۱ بهمن ۱۴۰۲، ۷:۵۶
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85359435
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استقبال چشمگیر بانوان و سالمندان زنجانی از ورزش‌های همگانی

زنجان - ایرنا - ورزش های همگانی در زنجان با ۲۷ رشته در ۱۹ جامعه ورزشی تحت نظر هیات ورزش های همگانی استان فعال است و از این رشته ها از سوی مردم به خصوص بانوان و سالمندان به صورت چشمگیری استقبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزش های همگانی با توجه به گستردگی و ویژگی هایی که دارد، در اغلب مناطق علاقه مندان و طرفدارانی را بر اساس امکانات، شرایط موجود، فرهنگ و باورهای موجود در هر منطقه ای به سوی خود جلب می کند.

این ورزش ها همه اقشار جامعه در هر سن، گروه و جنسی را شامل می شود به طوریکه سال ها پیش به ورزش محلات شهرت داشت.

ورزش های همگانی لازمه سلامت افراد جامعه و ارتقای سطح زندگی در هر سن و هر مکانی است.به طور کلی ترغیب و کشاندن همه افراد جامعه به فعالیت های ورزشی هرچند کوتاه مدت که لازمه ارتقای سلامت و افزایش کیفیت زندگی است از اهداف ورزش های همگانی محسوب می شود.

بر این اساس فدراسیون ورزش های همگانی نیز با شعار ورزش برای همه در همه جا، تلاش دارد تا زمینه های مساعد و لازم را فراهم کند که اقشار مختلف مردم در هر جامعه و با هر سطح از شرایط درآمدی و زندگی طی روز بخشی از زمان خود را به فعالیت های ورزشی بپردازند.

استقبال چشمگیر بانوان و سالمندان زنجانی از ورزش‌های همگانی

با توجه به زندگی های ماشینی و کم تحرکی کنونی، اهمیت پرداختن به این ورزش ها در میان مردم بیش از گذشته افزایش یافته و با فعالیت های تشویقی و آگاهی بخشی که به خصوص از سوی رسانه ها انجام شده،‌ در زمان حاضر ورزش های همگانی هم در نوع انفرادی و هم در تیمی و دسته جمعی از استقبال خوبی برخوردار است.

ورزش همگانی در ایران با هدف ایجاد نشاط و شادابی و ارتقای سلامت افراد جامعه از سال ۱۳۵۸ تحت عنوان ورزش محلات آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۶۲ به صورت قانونی تحت عنوان جهاد تربیت بدنی رسمیت یافت و فدراسیون آن نیز سال ۱۳۷۱ شکل گرفت و متولی گسترش فعالیت های ورزشی مردمی در سطح کشور شد.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت ورزش های همگانی در زنجان با مهناز داداشی، نایب رییس هیات ورزش‌های همگانی استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: در حال حاضر چند رشته تحت پوشش این هیات ورزشی بوده و استقبال از آن چگونه است؟‌

با تغییرات انجام شده در فدراسیون ورزش های همگانی هم اکنون ۲۷ کمیته یا رشته فعال در ورزش های همگانی و ۱۹ جامعه همگانی داریم که رشته های ورزشی در این جامعه ها برگزار می شود.

زنجانی ها به خصوص در ورزش های روزانه، صبحگاهی و عصرگاهی استقبال خوبی از ورزش های همگانی دارند که در این میان استقبال بانوان چشمگیر و بسیار خوب است و این میزان از علاقه مندی و حضور در ورزش های همگانی نیازمند افزایش تعداد ایستگاه های مربوط است.

استقبال چشمگیر بانوان و سالمندان زنجانی از ورزش‌های همگانی

ایرنا: هم اکنون چه تعداد ایستگاه ورزش‌های همگانی در استان فعال است؟

در حال حاضر ۲۵ ایستگاه در شهرستان زنجان فعال است و در مجموع ۵۲ ایستگاه در همه شهرستان های استان در رشته های مختلف ورزش های همگانی فعالیت می کند که بر اساس استقبال و ۵۲ ایستگاه ورزش همگانی در استان زنجان فعال است که ۲۵ ایستگاه از این تعداد در شهرستان زنجان قرار دارد.ضرورتی که برای پرداختن به این نوع ورزش ها وجود دارد باید تعداد این ایستگاهها افزایش پیدا کند.

در این ورزش ها هر یک از بوستانها و پارک های موجود در سطح محلات و خیابان ها یک محور به حساب می آید که در این خصوص حمایت دستگاههای اجرایی استان می تواند زمینه را برای گسترش فعالیت ها در پارک ها و بوستانها افزایش دهد.

مشارکت دستگاههای اجرایی در تامین هزینه به کارگیری مربیان مجرب و متخصص می تواند رشته های ورزش همگانی را توسعه دهد.

ایرنا:‌ در فصول سرد سال به خصوص زمستان وضعیت فعالیت ایستگاههای ورزش همگانی استان چگونه است؟

در فصل سرد سال و زمستان اکثر ایستگاههای فضای باز به سالن های ورزشی انتقال می یابند و در این میان ورزشکاران سه ایستگاه به هیچ وجه برای انتقال به سالن ها راضی نیستند و علاقه مند به فعالیت در فضای باز هستند که تعداد ورزشکاران در این ایستگاهها نیز بسیار بالا و چشمگیر است.

ایرنا:‌ آیا فعالیت ورزشکاران در ورزش های همگانی تحت نظر مربی و به طور اصولی انجام می شود؟‌

در همه ایستگاههای ورزشی موجود در استان مربی متخصص ورزش حضور دارد و در حال حاضر هیچ ایستگاهی بدون مربی نیست.

با توجه به اینکه جامعه ای که با آنها کار می کنیم اکثرا زنان خانه دار علاقه مند به ورزش هستند که به طور معمول آمادگی جسمانی آنها پایین است و حتما باید با مربی کار کنند تا آسیبی متوجه آنها نباشد به همین جهت از وجود مربیان مجرب و متخصص استفاده می شود.

استقبال چشمگیر بانوان و سالمندان زنجانی از ورزش‌های همگانی

ایرنا:‌ برای جلوگیری از فعالیت های ورزشی خودسرانه در این ایستگاهها و یا تحت نظر افرادی که تخصص لازم را ندارند چه اقداماتی از سوی هیات انجام می شود؟

فعالیت مربیان ورزشی در ایستگاهها به طور مستمر و تا حد امکان رصد می شود و در این خصوص بازدیدهای هفتگی داریم تا جاییکه می توانیم کنترل کنیم تا مربی نماها وارد ایستگاههای ورزشی ما نشوند.

ایرنا:‌ در حال حاضر چه کمیته هایی در هیات ورزش های همگانی استان فعال است؟

هم اکنون کمیته های پیاده روی،‌ یوگا،‌ مینی فوتبال،‌ فوتبال خیابانی، پرواز کایت، گردشگری ورزشی، بازی های فکری شامل بازی های پازلی، اتاق فرار و بازیهای رومیزی، کمیته ورزش در طبیعت،‌چوگو، طناب زنی، داژبال، پینت بال، فریزبی، ورزش های الکترونیک، ورزش روزانه، مهارتهای فردی و نمایشی شامل لیوان چینی، روپایی و دومینو، قلم تندرستی،‌ پرزوا، فوتبال حبابی، ثبت رکورد،گوی پردار، ورزآرا و رشته های جدیدی مانند سرگربال، توپچال و گل گردون در استان فعال است.

ایرنا:‌ در خصوص رشته ورزشی چوگو توضیح دهید؟

اغلب رشته های ورزش های همگانی برگرفته از بازیهای دوران کودکی است.ورزش چوگو، یکی از رشته هایی است که قدمت آن به ۲ هزار سال پیش در ایران می رسد و به نام های "برو بیا، حلال و حرام و بالا و پایین" معروف بود که سال ۶۴ زیرنظر ورزش های همگانی به صورت رسمی شروع به کار کرد.

این ورزش تلفیقی از قدرت، سرعت و ذکاوت است که به وسیله توپ و چوب به صورت تیمی برگزار می شود.

فعالیت در این رشته ورزشی شبیه به رشته بیس بال اما متفاوت از آن به لحاظ توپ و ضربه های بیس بال است.

بسیاری از این کمیته های ورزشی، بازی های کودکی ما بوده که شامل مهارتهای فردی و نمایشی می شود که از جمله آنها ورزش روپایی است که هر کودکی که با توپ آشنا می شد این تمرینات را انجام می‌داد.

در زمان حاضر روپایی به صورت ثبت رکورد انجام می شود که زنجان نیز بهترین رکوردها را در این رشته دارد. در این ورزش رکوردگیری انجام و در کتاب مهارتهای فردی ثبت می شود.

ایرنا: چند کمیته ورزش همگانی در استان زنجان فعال است؟

در استان زنجان بیش از نیمی از کمیته ها فعال است و گسترش آن بستگی به نیاز استان دارد. برخی رشته ها احساس نیاز نمی‌شود و طرفدار هم ندارد اما برخی از رشته ها علاقه مندان زیادی دارد که موجب رشد و گسترش آن می شود.

اولویت دارترین کاری که در این هیات در دستور کار است، توسعه و آشنایی هم استانی ها با رشته های مختلف ورزش های همگانی است؛ در همین جهت به طور مثال رشته فریزبی به راحتی در پارکهای زنجان به نمایش گذاشته شد.

در فریزبی یا بشقاب پرنده، مربیانی را در پارکها گذاشتیم که این بشقاب را دست پسر بچه ها داده و بازی آن را آموزش دادند و با دست به دست کردن بشقاب، رشته فریزبی وارد خانواده ها و روابط میان فرزندان با والدین شد و هم اکنون این ورزش به صورت خانوادگی انجام می شود.

این امر نشان می دهد که با نمایش رشته های ورزشی و فرهنگ سازی لازم،‌این بازی ها به طور ناملموسی وارد خانواده ها می شود.

ایرنا: علاقه مندان به ورزش های همگانی چگونه می توانند وارد این هیات شوند؟

مسوولان کمیته در محل هیات در مجموعه ورزشی مادران و کودکان زنجان، مستقر هستند، هر کسی علاقه مند به هریک از رشته های ورزش همگانی است می تواند با مسوولان کمیته ارتباط بگیرد و اطلاعات کامل را دریافت کند و با نحوه تمرینات و نوع فعالیت های آن آشنا شود.

ورزش های همگانی برای عموم مردم و در همه جا هست و هیچ محدودیت سنی ندارد.

استقبال چشمگیر بانوان و سالمندان زنجانی از ورزش‌های همگانی

ایرنا:‌ این هیات چه برنامه هایی را برای آینده ورزش های همگانی در دستور کار دارد؟

هم اکنون نیمی از کمیته های تحت پوشش این هیات فعال است و از جمله برنامه های این هیات فعال کردن تمام کمیته های ورزشی است به طوریکه همه افراد جامعه را درگیر ورزش های همگانی کنیم.

هم اکنون با اقدماتی که در هیات انجام شده است فعالیت سالمندان استان در رشته های ورزش همگانی بسیار چشمگیر شده است؛ در یک ایستگاه صبحگاهی ۶۰ نفر از سالمندان به صورت مداوم حتی در فصل زمستان و با بارش برف هم فعال هستند و به خواسته خودشان در فضای باز ورزش می کنند و به سالن ها منتقل نمی شوند؛ این افراد پیاده روی، گردشگری و ورزش در طبیعت را انجام می دهند.

برای ترغیب علاقه مندان به خصوص در میان قشر سالمند گام اول ورزش صبحگاهی است که با درگیر شدن به این فعالیت ورزشی در مراحل بعدی جشنواره های مختلف را برگزار می کنیم تا علاقه مندی بیشتری در آنها ایجاد شود.

این هیات هم اکنون در حال برنامه ریزی برای ورزش کارکنان دولت است که این برنامه ها برای ۶ رشته ورزشی پیگیری می شود تا با ایجاد بسترهای لازم کارمندان نیز برای ارتقای سطح سلامت جسمانی و روانی خود و بهره وری هرچه بیشتر، زمانی از اوقات فراغت خود را به ورزش های همگانی اختصاص دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha