وزیر خارجه اسپانیا در سفر به لبنان: از تشدید تنش در منطقه باید به هر قیمتی اجتناب شود

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه اسپانیا در چارچوب تلاش‌های دیپلماتیک این کشور برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه، در دیدار با نخست وزیر موقت لبنان، «آتش‌بس فوری و دائمی» را خواستار شد و تاکید کرد که از تشدید تنش در منطقه باید «به هر قیمتی» اجتناب شود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه ال موندو، خوسه مانوئل آلبارس (José Manuel Albares) وزیر امور خارجه اسپانیا در میانه تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها در منطقه و در شرایط درگیری شدید میان لبنان و رژیم صهیونیستی که می‌تواند به یک جنگ علنی منجر شود، وارد بیروت شد و پس از دیدار با نجیب میقاتی نخست وزیر موقت دولت لبنان تاکید کرد: لبنان، بدون تردید یکی از اصلی‌ترین بازیگرانی است که اسپانیا می‌خواهد با آن همکاری کند تا مانعی برای مهار مارپیچ خشونتی که در منطقه تجربه می‌شود، ایجاد کند.

وی افزود: از تشدید تنش در منطقه به هر قیمتی باید اجتناب شود؛ این پیام اصلی من در بیروت است؛ لبنان یکی از اصلی‌ترین شرکای ما برای صلح است و بقا و موفقیت آن، برای این منطقه و اسپانیا، مهم و کلیدی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اسپانیا با اشاره به تلاش‌های این کشور در راستای ایجاد صلح و ثبات در منطقه گفت: پیشنهاد اسپانیا، یک فراخوان فوری برای کنفرانس بین‌المللی صلح و حرکت از مرحله صحبت در مورد راه‌حل دو دولتی به تحقق راهکار دو دولتی است که مستلزم به رسمیت شناختن کشور فلسطین به صورت عملی و قابل دوام است.

آلبارس در رابطه با وضعیت غزه تصریح کرد: رنج مردم غزه غیر قابل تحمل است، ما نمی‌توانیم به خود اجازه دهیم که شاهد مرگ بیشتر زنان، کودکان و غیر نظامیان بی‌گناه فلسطینی باشیم.

وزیر امور خارجه اسپانیا در این راستا تاکید کرد این کشور خواستار «آتش‌بس فوری و دائمی» است.

نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان نیز در جریان این دیدار از حمایت همیشگی این کشور اروپایی از لبنان در تمامی سطوح قدردانی و بر تعهد لبنان به اجرای قطعنامه بین‌المللی ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در بحبوحه تنش‌ها در منطقه تاکید کرد.

این مقام لبنانی همچنین از نقش اسپانیا در تامین و هدایت نیروهای ماموریت حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) که در جنوب لبنان مستقر هستند تشکر کرد.

سفر ۲ روزه وزیر امور خارجه اسپانیا به لبنان در بحبوحه جنگ غزه و تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان که بدترین درگیری‌ها از زمان جنگ میان آن‌ها در سال ۲۰۰۶ است، انجام می‌شود.

آلبارس علاوه بر دیدار با مقام‌های ارشد لبنان، با مقام‌های ارشد یونیفل دیدار می‌کند؛ یونیفل در حال حاضر تحت فرماندهی اسپانیا است و بیش از ۶۵۰ سرباز اسپانیایی در لبنان حضور دارند.

وزیر امور خارجه اسپانیا پس از لبنان راهی عراق خواهد شد؛ وی اطمینان داد که قصد دارد در آینده نزدیک از سرزمین‌های اشغالی و فلسطین بازدید کند. این نخستین سفر وزیر امور خارجه اسپانیا به لبنان از سال ۲۰۲۰ است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha