تولید روزانه ۶۵۰ تن زباله در ارومیه/ساماندهی موضوع پسماند ضروری است

ارومیه- ایرنا- استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دفن زباله از نظر زیست محیطی مشکل دارد چراکه به خاک و آب‌های زیرزمینی آسیب جدی وارد می‌کند، گفت: ساماندهی موضوع پسماند به ویژه در ارومیه ضروری بوده و بی‌تفاوتی نهادهای مسوول، ترک فعل محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمدصادق معتمدیان روز پنجشنبه در جلسه کارگروه آلودگی هوای آذربایجان غربی با تاکید صیانت از سلامت شهروندان افزود: برای جمع آوری زباله در محدوده های ورودی شهر ارومیه و اطراف جاده ها لازم است با شرکت های خصوصی قرارداد بسته شود تا این وضعیت نامناسب با یک برنامه مدون و یک مکانیزم مناسب برای سال آینده ساماندهی شود.

وی با تاکید بر حفظ سلامت مردم اضافه کرد: دهیاری‌ها، بخشداران و اداره کل راهداری یک اعتبار ویژه برای این موضوع در نظر بگیرند و جمع آوری زباله به صورت مستمر از سال آینده انجام شود.

وی با بیان اینکه روزانه بیش از ۲ هزار تن زباله در آذربایجان غربی و ۶۵۰ تن در ارومیه تولید می شود، ادامه داد: مسوولیت اجرای مصوبات برای ساماندهی این بخش برعهده فرمانداران خواهد بود.

استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: پویشی برای جمع آوری زباله های ریخته شده در کنار جاده ها راه اندازی شود تا این محیط ها در اولین فرصت پاک‌سازی شود.

معتمدیان گفت: زباله سوری اتفاق دیگری است که در شهرها و روستاها به وفور مشاهده می شود و در این زمینه نیز لازم است محیط زیست با جدیت برخوردهای لازم را انجام دهد.

وی با بیان اینکه جمع آوری و معدوم سازی بهداشتی و بهینه پسماند از اولویت های جدی در استان است، افزود: در سایر استان ها از بازیافت درآمد هم ایجاد می کند و تبدیل به ثروت می شود که در این زمینه اگر تسهیلات یا حمایت های مالی داشته باشیم، در این استان هم قابل انجام است.

وی با اشاره به اینکه موضوع جمع آوری و مدیریت پسماندکار دولت نیست و باید برون سپاری شود، اضافه کرد: امروز با بازیافت زباله درآمدزایی و اشتغال زایی می شود و برای کل استان باید برنامه در این زمینه تدوین شود.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: با ایجاد کمربند سبز لازم است تا وضعیت زیست محیطی و حریم شهری مشخص شود و در این زمینه منابع طبیعی با تولید نهال لازم است همکاری های لازم را داشته باشد.

معتمدیان اظهار کرد: مذاکراتی با ایران خودرو داشتیم تا بتوانیم یک هزار تاکسی برقی برای استان تهیه شود که به دنبال تامین منابع اعتباری و ایجاد تغییر و تحول در سن ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha