۱۷۳ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در بروجرد واگذار شد

بروجرد - ایرنا - فرماندار بروجرد گفت: یک هزار و ۱۴۸ خانواده واجد شرایط واگذاری زمین در طرح جوانی جمعیت در شهرستان وجود دارد که تا کنون ۱۷۳ قطعه زمین به متقاضیان واگذار شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسلم مرادی روز دوشنبه در همایش دهیاران و شوراهای اسلامی بروجرد که در محل سالن همایش های فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: ارزش هر قطعه زمین واگذار شده در طرح جوانی جمعیت در بروجرد حدود هشت میلیارد ریال است.

وی افزود: قانون جوانی جمعیت اقدام موثری از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت مردمی در راستای جوانی جمعیت است که در بخش واگذاری زمین شهرستان بروجرد جزو اولین شهرستان های استان لرستان است.

فرماندار بروجرد با تاکید بر حمایت از خانوارهای جوان دارای سه فرزند، بیان کرد: ما شرایط اشتغال برای خانواده های دارای سه فرزند را فراهم می کنیم و شرایط کار در شرکت و کارخانه ها با حقوق خوب وجود دارد و اکنون کارخانه های شهرستان بروجرد به کارگر نیاز دارد.

مرادی با اشاره به اینکه خانواده هایی که فرزند سوم آنها بعد از آبان ۱۴۰۰ متولد شده است می تواند در سامانه اهدای زمین ثبت نام کنند، اضافه کرد: دولت به افرادی که چهار فرزند زیر ۲۰ سال داشته باشند یک قطعه زمین می دهد.

وی یادآور شد: ۴۷۳ زوج نابارور در بروجرد شناسایی شده که تشکیل پرونده برای آنها صورت گرفته تا مورد حمایت قرار گیرند.

فرماندار بروجرد با اشاره به اینکه جامعه روستایی تاکنون در مباحث جوانی جمعیت مورد غفلت قرار گرفته است، ادامه داد: دهیاران در بحث تبلیغی و فرهنگی می توانند نقش موثری در جوامع روستایی داشته باشند.

مرادی گفت: قانون جوانی جمعیت را به خوبی مطالعه کنید و دهیاران زوج های نابارور را در روستاها شناسایی و معرفی کنند تا حمایت های لازم از آنها صورت گیرد و اگر خانواده ای شرایط استفاده از مزایای حمایتی قانون جوانی جمعیت را دارد و در مسیر اداری با مشکل مواجه شده معرفی کنند تا مشکلات آنها مورد رسیدگی قرار گیرد.

ولادت در لرستان ۳۳ درصد کاهش یافته است

مدیرکل ثبت احوال لرستان با ابراز نگرانی از کاهش ۳۳ درصدی میزان ولادت و ۲۳ درصدی ازدواج در لرستان افزود: این میزان کاهش در بازه زمانی ۱۳۹۵ تا پایان ۱۴۰۱ به ثبت رسیده است.

فریبرز امیری اظهار کرد: هم اکنون ۷۰ درصد جمعیت لرستان به عنوان جمعیت فعال بین ۱۵ تا ۶۵ سال سن دارند که نشان دهنده قرار گرفتن در وضعیت پنجره جمعیتی است و می تواند فرصتی طلایی باشد که این جمعیت هم می تواند خودش عاملی برای جوانی جمعیت و توسعه باشد.

وی با تاکید بر اینکه این وضعیت طلایی همیشگی نیست و باید در زمان خودش برنامه های جمعیتی صورت گیرد، بیان کرد: از سال ۱۳۸۵ تا کنون که جمعیت در این وضعیت قرار دارد، هنوز اقدام و برنامه خاصی اعمال نشده و تداوم این مسیر و بی توجهی به قانون جوانی جمعیت به پیری جمعیت خواهد رسید.

مدیرکل ثبت احوال لرستان با اشاره به اینکه اگر هفت درصد جمعیت بالای ۶۵ سال باشد آن جمعیت رو به سالمندی است، اضافه کرد: ما اکنون از نظر جمعیتی در این وضعیت قرار گرفته ایم، توجه به اجرای قانونی جوانی جمعیت همکاری و هماهنگی همه جانبه ای را لازم دارد تا بتوان به ساختار جمعیتی مطلوب رسید.

امیری در خصوص ساختار جمعیتی شهرستان بروجرد، ادامه داد: بروجرد در بین ۱۱ شهرستان لرستان از نظر میزان ولادت در رتبه نهم و از نظر میزان فوت رتبه اول را دارد، از نظر میزان طلاق رتبه اول لرستان و از نظر میزان ازدواج هم در رتبه ۶ استان قرار دارد.

وی در خصوص میزان تولد و فوت در ۹ ماهه امسال در شهرستان بروجرد یادآور شد: در ۹ ماهه امسال ۲ هزار و ۹۰۱ ولادت به ثبت رسیده که این میزان در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته کاهش داشته و بیشترین میزان کاهش در لرستان مربوط به شهرستان بروجرد است.

وی افزود: از بین ولادت های ثبت شده در بروجرد، ۶۱ مورد ۲ قلو و چهار مورد سه قلو بوده است.

مدیرکل ثبت احوال لرستان بیان کرد: در ۹ ماهه امسال تعداد یک هزار و ۶۸۰ مورد واقعه وفات در شهرستان بروجرد ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی در خصوص ثبت ازدواج و طلاق در بروجرد گفت: در ۹ ماهه امسال یک هزار و ۸۵۳ واقعه ازدواج ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و میزان ۷۷۸ مورد طلاق نیز در این مدت ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می دهد.

امیری با اشاره به اینکه ۲۵ هزار خانوار تک فرزند در بروجرد وجود دارد، ادامه داد: ۲۳ هزار و ۵۱۴ زن مجرد بین ۱۵ تا ۳۹ سال در شهرستان بروجرد زندگی می کنند.

شهرداری ها کمترین همکاری در اجرای قانونی جوانی جمعیت داشته اند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان با تاکید بر اثرگذاری اجرای قانونی جوانی جمعیت در ۲ سال اخیر بیان کرد: این قانون دارای ۷۳ ماده قانونی تهیه شده است که ضمن مشخص کردن وظایف همه دستگاه‌های اجرایی تامین کننده موارد حمایتی از دهک های پایین جامعه در راستای جوانی جمعیت است.

فریبا ولی پوری با تاکید بر اینکه شهرداری ها تا کنون کمترین میزان همکاری در این زمینه را داشته اند، اظهار کرد: براساس ماده ۳۲ قانون جوانی جمعیت شهرداری باید ۳۰ درصد فضای محیطی در اختیار خود را به مسئله تبلیغ و فرهنگ سازی در این خصوص اختصاص دهد در حالی که شهرداری ها به این وظیفه عمل نکرده اند و حتی هنوز بقایایی از شعارهای کاهش جمعیت همچون شعار ۲ بچه کافیست در مکان هایی مشاهده می شود.جاهایی مشاهده می شود.

وی یادآور شد: در استان لرستان تا پایان سال ۱۴۰۱ وضعیت مطلوب تولدها باید ۲۶ هزار و ۸۸۵ مورد می رسید تا به نرخ جایگزین برسیم در حالی که ۲ هزار و ۵۹۲ تولد کم داشته ایم، همین میزان مطلوب در شهرستان بروجرد باید به چهار هزار و ۴۵۳ تولد می رسید که ۵۳۷ مورد بوده است.

ولی پوری با تاکید بر اثرگذاری اجرای قانون جوانی جمیعت گفت: تداوم و فرهنگ سازی و تلاش برای اجرای این قانون باعث رسیدن به نتایج مطلوب خواهد شد، دهیاران در روستاها همکاری کنند تا افراد به فرزندآوری تشویق شوند و موانع را در این مسیر نباید پررنگ تر از واقعیت نشان داد.

وی با تاکید بر اولویت و اهمیت مسایل فرهنگی در بحث فرزندآوری افزود: مطالعات انجام شده در شهرستان بروجرد نشان می دهد مسائل و مشکلات اقتصادی اولین عامل در کاهش فرزندآوری نیست بلکه یکی از مشکلات در این شهرستان اختلاف سنی بسیار زیاد بین فرزند اول و دوم خانواده است که می توان گفت فرزندان با اختلاف سنی زیاد در زمان خود مشکلات تک فرزندی را دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری لرستان یادآور شد: شهرستان بروجرد از نظر میزان ازدواج در رتبه ۶ که وضعیت میانه ای است قرار دارد ولی مشکلی که وجود دارد میزان بالای طلاق است که این شهرستان در رتبه اول استان قرار دارد.

ولی پوری یادآور شد: یکی دیگر از مشکلاتی که در حوزه جوانی جمعیت در بروجرد باید مورد توجه قرار گیرد، فاصله زمانی بین ازدواج تا تولد اولین فرزند است که گاه به هشت سال هم می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha