هراس آمریکای جنوبی از موج خشونت در اکوادور؛ ایجاد نخستین شبکه امنیتی فرا مرزی

تهران- ایرنا- دولت‌های بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو در گامی رو به جلو در مبارزه با قاچاق مواد مخدر و سایر اشکال جرائم سازمان‌یافته، بر سر ایجاد یک شبکه امنیتی فرا مرزی علیه باندهای مواد مخدر و مبارزه مشترک با جنایت‌های سازمان‌یافته فراملی توافق کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، وزرای امور خارجه، دفاع و امنیت داخلی بولیوی، کلمبیا، اکوادور و پرو با برگزاری نشستی در لیما، پایتخت پرو بر سر این اقدام بلندپروازانه برای مبارزه مشترک با جنایت‌های سازمان‌یافته فراملی در منطقه آند به توافق رسیدند.

این طرح که در تارنمای دولت پرو منتشر شده است، مجموعه‌ای از اقدامات از جمله تقویت امنیت مرزی و ایجاد یک شبکه امنیتی ۲۴ ساعته در منطقه آند را شامل می‌شود.

در حوزه اقدامات مرزی، تقویت پست‌های مراقبت و انجام عملیات مشترک برای خنثی‌سازی گذرگاه‌های غیرمجاز مرزی با تاکید ویژه بر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، استخراج غیرقانونی معادن و قاچاق سلاح برنامه‌ریزی شده است.

در بخش همکاری مهاجرت، کشورهای مشارکت‌کننده در حال بررسی ایجاد بانک داده آند (Banco Andino de Datos) برای تبادل اطلاعات مرتبط با افراد دارای سوابق، الزامات یا موانع تردد و حمل‌ونقل هستند.

بخش مهمی از این طرح، آموزش مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی، با برنامه‌های مشترک فصلی برای تقویت ظرفیت‌های پلیس، نیروهای نظامی و مقام‌ها و ماموران امنیت ملی است. از دیگر اهداف این طرح، افزایش آگاهی در مورد حقوق بشر و تقویت نهادی نیروهای امنیتی عنوان شده است.

این طرح ایجاد شبکه امنیتی ۲۴ ساعته آند که به عنوان ابزاری حیاتی برای تبادل مداوم اطلاعات در مورد فعالیت‌های گروه‌های جنایتکار فراملی تلقی می‌شود را پوشش می‌دهد.

همچنین قرار است در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ یک مجمع بین‌المللی درباره جرائم سازمان‌یافته برگزار شود و یک رصدخانه منطقه‌ای آند (Observatorio Regional Andino) برای جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به این پدیده در منطقه ایجاد شود. دبیرخانه عمومی جامعه آند (Comunidad Andina) مسئول وضع مقررات کیفری زیرمنطقه‌ای خواهد بود.

اکوادور که با بدترین بحران امنیتی خود با صدها کشته، شورش در زندان‌ها و حملات انفجاری دست و پنجه نرم می‌کند، به تازگی با چالش جدی فعالیت و شورش حدود بیست گروه قاچاق مواد مخدر مواجه شده است.

دولت دنیل نوبوآ رئیس‌جمهوری جوان اکوادور، جنگ علنی علیه این گروه‌های غیر قانونی اعلام کرده و نیروهای نظامی را برای مهار هجوم باندهایی که عملاً کنترل زندان‌ها را به دست گرفتند، به کار گرفته است.

مقام‌های این کشور، فقط در روز گذشته (یکشنبه) ۶۸ مرد مسلح را دستگیر کردند که درصدد تصرف یک بیمارستان برآمدند.

به دنبال تشدید خشونت در اکوادور، پرو و ‌کلمبیا نظارت بر مرزهای خود با اکوادور را تقویت کردند تا از ورود اعضای این گروه‌های جنایتکار جلوگیری کنند.

اکوادور که بین کلمبیا و پرو، بزرگترین تولیدکنندگان کوکائین در جهان واقع شده است، موفق شد تا برای چندین دهه از خشونت قاچاق مواد مخدر در امان باشد، اما باندهای مواد مخدر، منطقه‌ای در این کشور را که تا پیش از این فقط برای عبور و ذخیره کوکائین بود، به یک مرکز عملیات و تدارکات برای انتقال محموله‌های کوکائین به ویژه به اروپا تبدیل کردند.

در پنج سال گذشته، نرخ قتل در اکوادور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، از ۶ به ۴۶ نفر در سال ۲۰۲۳ افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha