به گزارش ایرنا، ترافیک واژه بیگانه ای با کلان شهرها و ابر شهرهای دنیا نیست اما با مدیریتی که در این حوزه تعریف می شود، می توان به میزان زیادی بر این معضل فایق آمد.
حجم بالای ترافیک تقریبا در همه ساعات روز و در اکثر معابر شهر زنجان به ویژه در هسته مرکزی شهر وجود دارد که به کلافگی مردم منجر شده و راهکارهای مدیریت شهری مانند یک طرفه کردن خیابان ها و پیاده راه ساختن برخی معابر نیز به صورت موقت موثر واقع شده و نتوانسته است مشکل را به صورت ریشه ای حل کند.
امروزه در بافت مرکزی شهر زنجان شاهد ترافیک سنگین در ساعاتی از روز هستیم و به رغم اقدامات صورت گرفته جهت کاهش ترافیک و سهولت رفت و آمد، هر روز بر حجم خودروها افزوده می شود.
به اعتقاد عدهای، افزایش جمعیت و تعداد خودروها باعث ایجاد ترافیک می شود، برخی دیگر وجود مشکلات فرهنگی و نبود زیرساخت های لازم را از دلایل ایجاد این ترافیک می دانند و جمعی دیگر بر این باورند که بستر شهر برای این حجم از خودرو آماده نیست.
خبرنگار ایرنا در خصوص مسائل ترافیکی شهر زنجان با سرهنگ حبیب موسوی رییس پلیس راهور استان زنجان گفت و گو کرده است.
ایرنا. نقش پلیس در حل معضل گره های ترافیکی شهر زنجان چیست؟
شهروندان معضل ترافیک را بیشتر از چشم پلیس راهور می بینند، در حالیکه همه ماجرا این نیست بلکه حل معضل در گرو سه اصل مهندسی ترافیک، آموزش و اجرای مقررات است و اگر این امور با هم جلو نرود و اجرا نشود، معضل ترافیک حل نمی شود.
آموزش از مولفه های اثرگذار در موضوع ترافیک است، متاسفانه این مولفه مهم مغفول مانده و فعالیت دستگاه های متولی در این زمینه کم فروغ است و در واقع آموزش و فرهنگسازی ترافیک در جامعه لنگ می زند.
ایرنا. یعنی اقدامات پلیس هم راهگشا نیست؟
طی ۹ ماهه امسال ۹ هزار دستگاه خودرو به دلیل تخلفات رانندگی در استان توقیف شده، این میزان با اینکه نسبت به سال گذشته ۱۰۷ درصد رشد کرده ولی معضل ترافیک را هم کم نکرده است چراکه سایر مولفه ها به درستی اجرا نمی شود.
موضوع این است برای حل این معضل باید هر کس، سهم خود را بردارد و پلیس هم به مسئولیت خود در این عرصه عمل میکند.
پلیس از عملکرد خود در خصوص اعمال قانون تخلف های رانندگی دفاع می کند، ولی این روش تنها روش حل معضل ترافیک نیست.
ایرنا. آماری از تعداد خودروها و ترددهای در استان دارید؟
تعداد خودروهای استان زنجان بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه است، از لحاظ تعداد خودرو به ازای جمعیت، استان زنجان از میانگین کشور خیلی بالاتر است.
همچنین بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز در استان وجود دارد و در این حوزه هم شاهد رشد چند برابری هستیم.
حالا سوال این است که طی ۱۰ سال گذشته تعداد خودروها در استان پنج برابر شده ولی آیا میزان و عرض معابر هم به این نسبت اضافه شده است؟
ایرنا. شرایط و وضعیت رعایت قوانین راهنمایی رانندگی مردم زنجان چگونه است؟
بر اساس برآوردها میزان رعایت قوانین رانندگی در استان زنجان از میانگین کشور بالاتر است.
زنجان در میزان اعمال قانون تخلفات رانندگی، در بین استان های متوسط کشوری است و در جایگاه ۱۶ و ۱۷ قرار دارد، این فرهنگ ناشی از فرهنگ بالای مردم این دیار است.
ما در هسته مرکزی شهر زنجان با تخلف رانندگی مواجه نیستیم، اتفاقا مردم رعایت می کنند ولی مهندسی معابر به گونه ای است که این وضعیت را رقم می زند.
پارکینگ به میزان لازم در مرکز شهر وجود ندارد با اینکه هسته مرکزی شهر به واسطه وجود مطب ها و سایر مراکز خدماتی و اقتصادی مورد مراجعه شهروندان است و اینها باعث ازدحام و تراک بالای ترددها می شود.
پراکندگی چنین مراکزی و مهندسی درست شهرسازی رفع ترافیک را به دنبال دارد ولی متاسفانه اتفاق مطلوبی در این حوزه شاهد نیستیم.
ایرنا. ارزیابی شما از روند حل معضلات ترافیکی در زنجان چیست؟
اکنون به طور میانگین روزانه ۲۵۰ خودرو در زنجان پلاک گذاری می شود و این افزایش یعنی افزایش مسایل ترافیکی و فقط با اعمال قانون معضل ترافیک حل نمیشود و هر کس باید سهم خود را از قبیل مهندسی درست در شهرسازی و آموزش در مدیریت ترافیک انجام دهد.
نظر شما