۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۹
کد خبرنگار: 2211
کد خبر: 85056210
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرمستی بهار طبیعت دشتک زیبای دیل در گچساران+فیلم

۲۴ اسفند ۱۴۰۱، ۷:۴۹
کد خبر: 85056210
فرزانه شریفی
سرمستی بهار طبیعت دشتک زیبای دیل در گچساران+فیلم

یاسوج - ایرنا - شمارش معکوس برای رسیدن بهاران آغاز شده و اینک سرمستی نو بهار در طبیعت رویایی منطقه گردشگری دشتک دیل گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسیده است.

اینجا در نوبرانه فصل بهار گل ها به رسم شادباش لباس های رنگارنگ خود را به تن کرده اند، در این سرزمین گرمسیری شماری از گل های وحشی در مقدم بهار تن پوش قرمز و صورتی، تعدادی جامه آبی و بنفش و برخی گل ها نیز پیراهن های سفید و زرد رنگ پوشیده اند.

اینک در دشتک زیبای دیل زمین به شکرانه طراوات و سرزندگی دوباره اش هر آن چه در دل پرورانده به سمت آسمان روانه کرده، طبیعت مملو از گیاهان رنگارنگ شده و پرندگان که خبر رسیدن بهار را شنیده اند از لانه های خود بیرون آمده و نغمه سرایی می کنند.

این روزها در دشتک دیل آسمان گاهی روسری آبی خود به سر کرده و لکه ای ابر در آن دیده نمی شود و گاهی پر از ابر شده و نغمه باران سر می دهد اما چیزی نمی گذرد که رنگین کمان پدیدار می شود.

این روزها عبور گله های گوسفندان با نوای نی چوپانان ، مردان و زنانی که سوار بر چهارپایان از مسیرهای سخت برای حابه جایی مایحتاج خود در تکاپو هستند دشتک دیل را به اکو موزه گردشگری تبدیل کرده است.

حالا و در آستانه بهار گستردن سفره‌های غذا در سایه سار پیر درختان بلوط و علفزارهای یک دست سبز، در هوای مطبوع تجربه ای به یادماندنی برای مسافران این نقطه شده است.

طبیعت رویایی دشتک زیبای دیل یکی از پرجاذبه ترین مناطق گردشگری بهاری در استان کهگیلویه و بویراحمد است که سیر و سیاحت در آن را باید تجربه کرد که به حق گفته اند شنیدن کی بود مانند دیدن.

به اذعان گردشگرانی که تجربه سفر به دشتک دیل را دارند این منطقه سحرانگیزترین جادوی طبیعت هزار رنگ کهگیلویه و بویراحمد در فصل بهار است.

آنان با اشاره به اینکه در این منطقه کوه،درخت و دره دشتک دیل از قدرت لایزال الهی خالق بی همتا حکایت می کند اعتقاد دارند این دشت کوچک به راستی یک شاهکار بی مانند است که هیچ کلک خیال انگیزی و گل واژه ای توان وصف آن را ندارد.

این جاذبه طبیعی با طبیعتی سرسبز، جنگل های بلوط، آب و هوای مطبوع در میان ۲ کوه کاردی جاذبه ای بی نظیر در فاصله ۲۷ کیلومتری شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران است.

دشتک دیل شاهکار زیبایی های گچساران

فرماندار گچساران گفت: این شهرستان با وجود دشت های سرسبز، رودخانه های خروشان،آب و هوای مفرح در فصل بهار،بناهای تاریخی به یادگار مانده از ایران کهن و بقاع متبرکه شاخص چون بارگاه بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) موقعیتی بی نظیر برای گردشگری با سلیقه های مختلف به ویژه در نوروز است اما دشتک دیل شاهکار همه این زیبایی هاست.

روان بخش دیهیم خوب می گوید: جاذبه گردشگری دشتک دیل به علت زیبایی های منحصر بفردش در ماه های اسفند تا اردیبهشت هر سال میزبان ایرانگردان و حتی جهانگردان پرشماری است.

سرمستی بهار طبیعت دشتک زیبای دیل در گچساران+فیلم

زیرساخت های گردشگری

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گچساران نیز در خصوص این جاذبه گردشگری می گوید که دشت زیبای دیل با داشتن زیرساخت های گردشگری چون روشنایی، سکوبندی، مخزن ذخیره آب، سرویس های بهداشتی و فروشگاه های مواد غذایی فضای خوبی برای طبیعتگردی در تعطیلات نوروز است.

رحیم خردمند افزود: چاه آهکی تامین آب، سرویس های بهداشتی، ۱۸ آلاچیق و ۲۴ سکوی نشیمن از دیگر زیرساخت های ایجاد شده در منطقه گردشگری دشتک دیل است.

وی بیان کرد: طبیعت گردان دشتک دیل می توانند خوراکی هایی مانند روغن حیوانی، عسل، مغز بنه را که حاصل دسترنج تولیدکنندگان روستای دیل است را با عنوان ره آورد سفر خود به سوغات می برند.

وی تصریح کرد: باغ فردوس، دشت های دیل و گناوه،سواحل سد کوثر و حرم بی بی حکیمه (س) از جاذبه های مهم گردشگری در گچساران است که سالیانه میزبان بیش از یک میلیون گردشگر است. .

دشتک دیل در ۱۸۴کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد۸۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن در فصل بهار مطبوع و دلپذیر است.

دیگر جاذبه های گردشگری روستای دیل

روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت جاذبه های گردشگری دیگری نیز دارد که آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن که از ایران باستان به یادگار مانده از جمله این مناطق است.

روزهای زیبای بهار در کوچه باغ ها و جنگل های نزدیک به روستا دیل این سرزمین هزار رنگ جاذبه های گردشگری، رنگ و روی بسیار تماشایی دارد،اینجا در پرجمعیت ترین روستای گچساران فصل شکفتن طبیعت دامن‌کشان در باغ و دشت می‌خرامد و گردشگران از این جلوه های طبیعی تجارب لذت بخشی کسب می کنند.

سرمستی بهار طبیعت دشتک زیبای دیل در گچساران+فیلم

حالا باغستان های مرکبات در وسط روستا،آسیاب های قدیمی، قلعه های تاریخی و منطقه زیبای چرزو روستای یکهزار و ۸۵۰ نفری دیل مرکز دهستان بویراحمد را مصداقی تمام عیار از جذابیت های گردشگری طبیعی و تاریخی کرده است.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران با مرکزیت شهر دوگنبدان در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha