برنامه درسی و آموزشی متفاوتی برای دانش‌آموزان اوتیسم ایجاد می‌شود

تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: قرار است برنامه درسی و آموزشی متفاوتی برای دانش‌آموزان اوتیسم ایجاد شود که این موضوع به پشتوانه پژوهشی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، حمید طریفی حسینی امروز در نخستین همایش بین‌المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه با تاکید بر برنامه درسی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها بحث روزآمدرسانی برنامه درسی بوده که بخش مهمی به پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش سپرده شده است و قرار است از این برون‌دادها در جهت بروز رسانی برنامه درسی استفاده شود.

وی افزود: محورهای همایش بین المللی تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه تحولی است که روزآمدسازی و کارآمدتری برنامه پرورشی و توانبخشی است که مبنای نظری برای این محور راهبردی نیاز داریم.

طریفی حسینی افزود: در شاخه کاردانش ۳۶ رشته درسی برای دانش‌آموزان مدارس استثنایی داریم و دو رشته موسیقی ویژه دانش آموزان اوتیسم و امور خدمات عمومی برای دانش‌آموزان کم توانی ذهنی از سال آینده در مدارس استثنایی ایجاد می‌شود.

وی درباره ایجاد ۵ رشته جدید در هنرستان اظهار کرد: رشته گیاهان دارویی، خدمات فروشگاهی، کمک پیراشگری مردانه برای پسران کمک سراجی و دستیار کشاورزی شهری جزو رشته‌های جدیدی هستند که جدول عناوین دروس آنها نهایی شده است و بعد از تصویب آنها در شورای عالی آموزش و پرورش، عناوین برنامه درسی نهایی می‌شود.همچنین ۹۰ رشته جدید در هنرستان‌های استثنایی ایجاد می‌شود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی عنوان کرد: ۸ محور برای همایش تعلیم و تربیت کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفته شده است تا بتوانیم نظام آموزشی خاص این دانش‌آموزان را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: روزآمدسازی و اثر بخشی برنامه‌های آموزشی و توانبخشی در مدارس استثنایی در دستور کار است، در این راستا به چارچوب‌هایی نیاز داریم تا برنامه درسی را متناسب با سند برنامه درسی ملی و سند تحول به روزرسانی کنیم و برنامه درسی انطباق یافته را برای شورای عالی آموزش و پرورش ارسال کردیم.

طریفی حسینی با بیان اینکه محتوا و استانداردهای توانبخشی در کنار برنامه‌های درسی باید وجود داشته باشد، گفت: در حال تدوین این استانداردها هستیم تا در مدارس استثنایی استفاده شود. ظرفیت دانشکده‌های روانشناسی، علوم تربیتی و توانبخشی باید استفاده شود و از آنها برای حضور در همایش دعوت می‌کنیم همچنین به تجربه معلمان مدارس استثنایی و معلمان مدارس عادی که دانش‌آموز دارای معلولیت دارند، نیاز است.

علی محبی رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار کرد: به تولید محتوا برای آموزش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نیاز داریم، همایشی بدین منظور اول اسفند امسال برگزار می‌شود.

وی افزود: این همایش بین پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی مشترک است.

همچنین مژگان فرهبد رییس پژوهشکده کودکان استثنایی پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: ۸ محور اصلی برای همایش وجود دارد که این مبانی اصول برنامه درسی کوکان با نیازهای ویژه، چالش‌های برنامه ‌ریزی حوزه‌های موضوعی و مهارتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، مدیریت منابع در برنامه درسی، الزامات سنجش و ارزشیابی در برنامه درسی، دلالت‌های علوم اجتماعی برای برنامه درسی، توانبخشی بالینی و مبتنی بر مدرسه، تکنولوزی آموزشی در برنامه درسی، ارگونومی و فضای آموزشی در مدارس و تاثیر در برنامه درسی هستند.

وی ادامه داد: ۶ متخصص موضوعی که در دانشگاه‌های خارج از کشور تدریس دارند از کشورهای نروژ،کانادا و انگلیس موافقت کردند تا در این همایش حضور داشته باشند.

فرهبد افزود: معلمان و پژوهشگران می‌توانند آثار خود تا ۲۰ دی ماه به دبیرخانه همایش www.essn-c.ir ارسال کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha