اغلب رسانه‌های مکتوب خراسان جنوبی مشکل کاغذ دارند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: افزایش قیمت و کمبود کاغذ از مشکلات اساسی اغلب مطبوعات و نشریات استان است که در این زمینه باید تدابیری اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی فرخنده روز یکشنبه در نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که به ریاست معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی برای واحدهای سینمایی و مطبوعاتی برگزار شد، افزود: در ۲ سال گذشته هیچ رسانه مکتوبی در استان تعطیل یا لغو مجوز نشده و تعطیلی برخی مطبوعات در استان مربوط به چهار یا پنج سال گذشته است.

وی گفت: انباشت مشکلات از جمله شیوع کرونا بخشی از رسانه‌ها را تعطیل کرد و منجر به این شد که رسانه‌های مکتوب به پایگاه‌های خبری کوچ کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در حوزه سینمایی نیز سه سینما در شهرهای بیرجند و قاین وجود دار و ۹ شهرستان دیگر استان فاقد سینما بوده یا سینمای آنها تعطیل است.

وی از راه‌اندازی سینما سیار در استان خبر داد و افزود: برای ارایه خدمات در قالب سینما سیار به ۹ شهرستان‌ خراسان جنوبی باید زیرساخت‌ها فراهم و تجهیزات مورد نیاز تامین شود.

فرخنده تاکید کرد: باید برای معرفی استان در حوزه‌های مختلف فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان استانی حمایت شوند تا نسبت به تولیدات فاخر در قاب سینما و تلویزیون اقدام شود.

وی گفت: انجام یک کار موثر در حوزه سینمای استان، تاثیر بسیار زیادی در معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های بسیار موجود در خراسان جنوبی خواهد داشت.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان‌ جنوبی هم در این نشست گفت: در چند سال گذشته به دلیل مشکلات متعدد ۹۰ درصد رسانه‌های مکتوب در استان تعطیل شده‌اند.

محمود حیدری افزود: تمامی چاپخانه‌های کشور تا پنج نفر را می‌توانند بیمه کنند اما در استان این ظرفیت مهیا نشده است و با وجود اینکه اهل رسانه هستیم اما پیگیری‌های ما به جایی نرسید.

وی گفت: وقتی دولت حمایتی برای واحدهای تولیدی و فرهنگی گذاشته است باید محقق شود، عمده رسانه‌های مکتوب استان به خاطر کاغذ تعطیل شدند لذا انتظار داریم اگر قولی داده می‌شود در کمترین زمان محقق شود.

مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی ادامه داد: تسهیلات ۲۳ درصد و ۱۸ درصد به هیچ عنوان برای رسانه و چاپخانه کمک کننده نیست چون هزینه‌ها بالاست.

وی گفت: در صورتی که برای تامین کاغذ برای کل نشریات ۱۰۰ میلیارد ریال و مطبوعات ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت تامین شود، بخشی از مشکل ما رفع خواهد شد.

حیدری خواستار پرداخت بدهی‌ مطبوعات توسط دستگاه‌های اجرایی شد و افزود: در حالی درخواست تسهیلات داریم که بیش از ۱۰ میلیارد ریال با تخفیف ۵۰ درصد از ادارات طلب داریم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۳۰۰ نفر عضو خانه مطبوعات استان هستند که ۱۰۰ نفر بیمه شده یعنی برای آنها شغل ایجاد شده است اما رسانه‌ها به دلیل مشکلات متعدد در حال تعدیل نیرو هستند.

مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی گفت: در همین شرایط سخت و کمبودها هم می‌توانیم کار کنیم به شرطی که بین ما و استان‌های دیگر تبعیض وجود نداشته باشد.

اعضای حاضر در این کارگروه خواستار پیگیری و حل مشکلاتی از قبیل مالیات، بیمه تامین اجتماعی، تامین سرمایه در گردش موسسات مطبوعاتی، تامین اعتبار برای تولید سریال چهار درخت و تله فیلم شهید رحیمی و فیلم سینمایی درخصوص زندگی شهید رجبعلی آهنی، تامین ساختمان برای دفتر سینمای جوانان در بیرجند و تامین خودرو سینمای سیار در استان شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha