فناوران ایرانی به جمع معدود تولیدکنندگان شیرآلات پالایشگاهی جهان پیوستند

تهران- ایرنا - فناوری تولید شیرآلات صنعتی پالایشگاهی KV حدود ۱۰۰ سال پیش توسط یک شرکت آمریکایی طراحی و ساخته شد و درحال حاضر کمتر از پنج شرکت در دنیا، دانش فنی تولید این فناوری را در دست دارند؛ اکنون با همت فناوران شرکت دانش بنیان، ایران نیز به جمع تولیدکنندگان این شیرآلات صنعتی پالایشگاهی پیوسته است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، شرکت دانش بنیان صدرا ماهان پارسیان با تکیه بر دانش و تجربه مهندسان ایرانی در زمینه ساخت شیرآلات صنعتی پیشرفته آغاز و گام های مهمی در زمینه ارتقای دانش و فناوری این صنعت در ایران و جهان برداشته است.

این شرکت فناور که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ در مشهد مقدس آغاز کرد، در مسیر پیشرفت کشورمان اقدامات ارزنده ای داشته و با استفاده از نیروی انسانی متخصص و تلاش مضاعف در بخش تحقیق و توسعه و طراحی و ساخت شیرآلات صنعتی در مرزهای دانش جهانی گام برداشته است.

این شرکت دانش بنیان اخیرا موفق به تولید نوعی شیرآلات صنعتی تحت عنوان KV شده است که حدود ۶۰ درصد ارزان‌تر از محصول آمریکایی و تقریبا ۴۰ درصد ارزان‌تر از نمونه‌های اروپایی است و این مزیت باعث شده است این شرکت در حوزه صادرات نیز موفقیت هایی به دست آورد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «صدرا ماهان پارسیان» با طرح دانش‌بنیان «تولید شیرآلات صنعتی پالایشگاهی» در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: این مجموعه از جمله شرکت های عضو وندور لیست وزارت نفت، تولید کننده دانش بنیان شیرآلات صنعتی مورد استفاده صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاهی و آب کشور از جمله، Jacket valve ، Through Conduit Gate، Control Globe، Triple offset Butterfly, Zero leakage plug valve, Rising Stem Ball Valve است.

محمدرضا سینایی، ساخت قطعات یدکی بسیاری از شیرآلات صنعتی در حال بهره برداری در کشور و تعمیرات اساسی شیرآلات موجود در انبارها، انجام تعمیرات برخط در خطوط و تاسیسات در حال بهره برداری را از دیگر تخصص های دانشی و اجرایی این شرکت عنوان کرد و افزود: در زمینه استفاده از نرم افزارهای دقیق مهندسی جهت محاسبات فنی، مدل سازی سه بعدی و شبیه سازی رفتار سیالات برپایه استانداردهای روز ملی و بین المللی، در ورودی و خروجی شیرآلات را از دیگر خدمات فنی و توانایی های این شرکت فناور بیان کرد.

وی درادامه در خصوص دستاورد اخیر این شرکت دانش بنیان تحت عنوان نوعی شیرآلات تحت عنوان KV تصریح کرد: این محصول در واقع شیرآلات پایین‌دست و بالادست جهت آب‌بندی محفظه رطوبت‌گیری گاز است که نام علمی آن rising stem ball valve است و در صنایع پالایشگاهی تحت عنوان KV شناخته می شود.

فناوران ایرانی به جمع معدود تولیدکنندگان شیرآلات پالایشگاهی جهان پیوستند

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان در توضیح بیشتر این محصول با بیان اینکه، هنگام استخراج نفت یا گاز از میادین زیرزمینی، مقدار بسیاری آب نیز به سطح زمین منتقل می‌شود که نیازمند جداسازی است، افزود: با گرفتن آب همراه سیال (نفت، گاز ...)، ارزش حرارتی سوخت افزایش پیدا کرده چرا که ارزش حرارتی هر سوخت به ترکیب درصد عناصر سوخت وابسته است.

وی افزود:در صنایع پالایشگاهی که کار فرآورش و پالایش گاز را انجام می دهند یکی از فرآیندهای ضروری روی گاز، گرفتن رطوبت همراه گاز است و صنایع پالایشگاهی برای جدا سازی آب همراه گاز از یک وسیله شیمیایی تحت عنوان مولکولارسیو (Molecular sieve) یا غربال مولکولی استفاده می کنند و این وسیله در اندازه نخود باید در مقادیر بالا در یک محفظه تزریق شده تا در ترکیب با آب، رطوبت همراه گاز را جدا کند.

فناوران ایرانی به جمع معدود تولیدکنندگان شیرآلات پالایشگاهی جهان پیوستند

سینایی ادامه داد: با ایجاد یک محفظه کاملا آب‌بندی برای این کار دو شیر پایین‌دست و بالادست در این جریان بسته شده و باید کاملا بدون نشتی باشند، زیرا در صورت وجود نشت در شیر، گاز از محل نشتی فرار کرده و عمل رطوبت‌گیری به شکل صحیح انجام نخواهد شد و در ادامه هنگامی که آب همراه گاز جدا می شود، ارزش حرارتی گاز افزایش پیدا خواهد کرد.

فناوران ایرانی به جمع معدود تولیدکنندگان شیرآلات پالایشگاهی جهان پیوستند

وی در ادامه با بیان اینکه، شیرآلات KV حدود ۱۰۰ سال پیش توسط یک شرکت آمریکایی ابداع شده است و هم اکنون کمتر از پنج شرکت در جهان، دانش فنی تولید این شیرآلات را در دست دارند، افزود: ویژگی اصلی این شیرآلات، بی نیازی به عملیات اورهال یا تعمیرات است چراکه مدت زمان طولانی کار می‌کنند.

فناوران ایرانی به جمع معدود تولیدکنندگان شیرآلات پالایشگاهی جهان پیوستند

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه تصریح کرد:هم اکنون تنها یک شرکت آمریکایی، چند شرکت اروپایی و شرکت دانش بنیان ایرانی در دنیا تنها تولیدکنندگان این شیرآلات محسوب می شوند.

سینایی با بیان اینکه، نیاز هر پالایشگاه به طور متوسط به شیر KV حدود ۲۲۰ قطعه است افزود: بر همین اساس با توجه به فعالیت ۲۰ پالایشگاه در کل کشور، حدود پنج هزار عدد از این تجهیز در پالایشگاه‌های کشور وجود دارند.

وی همچنین با بیان اینکه، قیمت نمونه آمریکایی شیر KV بیش از ۱۰۰ هزار یورو است افزود: قیمت این محصول ساخت داخل حداقل ۶۰ درصد ارزان‌تر از نمونه آمریکایی و ۵۰ درصد نیز ارزان‌تر از نمونه‌های اروپایی است. با توجه به میزان نیاز کشور به این محصول و تفاوت قیمت خارجی با نمونه ساخت داخلی، کاهش قابل توجهی را در جلوگیری از خروج ارز از کشور شاهد خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha