فیلم | جشن آغاز بهار کُردی و «گَفاره وَ کول» در دالاهو کرمانشاه

قصرشیرین- ایرنا- آیین‌های ورود به بهمن ماه و شروع بهار کُردی ریشه در فرهنگ مردم کُرد کرمانشاه و مناطق گرمسیری آن دارد که از گذشته‌های دور تاکنون نسل به نسل منتقل شده است. برای گرامیداشت فرا رسیدن این مناسبت در شهرستان دالاهو جشن ورود به وَهار (بهار) و «گَفاره وُ کول» (گهواره به دوش) روز شنبه با حضور جمعی از مردم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین اول بهمن ماه و شروع بهار کُردی و غلبه بر سرمای زمستان و گَفاره وَ کول این گونه پیش می‌رود که در یک شب زمستانی که اهالی کرند و مناطق اطراف با پختن آش «دانه کوالنه» همان دَنک «آش گندم»، متشکل از دانه‌های حبوبات کشت شده در منطقه، از او استقبال می‌کنند. پس از پختن آش، کاسه‌ای از آن را برای گَفاره وَ کول در گوشه‌ای از خانه می‌گذارند تا او به همراه فرزندش از آن خورده و دعای خیر و باروری و رشد و نمو را برای کودکان خانه و برکت را برای زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها و دام‌ هایشان به جای بگذارد.

گَفاره وَ کول پیش از شروع بهار کُردی با هدف افزایش باروری و نیز سلامت کودکان برگزار می شود، صبح شبی که گَفاره وَ کول آمده است و از آش دَنک پخته شده خورده است، شبی که اجاق خانه روشن بوده و چراغ‌های خانه تا صبح روشن مانده است تا روشنی بهار را نوید دهد، آش پخته شده را با همسایگان و اهل محل و فامیل شریک شده و از آن می‌خورند که این آش صرفا با دانه‌های حبوبات و در آب پخته می‌شود و چاشنی دیگری به غیر از نمک ندارد.

آیین گَفاره وَ کول به شماره ۲۷۸۰ در سال ۱۴۰۱ در فهرست میراث‌فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.

یکی از مزیت‌های مهم گردشگری استان کرمانشاه چهارفصل بودن آن است که در شهرستان‌های هرسین، سنقر، کنگاور و صحنه آب و هوایی کاملا سردسیر و در شهرستان‌های قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب آب و هوایی گرم و معتدل را شاهد هستیم که در این استان می‌توان آثار تاریخی فراوان، فرهنگ غنی مردمانی با گویش‌ها، زبان و مذاهب مختلف، طبیعتی بکر و زیبا، آب و هوایی چهار فصل، روستاهایی با معماری خاص و رودخانه و سراب‌هایی جوشان و پرآب را دید.

دالاهو در ۱۰۳ کیلومتری غرب کرمانشاه حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha