قائم مقام وزیر: قطع ارتباط بخش خصوصی و دولت موجب بروز مشکلات حوزه کشاورزی است

تبریز - ایرنا - قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: علت اصلی وضعیت کنونی و برخی مشکلات حوزه کشاورزی قطع ارتباط بخش خصوصی و دولتی است.

به گزارش ایرنا، کاظم خاوازی روز چهارشنبه در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز که با حضور محمد خالدی مدیرکل دفتر امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: بخش کشاورزی حوزه بسیار حساسی است و کوچکترین افزایش یا کاهش قیمت و کمبود یا زیادی محصول در این حوزه به سایر حوزه ها منتقل می شود.

وی ادامه داد: کشاورزی ذاتا متاثر از شرایط طبیعی و اقلیمی است و این ویژگی‌ باعث برخی مشکلات برای این حوزه است اما وقتی عوامل انسانی نیز افزوده می شوند، مشکلات حوزه کشاورزی دوچندان می شود.

قائم مقام وزیر و معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی علت اصلی وضعیت کنونی حوزه کشاورزی را قطع ارتباط بخش دولتی و خصوصی دانست و ادامه داد: این قطع ارتباط باعث شده که سرمایه گذاری و تخصیص ها در بخشهای دیگری که در اولویت نیست انجام گیرد.

خاوازی با تاکید بر ضرورت افزایش تولید و بهره وری در حوزه کشاورزی گفت: برای رفع مشکلات کشاورزی باید برخی تصمیمات در سطح حاکمیت گرفته شود زیرا برخی تصمیمات وزارتخانه های مختلف از قبیل صنعت و معدن، نیرو، خارجه و ... بر حوزه کشاورزی تاثیر گذار است.

قائم مقام وزیر: قطع ارتباط بخش خصوصی و دولت موجب بروز مشکلات حوزه کشاورزی است

موازی کاری ادارات مانعی برای صادرات محصولات کشاورزی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: موازی کاری سازمان‌های مختلف در روند ترخیص اقلام‌کشاورزی از گمرکات باید حذف شود تا سرعت ترخیص افزایش پیدا کند.

اکبر فتحی اظهار کرد: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف با دستورالعمل‌ها و استانداردهای گوناگون بر روند واردات کالاهای مرتبط با حوزه کشاورزی نظارت می کنند و این موازی کارها سبب طولانی شدن روند ترخیص کالاهای این حوزه می‌شود.

وی پیشنهاد کرد: دستورالعمل‌های این حوزه و نظارتی که انجام می‌شود در جلسات مشترک بین دستگاهی یکسان شود تا روند ترخیص به کوتاهترین زمان ممکن برسد.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در وزارت جهاد کشاورزی گفت: طرح جهش تولید در دیمزارها یکی از اقدامات شاخص انجام شده در سال‌های اخیر است که برای آذربایجان شرقی که از یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی آن ۸۰۰ هزار هکتار دیمزار است، یک طرح مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در سال گذشته با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به رغم همه بلایای طبیعی، ۱۵۰ کیلو افزایش تولید در هر هکتار از دیمزارهای استان داشتیم که در مجموع موجب افزایش ۶۰ هزار تنی تولید در استان شد در حالی که برای برداشت این میزان در وضعیت معمول باید ۶۰ هزار هکتار اراضی را زیر کشت می‌بردیم.

فتحی از رشد زیرساخت‌های استان در حوزه شبکه‌های آبیاری فرعی خبر داد و افزود: از ابتدای تاسیس وزارت کشاورزی ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی مجهز به شبکه‌های فرعی آبیاری مجهز شده بود، اما در چند سال اخیر از محل اعتبارات طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور توانستیم ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان را به شبکه‌های آبیاری فرعی مجهز کنیم.

فتحی عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی را نامناسب توصیف کرد و گفت: در سال گذشته کشاورزان آذربایجان شرقی با مخاطرات طبیعی مختلفی رو به رو و خسارت زیادی متحمل شدند و کمترین توقع آن‌ها این است که خسارت آن‌ها به میزان صحیح برآورد و به موقع پرداخت شود، اما بدعهدی‌هایی که این صندوق انجام داده است باعث شده تا کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات خود دلسرد شوند.

قائم مقام وزیر: قطع ارتباط بخش خصوصی و دولت موجب بروز مشکلات حوزه کشاورزی است

ضرورت تدوین نقشه راه توسعه در بخش کشاورزی با مشارکت دولت و بخش خصوصی
رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی جایگاه خوبی در زمینه‌های توسعه کشاورزی مدرن و گلخانه‌ها دارد، بر لزوم تدوین نقشه راه توسعه در بخش کشاورزی با مشارکت و همراهی دولت و بخش خصوصی تأکید کرد.

یونس ژائله گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه کشاورزی در استان انجام شده است، اما باید با فراهم‌ساختن زیرساخت‌ها، این بخش را توسعه دهیم.

وی با تأکید بر لزوم توجه به افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و کشورهای اروپایی گفت: این مهم نیازمند توسعه زیرساخت‌ها از جمله ناوگان حمل‌ونقل مناسب، تسریع روند ورود و خروج اقلام‌ کشاورزی از گمرکات و تزریق منابع مالی به این بخش است.

ژائله با اشاره به مزیت‌های ایران در حوزه منابع انرژی، مواد معدنی و نیروی انسانی در کشور خاطرنشان کرد: به رغم دارا بودن این ظرفیت ها، ما نتوانسته‌ایم از این توانمندی ها بهره لازم را ببریم، بنابراین باید فضای کسب‌وکار نیز مهیا شود و مقررات سخت و طولانی که برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی وجود دارد، از بین برود.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص الزام بانک‌ها به تخصیص ۱۶ درصد از منابع خود به بخش کشاورزی گفت: چنین الزامی وجود دارد، اما اجرایی نمی‌شود و ضمانتی نیز برای آن وجود ندارد تا اگر بانکی تخطی کرد، بانک مرکزی با آن بانک برخورد کند.

وی بر لزوم توجه ویژه به صادرات محصولات کشاورزی تأکید کرد و گفت: تقویت ناوگان حمل‌ونقل صادرات و تسریع در روند ورود و خروج اقلام کشاورزی از گمرکات از مواردی است که در این حوزه باید به آن توجه شود.

ژائله تأمین نهاده‌های دامی، تکمیل واحدهای نیمه‌تمام در حوزه کشاورزی و ارائه تسهیلات برای سرمایه در گردش در این حوزه را از اولویت‌های این بخش عنوان کرد.

نبود ثبات در سیاست‌گذاری بخش کشاورزی
سید یوسف حسینی
؛ رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز، افزایش قیمت محصولات کشاورزی کشور را یکی از دلایل اساسیِ کاهش رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی عنوان کرد و نبود ثبات در سیاست‌گذاری در بخش کشاورزی را از دیگر عوامل مشکل‌آفرین هم برای تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان محصولات کشاورزی دانست.

وی اظهار کرد: رفع تعهد ارزی کمر بخش کشاورزی را شکسته است و با توجه به اهمیت کشاورزی در تأمین امنیت غذایی، بهتر است راهکار اساسی در این زمینه اندیشیده شود.

به گزارش ایرنا در ۹ ماهه سال جاری ۲۴۰ هزار و ۹۹۵ تن کالای کشاورزی از استان آذربایجان شرقی صادر شده است که از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha