فیلم| معطلی چندساعته ۱۵ کَشتی‌ باری در بندر نوشهر؛ ماجرا چیست؟

نوشهر - ایرنا- تاخیر در لایروبی حوضچه و آبراه ورودی بندر نوشهر به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران سبب شد ۱۵ فروند کَشتی ساعت ها در اطراف این حوضچه لنگر انداختند و در انتظار تخلیه و بارگیری کالاها هستند که این مشکل در زمان مواج بودن دریا بیشتر می شود.

به گزارش ایرنا، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : دولت بیش از هزار میلیارد ریال اعتبار بابت لایروبی و تعریض آبراه ورودی و خروجی ناوگان حمل و نقل دریایی برای پهلوگیری در منطقه ویژه اختصاصی بندر نوشهر اختصاص داده منتهی دریافت مجوز زیست محیطی درگیر و دار اداری قرار گرفته است.

سعید کیاکجوری افزود : این تعداد کشتی ها مستقر در اطراف حوضچه بندر نوشهر در انتظار تخلیه و بارگیری کالاهای خود هستند.

وی بیان داشت : تاخیر در تخلیه و بارگیری گیری کالا ها خسارت های جبران ناپذی به صاحبان کالا وارد می شود و به اصطلاح مدت زمان تخلیه و بارگیری کالا ها تعریف شده اگر بیش از آن مدت زمان بگذرد جریمه ای می شوند یعنی صاحب کالا باید جریمه های تاخیر را به صاحب کشتی پرداخت کند.

کیاکجوری تصریح کرد: ادامه تاخیر در عملیات تخلیه و بارگیری کالا بی تردید زنگ خطری برای تعطیلی بندر نوشهر در آینده خواهد بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران ابراز امیدواری کرد : طی بازدیدی که مدیرکل حفاظت محیط زیست از حوضچه منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر داشته است به زودی مجوز زیست محیطی برای آغاز عملیات لایروبی داده شود.

فیلم| معطلی چندساعته ۱۵ کَشتی‌ باری در بندر نوشهر؛ ماجرا چیست؟

در زمان حاضر عمده کالاهایی که در بندر نوشهر تخلیه و بارگیری می شود چوب، کاغذ و غلات است.

در تاریخ ۲۵ دی ماه گذشته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: لایروب مورد نیاز برای بندر نوشهر و جرثقیل بندری برای بندر انزلی تا پایان سال جاری باید تامین شود.

علی اکبر صفایی در نشست با مدیران کل بنادر شمالی کشور در بندر نوشهر با بیان اینکه تعمیرات اساسی اماکن و محوطه‌های بندری و غیربندری یکی از مسائل مهمی است که در دستورکار این سازمان قرار دارد بر ضرورت تامین موارد یادشده بنادر نوشهر و انزالی تاکید کرد.

کاهش عرض دهانه آبراه ورودی و خروجی کشتی ها به بندر نوشهر به علت پایین آمدن سطح تراز آب دریای خزر، چالش یک دهه اخیر این پایگاه اقتصادی مهم استان و کشور بوده که به گفته کارشناسان امر این چالش باید هرچه زودتر بطرف شود چرا که دولت سیزدهم برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری در دریای خزر گام های مهمی برداشته است.

بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.

بندر نوشهر بزرگترین پایگاه اقتصادی استان مازندران و کشور بوده که به تاکید کارشناسان دغدغه آبراه ورودی کشتی ها به این بندر باید با حمایت بیشتر مسوولان امر هرچه زودتر برطرف شود.

دیپلماسی موفق اقتصادی دولت سیزدهم با کشورهای همسایه دریای خزر منجر به رشد ۶۴ درصدی ورود کشتی های تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار استان مازندران از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل شده است.

ظرفیت دریایی در بنادر شمالی بالای ۳۰ میلیون تن در سال است که به گفته مسوولان امر در سال جاری مقدار تجارت با کشورهای حاشیه دریای در مقایسه سال گذشته افزایش رشد خوبی داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha