واحد دانش‌بنیانی که نمونه‌ ژنراتور آمریکایی را بومی‌سازی کرد + فیلم

شاهرود - ایرنا - یک شرکت دانش بنیان در شاهرود با استفاده از توان متخصصان داخلی، توانسته در تولید ژانراتور کشور را به خودکفایی برساند. تا جایی که قادر شد برخی از مدل‌های تولیدی کشور آمریکا را برای اولین بار در خاورمیانه تولید کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سایه تحریم‌ها از ابتدای پیروزی انقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و روی‌پاایستادن کشور بر ایران اسلامی سنگینی کرده است. چیزی که در این میان گارگشا بوده، استفاده از توان داخلی برای رفع نیازها به ویژه در عرصه تولید و صنعت کشور بوده که مولد چرخ اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

استفاده از توان دانشگاهیان و متخصصان با تکیه بر اصل اساسی پیوند صنعت و دانشگاه که همیشه مورد تاکید بوده است، در این مسیر توانسته همواره راهگشای نیازهای کشور باشد.

نمونه ای از این موفقیت‌ها، تولید توربوژنراتور در یک واحد دانش بنیان در شهرستان شاهرود استان سمنان است که نقش اساسی در پیشبرد اهداف و نقشه های واحدهای صنعتی کشور داشته است. تا آنجا که با مهندسی معکوس نمونه هایی از تولیدات آمریکایی، موفق به تولید همان مدل برای اولین بار در خاورمیانه شده است.

رونق کاری این واحد دانش بنیان تا آنجا پیش رفته است که سفارش‌هایی را از نقاط مختلف کشور برای ۲ سال آینده در نوبت دارد. از سوی دیگر برای تحقق رسالت خطیر خود در پرورش نسلی متخصص و بهره‌گیری از توان دانشجویان، طرح بورسیه دانشجویی را نیز در برنامه دارد.

از گام‌های اول تولید تا اشتغال ۲۵۰ متخصص

نخستین گام‌های ساخت کارخانه توربوژنراتور شاهرود از سال ۱۳۶۹ برداشته شد و پس از آمیختن علم و تجربه، مهارت، جسارت و همدلی و همچنین به‌کارگیری متخصصان کارآزموده و نیز در اختیارداشتن تجهیزات فنی مناسب، پیشرفت نموده و امروز توانسته است بستری برای اشتغال ۲۵۰ نفر از متخصصان در ۱۱ واحد به طور مستقیم ایجاد کند و عنوان کارآفرین نمونه سال ۱۳۸۶ را به خود اختصاص دهد.

شرکت توربوژنراتور با وجود اینکه سنگ بنای آن در شهرستان شاهرود نهاده شده است ولی گستره خدمات این شرکت سراسر ایران را پوشش داده و در گرداندن چرخ صنایع داخلی نقشی پر رنگی را ایفا می‌کند.

همکاری با شرکت‌هایی چون فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان، مجموعه‌های سیمان، شرکت‌های تحت پوشش وزارت نفت و وزارت نیرو، صنعت، معدن و تجارت و همچنین حمل و نقل ریلی کشور نشان از اعتماد ملی به توانمندی و تخصص این شرکت دارد.

ساخت نخستین نمونه از یک ژنراتور مدل آمریکایی در خاورمیانه

مدیر شرکت توربو ژنراتور شاهرود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اسفندماه ۱۴۰۱ نخستین نمونه ژنراتور مولد برق لوکوموتیو در این شرکت به همت متخصصان داخلی ساخته، رونمایی و ثبت شد.

محمدحسین عامریون با بیان اینکه این ژنراتور از نوع AR۱۰-CA۵ با مهندسی معکوس از روی نمونه اصلی آمریکایی به طور کامل بومی‌سازی شد، افزود: با ساخت این ژنراتور سفارش ۲۰ دستگاه ثبت شد که تاکنون ۱۲ دستگاه آن تحویل و ساخت سه دستگاه دیگر هم مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت این موتور برای نخستین بار در خاورمیانه انجام شد، ادامه داد: ژنراتور بومی‌سازی شده برای استفاده در لوکوموتیوهای ایرانی به شرکت مپنا تحویل داده شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت این نمونه ژنراتور با تلاش ۵۰ متخصص طی ۶ ماه ساخته شد، اظهار کرد: تمامی قطعات اصلی این ژنراتور تولید داخلی است و تنها قطعات الکترونیکی آن از خارج خریداری شد.

این تولیدکننده با بیان اینکه محصولات این شرکت دانش بنیان با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند و موتوری نیست که این شرکت توان ساخت آن را نداشته باشد، ابراز کرد: ژنراتور لوکوموتیو تا قبل از این از کشورهای کره، آمریکا و کانادا خریداری می‌شد.

مدیر شرکت توربوژنراتور شاهرود ادامه داد: مواد اولیه به جز مس که در ایران به فراوانی یافت می‌شود، مانند رزین، آیش، ورق سیلیس، عایق، واریش از کشورهای چین، آلمان، کانادا و روسیه خریداری می‌شود.

ساخت موتور ۴.۵ مگاواتی برای شرکت ذوب آهن

وی از ساخت موتور ۴.۵ مگاوات برای شرکت ذوب آهن اصفهان توسط مهندسان این شرکت خبرداد و گفت: اکنون نمونه دوم این موتور با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال ساخت است.

وی تصریح کرد: اعتماد صنایع کشور به شرکت توربو ژنراتور شاهرود موجب رشد و پیشرفت این شرکت شده است.

مدیر شرکت توربوژنراتور شاهرود تاکید کرد: تحریم‌ها هیچ تاثیری در عملکرد این شرکت نداشته است؛ چرا که راه تامین مواد اولیه را یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه از فعالیت این شرکت بیش از ۳۳ سال می‌گذرد، افزود: هر صنعتی که در آن موتور کاربرد داشته باشد، توربوژنراتور را می‌شناسد.

وی با اشاره به اینکه توربو ژنراتور در کشور سه رقیب دارد، ابراز کرد: حجم کار به گونه‌ای است که سفارشات اشباع شده است و معمولا برخی از آنها برگشت داده می‌شود اما کارفرمایانی هم هستند که در نوبت‌های طولانی مدت منتظر می‌مانند تا این شرکت سفارش آنها را انجام دهد.

واحد دانش‌بنیانی که نمونه‌ ژنراتور آمریکایی را بومی‌سازی کرد + فیلم

ثبت سفارش تا ۲ سال آینده

این تولیدکننده با بیان اینکه هم اکنون تا ۲ سال آینده سفارشات در این مجموعه دانش بنیان ثبت شده است، اظهار کرد: راهبرد جدید این شرکت استفاده از ظرفیت دیگر کارگاه‌های کشور در قالب برون سپاری است.

مدیر شرکت توربوژنراتور شاهرود ادامه داد: یکسری از سفارشات به کارگاه‌های معتبر در سراسر کشور ارسال می‌شود و واحد کنترل کیفیت این شرکت بر عملکرد آنها نظارت دارد.

وی به صادرات تا قبل از این به کشور عراق اشاره کرد و گفت: واردات این موتورها برای عراق به خاطر مباحث اقتصادی از چین و ترکیه به صرفه تر بود و در نتیجه صادرات به کشور عراق خاتمه یافت.

به گفته وی، طی چند سال گذشته تعدادی سانترفیوژ از طریق یک شرکت واسطه به کشورهای خارجی صادر شد.

وی با بیان اینکه نوسان قیمت ارز برای شرکت‌های خدماتی موجب می‌شود برای آینده نتوانند برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند، افزود: این یکی از عواملی است که جذب نیروی انسانی جدید را از دستور کار خارج کرده است.

مدیر شرکت توربوژنراتور شاهرود با اشاره به اینکه جذب دانشجوی بورسیه برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است، ادامه داد: پیوند با دانشگاه‌ها در دستور کار این واحد تولیدی دانش بنیان است، اما نگرش برخی از دانشجویانی که مدرک کارشناسی گرفته‌اند کار دفتری و پشت میزنشینی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha