک کنند، از ۱۰ روی ۷ داشتند تا ۱۵ روی ۹ و این آخری مربوط به جوانترین عضو خانواده بود، پسر جوان ۲۴ ساله که خودش هم باور نداشت فشارش اینقدر بالا باشد.

حال مادرم حالا خوب است و خانواده ام اما نگران خودشان هستند که شاید به خاطر سبک اشتباه زندگی و عدم تحرک و استرس زیاد حالا آنها هم در معرض خطر فشار خون هستند.

این داستان واقعی بخش کوتاهی از دردسرهایی است که بخاطر بیماری قلبی مادرم متحمل شدیم و او حالا هم روزی یک مشت قرص می‌خورد که همان قرص‌ها روی بعضی دیگر از نقاط بدنش اثر سوء داشته است.

فشاری بدتر از فشار زندگی +فیلم

پیشگیری بهتر از درمان

ایجاد حساسیت در بین مردم برای سنجش سلامت خود، یکی از راهکارهایی است که می تواند در بعد پیشگیری مقدم بر درمان مطرح شود و برای همین است که پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان آغاز شده و تا ۱۵ دی ادامه دارد، طرحی که به دنبال سنجش فشار خون و دیابت شهروندان است.

دولت سیزدهم، برنامه ملی سلامت خانواده را از ابتدای شروع به کار خود آغاز کرده چرا که اعتقاد بر این است که سلامت خانواده، تضمین سلامت جامعه است.

این برنامه در حال حاضر در ۱۸۰ شهر کشور و ۱۰ استان به صورت کامل در حال اجراست و برای هر ایرانی با کد ملی، یک پرونده سلامت ایجاد می شود و البته این پرونده مختص بیماری و درمان نیست، بلکه با استفاده از آن عوامل مخاطره ساز سلامت مانند بیماری های ژنتیکی بررسی و از بیماری های غیر واگیر پیشگیری می شود.

همچنین اگر فرد بیماری شناسایی شد به پزشک خانواده و در صورت نیاز به پزشک متخصص و حتی برای بستری در بیمارستان، ارجاع می شود و در عین حال اگر فردی از مسیر ارجاع در مراکز درمانی بستری شود تا ۹۵ درصد هزینه های درمان او توسط دولت پرداخت می شود.

برنامه ملی سلامت خانواده در جهت تقویت بهداشت و پیشگیری محوری در حال اجراست.

فشار خون تهدیدی برای ادامه زندگی سالم

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۰.۸ میلیون نفر در اثر عوارض فشارخون بالا(بیش از هر عامل دیگری) جان خود را از دست داده‌اند که این آمار در کشورمان نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

در سه دهه اخیر شیوع فشار خون بالا در ایران حدود سه برابر شده است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، ۳۴.۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کردستان نیز مبتلا به بیماری فشار خون بالا و ۴۷ درصد هم از بیماری خود بی اطلاع هستند.

فشار خون بالا عامل خطر وقوع بیماری‌های قلبی، عروقی در کشور است و بیشتر افراد، زمانی از فشار خون‌ خود مطلع شده که با سکته مغزی یا قلبی و دیگر بیماری ها راهی مراکز درمانی می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان همزمان با سراسر کشور، اظهار کرد: در این طرح قرار است همه افراد بالای ۱۸ سال از نظر فشار خون و احتمال پرفشاری خون و نیز قند خون سنجیده شوند.

فریدون عبدالملکی افزود: گروه دوم افراد بالای ۴۰ سالی است که قند خون آنان برای احتمال دیابت سنجیده می شوند.

وی با بیان اینکه جمعیت هدف در استان برای اجرای این طرح، یک میلیون و ۲۹۰ هزار نفر است، ادامه داد: در طول مدت اجرای طرح بیش از سه هزار بیمار پرفشار شناسایی شده که کارهای تشخیصی بیشتر برای آنان انجام می شود و هزار و ۵۰۰ نفر مشکوک به دیابت نیز در قالب این طرح شناسایی شده که کارهای تشخیصی پیشرفته تری برای آنها انجام می شود تا اگر مبتلا به بیماری هستند به سرعت تحت درمان قرار گیرند.

عبدالملکی تاکید کرد: هدف کلی طرح این است که بیماران در مراحل اولیه شناسایی و تحت درمان قرار گیرند تا با آثار زیان بار ناشی از پیشرفت بیماری مواجه نشوند.

فشار خون خود را دقیق اندازه‌گیری کنید

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت کردستان هم تاکید دارد: اندازه‌گیری صحیح فشارخون، مراجعه به موقع به پزشک، مصرف درست داروها، جلوگیری از ابتلا و درصورت ابتلا کنترل مطلوب آن از عواملی است که باید برای فشار خون در نظر گرفت.

جهانبخش یوسفی افزود: فشار خون برای ادامه زندگی ضروری است ولی اگر میزان آن از حد طبیعی بالاتر برود و کنترل نشود، عوارض زیادی به همراه دارد؛ ضمن اینکه فشارخون طبیعی کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ است.

یوسفی افزود: در تقسیم بندی فشارخون اگر فشار ماکزیمم به ۱۴۰ یا فشار مینیمم به ۹۰ برسد یعنی فرد به فشارخون بالا مبتلا شده است (برای افرادی که هیچ بیماری زمینه‌ای دیگری ندارند) و باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

وی به نحوه صحیح و شرایط اندازه گیری فشارخون پرداخت و گفت: نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری پرهیز از مصرف غذا و نوشیدن به ویژه قهوه و چای، پرهیز از انجام فعالیت بدنی و استعمال دخانیات، خالی بودن مثانه، آرامش روانی و استراحت کردن در پنج دقیقه قبل از اندازه گیری منجر به بهبود دقت می‌شود.

رعایت سبک زندگی سلامت محور با کاهش وزن و حفظ اندازه مناسب دور کمر(حداکثر ۹۰ سانتی متر)، ورزش منظم مثلا ۳۰ دقیقه در روز، ورزش با شدت متوسط و حداقل پنج روز در هفته، رژیم غذایی سالم به معنی خوردن غذای غنی از حبوبات کامل، میوه ها، سبزیجات و لبنیات کم چرب و حاوی کلسترول و چربی اشباع شده پایین، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی، پرهیز از مصرف الکل و استعمال دخانیات، داشتن خواب شبانه کافی، کنترل استرس، اندازه گیری منظم فشارخون و معاینات پزشکی در کنترل فشار خون موثر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha