نقش احزاب در مشارکت حداکثری انتخابات/نماینده شایسته چه ویژگی‌هایی دارد؟

اراک - ایرنا - امروزه احزاب یکی از ضروریات زندگی جوامع بشری محسوب می‌شوند به‌ طوری که یکی از مؤثرترین نهادهای تأثیرگذار بر روندهای تصمیم‌گیری و اجرای کشور و به عنوان حلقه رابط بین مردم و حاکمیت سیاسی عمل می‌کنند و درجوامع و نظام‌های سیاسی کنونی، هم‌اندیشی کاملی نسبت به ضرورت تّحزُب وجود دارد و از احزاب به‌ عنوان چرخ دنده ماشین دموکراسی یاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، در نظام جمهوری اسلامی ایران شاهد پیدایش احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف با آرمان‌ها و عقاید گوناگون بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودیم ولی با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب، هنوز احزاب سیاسی به معنای واقعی کلمه نهادینه نشده‌اند و هیچ‌کدام از احزاب نتوانسته‌اند کار ویژه، واقعی احزاب از جمله مشارکت سیاسی، جامعه پذیری سیاسی و ارتباطات سیاسی را داشته باشند اگر چه به کَرات نام احزاب شنیده شده اما اکثریت قریب به اتفاق آنها فقط نام حزب را یدک کشیده اند.

علیرغم تجربه ناموفق احزاب سیاسی در ایران هنوز هم اعتقاد به ضرورت نهادهای نظام مند، سازمان یافته، رسمی، قانونی و هدفمند کماکان به قوت خود باقی است. اگر ساختار بیمارگونه احزاب سیاسی بهبود یابد، آسیب‌ها و موانع بر طرف شود احزاب سیاسی با گرم کردن فضای انتخابات از طریق تبلیغات، مناظره، گفتگو و به بحث کشیدن مسائل مهم و مشکلات جدی و ارائه راهکار ها، شهروندان بی‌تفاوت را تبدیل به شهروندانی مسئول و متحرک کرده و باعث مشارکت بیشتر مردم در انتخابات شده و یکی از زمینه‌های تحقق توسعه سیاسی را فراهم می‌کند.

نقش احزاب در فرآیند انتخابات

احزاب در دهه‌های اخیر تاثیرات فراوانی را در نحوه شکل‌گیری نظام‌های انتخاباتی از خود برجای گذاشته‌اند و مبنایی برای تقسیم نظام‌های انتخاباتی هستند بنابراین، بررسی تاثیر مثبت و منفی احزاب بر نحوه برگزاری انتخابات و انتخاب مدیران تصمیم‌ساز، اجرایی و تعیین ساختارهای اجتماعی جوامع ضروری است.

یکی از فواید احزاب آن است که در نظام حزبی تعداد نامزدهای انتخاباتی کاهش می یابد. نامزدها تنها از طریق حزب معرفی می‌شوند. این اقدام موجب کاهش هزینه‌های ناشی از تعدد کاندیدا های انتخاباتی و افزایش قدرت تشخیص مردم می‌شود؛ چرا که احزاب بر خلاف افراد در کنار ارائه برنامه دقیق، زبده‌ترین افراد خود را برای احراز مسولیت‌های مختلف در معرض انتخاب مردم قرار می‌دهند.

جمعیت حامیان انقلاب اسلامی، یک تشکل سیاسی است که با توجه به مصوبه کمیسیون ماده ۱۰ خانه احزاب مورخ ۱۰ آذر ۱۳۹۳ در چارچوب قوانین و مقررات مصوب فعالیت می‌کند.

خبرگزاری ایرنا استان مرکزی، برای تاثیرگذاری در تشویق مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات، میزگردی با عنوان بررسی نقش احزاب استان مرکزی برای تقویت مشارکت انتخاباتی با دعوت از جمعیت حامیان انقلاب اسلامی برگزار کرد که در مشروح آن به اقدامات و تلاش‌های این حزب، برای حضور مردم پای صندوق‌های رای پرداخته شده است، بنابراین در ادامه می‌خوانید:

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جبهه حامیان مردم استان مرکزی در این میزگرد معتقد است: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، مظهر مردم‌سالاری دینی است و مردم با حضور گسترده پای صندوق‌های رای، بار دیگر با آرمان‌های انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بیعت می‌بندند.

«عبدالرحیم علیپور» افزود: همگان در انتخابات، مسئولیت دارند اما برخی از مسولان احزاب، رسانه‌های مکتوب و مجازی، خطبا، ائمه جمعه، تریبون داران، ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و بخش‌های فرهنگی شهرداری‌ نقش و وظیفه مهم‌تری برای تعیین سرنوشت دارند.

وی بیان کرد: افراد جامعه تا زمانی که در سرنوشت خود موثر نباشند و در میدان حاضر نباشد تغییری حاصل نخواهد شد و تغییر حاصل، حضور آگاهانه مردم در صحنه است.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جبهه حامیان مردم استان مرکزی گفت: ما به عنوان جبهه حامیان انقلاب اسلامی، مردم را به خیر و به شنیدن، فکرکردن، بررسی‌کردن و اندیشیدن و تصمیم گرفتن دعوت می‌کنیم.

علیپور افزود: انتخابات در کشور ما، مظهر مردم‌سالاری‌دینی است و یکی از رسالت‌های بزرگ احزاب، دعوت مردم به حق، نور و عدالت است.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه حکومت پا برجا بماند یکی از کارکردهای احزاب، دعوت مردم به مشارکت حداکثری در انتخابات، مطالبه‌گری، جهاد تبیین و اطلاع رسانی است.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جبهه حامیان مردم استان مرکزی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اردیبهشت‌ماه سال جاری در مشهد، گفت: ایشان مشارکت حداکثری در انتخابات را کلید زدند و مطرح کردند و تاکنون چندین مرتبه به این مقوله سیاسی مهم پرداخته‌اند و همه دلسوزان و همه جریان‌های سیاسی باید نسبت به این موضوع اهمیت قایل شوند و بی‌تفاوت نباشند.

علیپور افزود: اما در همه جای دنیا، جریان‌های سیاسی در درون کشورها وجود دارند که با بیگانگان ارتباط دارند و پادو، عامل، خادم و پژواک صدای آنان هستند و یا از روی لجبازی، تعریف، تطمیع، تمجید کاذب، دشمنی با اسلام و یا راه امام، خواسته آنان را دنبال می‌کنند.

دشمنان با کشورهایی که متکی به آرای مردم باشند و قدرت آنان ناشی از قدرت مردم باشد، سخت مخالف هستند و می‌خواهند مردم را از مشارکت در انتخابات دلسرد و پشتوانه نظام را تضعیف کنند.

علیپور افزود: بنابراین همه مردم در انتخابات ۱۱ اسفند ۴۰۲ حضور فعال و آگاهانه داشته باشند و با تحقیق، بررسی و پژوهش، افراد اصلح را انتخاب و با انتخاب افراد شایسته و توانمند زمینه شکل‌گیری مجلسی قوی و بادرایت را فراهم کنند تا خلاهای قانونی برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه، وظایف و اختیارت مجلس در قانون اساسی تصریح شده است، گفت: افراد منتخب باید همین وظایف را دنبال و در آن چارچوب حرکت کنند زیرا عمل به آن خواسته ملت و امام امت است.

وی با قدردانی از خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در برگزاری میزگرد خبری انتخابات گفت: این رسانه لازم است تا همه دلسوزان را دعوت کند تا مشارکت حداکثری را فریاد بزنند.

علیپور افزود: برخی تشکل‌ها دلسوز انقلاب هستند و برای تحقق آرمان‌ها از همه توان خود استفاده می‌کنند و در جریان انتخابات‌ها هم حضور فعال و موثر دارند و هم در تقویت مشارکت دین خود را به نظام اسلامی ادا می‌کنند و هم در انتخاب افراد اصلح مردم را پشتیبانی می‌کنند.

علیپور افزود: عامل اصلی اختلافات احزاب در استان‌ها این است که احزاب ۲ دسته هستند، یکسری از احزاب، شوراها و جریانهای سیاسی، تصمیم‌گیری برای آنها در تهران رقم زده می‌شود و انتخاب نامزدها از تهران به آنها تکلیف می‌شود و نشست‌هایی با حضور برخی نامزدها برگزار می‌کنند اما در حقیقت از یک ماه گذشته نامزدهای برخی جریانات سیاسی خودی توسط شورای مرکزی در تهران معین شده است.

وی بیان کرد: این شیوه موجب اختلاف می‌شود و ما چنین اجبار و الزامی نداریم و جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جبهه حامیان مردم، خود به اتفاق شهرستان‌ها بر اساس ویژگی‌هایی که حضرت امام و مقام معظم رهبری فرمودند، نامزدها را انتخاب می‌کنیم و از آنان میثاق‌نامه می‌گیریم و باید به آن میثاق‌نامه پایبند باشند.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی گفت: میثاق‌نامه هم آنقدر قانونی است که هرلحظه اراده شود می‌توان آن را در سطح جامعه منتشر کرد، کسانی که اهل فکر دلسوز هستند آن را بخوانند می‌بینند که میثاق‌نامه به طور کامل در جهت منافع ملی و مردم تنظیم شده است.

علیپور افزود: اختلافی که در استان‌ها وجود دارد و چند جریان سیاسی حاضر نیستند تا بپذیرند که با تصمیم مشترک نامزدی را تعیین کنند و ما اختیار داریم با مشورت دوستان، نامزدها را انتخاب کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از جریان‌های سیاسی تصمیم در مورد تک تک نامزدها را در تهران می‌گیرد، چرا این کار را می‌کنند؟ برای اینکه وقتی رای آوردند یک ماه قبل از پایان دوره قبلی و آغاز دوره جدید مجلس آنها را در تهران جمع می‌کنند و می‌گویند ما به شما رای دادیم و باعث شدیم شما به مجلس راه پیدا کنید و اکنون ما به شما می‌گوییم به فلانی به عنوان رییس و نائب رییس و رییس کمیسیون رای بدهید و بعد یک گام جلوتر می‌روند و احزابی که نامزد شهرستان‌ها را در تهران تعیین می‌کنند به آن نامزد می‌گویند به این وزیر رای اعتماد بدهید و یا استیضاح فلان وزیر را کلید بزنید، در نتیجه جریاناتی هستند که می‌خواهند همه مسایل کشور را در اختیار خود داشته باشند.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جبهه حامیان مردم استان مرکزی گفت: بسیاری از جریان‌های سیاسی هستند که اعتقادی به شایسته‌سالاری ندارند و اعتقاد اصلی آنان سلیقه شخصی و به رفیق‌بازی و دوستان خود دارند.

علیپور افزود: ما به عنوان جمعیت حامیان ایران استان و جبهه حامیان مردم، اعتقادی به این شیوه نداریم و از برادران در تهران انتظار است درحالی که هزینه‌های زیادی برای گرم شدن تنور انتخابات صرف می‌کنند، اما در انتخاب اصلح در استانها، اجازه دهند خودشان تصمیم بگیرند و نباید از نامزدها تعهدنامه پنهانی بگیرند.

وی بیان کرد: این شیوه باعث می‌شود مجلس ناکارآمد شود و رای خود را ناشی از قدرت مردم نداند و مجلس به منتقد، رسانه و دلسوران پاسخگو نباشد بنابراین در عین حال که مجلس نقاط مثبت دارد اما انتقاداتی هم است که مشتمل بر ضعف‌هایی است که این مجلس دارد باید رفع شود البته از این ضعف‌ها باید به عنوان نقد منصفانه نوشته شود.

علیپور افزود: نماینده وقتی رای آورد و اعتبار نامه‌اش تصویب شد تا چهار سال دیگر هیچ کسی نمی‌تواند به او بگوید بالای چشمت ابرو است درحالی که اگر وزیری، معاون رییس جمهوری یا استانداری ناکارآمد باشد، عزل می‌شود اما نماینده مجلس طبق قانون نمی‌توان عزل شود.

وی ادامه داد: مدیرکل صدا و سیمای استان مرکزی، سه ماه قبل قول دادند میزگردهای انتخاباتی را ترتیب دهند اما با وجود آنکه کمتر از یک ماه به انتخابات باقی مانده است هنوز صدا و سیمای استان، عمل به وعده نداشته و انتظار است صدای ما رسانده شود و صدا و سیمای استان مرکزی فعال‌تر شود.

دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی و جبهه حامیان مردم استان مرکزی گفت: ما به برخی از عملکردهای دولت انتقاد داریم و دولت با همراهی عالمانه مجلس نیاز دارد.

وی ادامه داد: اکنون نماینده‌ای سراغ داریم که مکان دفتر مردمی خود را از دولت گرفته اما سالها در مکان دولتی نشسته اما یک ریال اجاره نمی‌دهد و تمام هزینه آب، گاز، برق و تلفن برعهده دولت است و این سو استفاده از اختیارات و جایگاه است.

ایرنا: مقام معظم رهبری اذعان داشتند که مجلس شورای اسلامی کارهای خوبی داشته‌اند شما چه بخشی از فعالیت مجلس را ارزشمند می‌دانید؟

علیپور: مقام معظم رهبری فرمودند این مجلس کارهای خوبی انجام داده، ما هم قبول داریم و مطیع هستیم اما مجلس باید ۱۰۰ قانون کلیدی، مادر و اساسی وضع می‌کرد نه سه قانون، پس ۹۷ قانون دیگر کجاست؟

ایرنا: آیا مرجعی برای انتقادات به عملکرد مجلس و نمایندگان وجود دارد؟

علیپور: انتقاداتی در زمینه‌های گوناگونی به عملکرد مجلس و نمایندگان وارد است ، مجلس باید پاسخگوی آحاد مردم باشد که با تک تک رای آنان به صندلی تکیه زده‌اند و باید برای این مهم ابزار باشد نه اینکه بگویند نماینده‌ای ۱۴۰ سکه گرفته و یکباره بگویند دادستان ورود کند، درباره خانه‌های سازمانی مجلس درباره خلاهای قانونی چرا پاسخی نمی‌دهد تاخیرات خود را پاسخ نمی‌گویند.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز در این میزگرد، انتخابات را یکی از اساسی‌ترین پایه‌های نظام دانست و گفت: حضور مردم در انتخابات می‌تواند نقش موثر و تاثیرگذار در عرصه‌های مختلف داخلی و خارجی داشته باشد.

«علی پورمومنی» با تاکید براینکه، مقام معظم انقلاب اسلامی، مردم را تشویق به حضور حداکثری کردند، افزود: شرکت مردم در انتخابات به اقتدار و استقلال کشور منجر می‌شود و می‌تواند به انتخاب مدیران شایسته ختم شود و صلاح دنیا و آخرت در این است که مردم از حق قانونی که نظام جمهوری به آنان داده است بتوانند استفاده کنند.

آن انتخابی شایسته است که با حضور حداکثری مردم پای صندوق رای محقق شود که این مهم موجب تعاملات با سایر کشور و اقتدار کشور در جوامع بین اللملی افزایش می‌یابد.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: انتخابات یک حق قانونی شرعی و عرفی برگردن همگان است و از اهمیت انتخابات همین بس که انتخابات در امنیت کشور تاثیرگذار است.

پورمومنی افزود: انتخابات یعنی رای به استقلال کشور و حضور در انتخابات رای به تبعیت نظام و حضور در این حماسه ملی، یعنی بیعت مجدد با مقام عظمای ولایت و حضور در انتخابات یعنی رشد ملی.

وی بیان کرد: انتخابات نماد جمهوریت یک نظام است و انتخابات عرصه ظهور و تجلی مردم سالاری است و تنها جایی که مردم سالای کاملا نمود پیدا می‌کند پای صندوق رای است بنابراین نباید این فرصت را به بهانه‌های واهی ترک کرد.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: انتخابات باعث عزت ملی در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای می‌شود و توطئه دشمنان را در تبلغات مسموم خنثی و پیروزی دیگری از حضور سیاسی مردم را رقم می‌زند.

سوال به نظر شما یک نماینده باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

پورمومنی افزود: نماینده خانه ملت باید مصالح کشور و آنچه که مردم، توقع دارند را ایفا کنند و در انتخاب اصلح باید دقت کرد و کسانی را برگزید که دلسوز کشور و توانایی و شایستگی لازم، متعهد، تخصص و دردآشنا جامعه باشند و خوی اشرافی‌گیری نداشته باشند.

وی ادامه داد: خانه ملت به افرادی نیاز دارد که بر قوانین مسلط باشند و نیاز کشور در شرایط مختلف را شناخته و با قوانین مدون، کشور را از تنگناها گذر دهند و بر حُسن اجرای قانون نظارت داشته باشند و بتوانند از اختیارت خود به نفع نظام، کشور و مردم استفاده کنند.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی بیان کرد: نمایندگان مردم در خانه ملت در انتخاب وزیران نقش اصلی را برعهده دارند بنابراین با بررسی دقیق باید افراد شایسته برای هیات دولت برگزیده شوند.

پورمومنی درباره بند سوم، تحقیق و تفحص در امور کشور با موضوع اصل ۷۶ قانون اساسی که مقرر می‌‏دارد: «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد»، گفت: فارغ از تمام این ابزارهای نظارتی، امکان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌ها وظیفه‌ای است که اصل ۷۶ قانون اساسی آن را منحصر به مجلس شورای اسلامی دانسته و به قوه مقننه کشور این حق را می‌دهد تا در تمام امور کشور تحقیق کند.

وی به مولفه تحقیق و تفحص اشاره کرد و افزود: تحقیق و تفحص، از ابزارهایی است که نمایندگان می‌توانند با توسل به آن چتر نظارتی‌شان را بر سر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باز کنند.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی همچنین درباره نقش نمایندگان در لایحه بودجه کشور گفت: لایحه بودجه یکی از لایحه‌های مهم به حساب می‌آید که دولت به مجلس ارائه می‌کند این لایحه شامل سیاست‌ها و برنامه های دولت است،صلاحیت مالی و بودجه‌ای مجلس است.

طبق اصل ۷۷ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی می‏‌تواند قانون وضع کند و این اصلی‌‏ترین وظیفه نمایندگان است که مصادیق آن شامل، وضع و تصویب قوانین است و رایج ترین آن وضع قانون از طریق قوه مقننه است که حق انحصاری مجلس شورای اسلامی است.

وی بیان کرد: نمایندگان باید قوانین متقنی را به تصویب برسانند اگر قوانین هم عرض هستند آنها را حذف کنند و قوانین بی‌خاصیت را امحا کنند.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی با یادآوری سخن ماندگار امام که فرمودند: مجلس در راس امور است افزود: مجلس شورای اسلامی بالاترین قدرت کشور است بنابراین برای انتخاب افراد در این جایگاه مردم با دقت نظر بالا منتخب خود را راهی مجلس کنند.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی با یادآوری سخن ماندگار امام که فرمودند: مجلس در راس امور است افزود: مجلس شورای اسلامی بالاترین قدرت کشور است بنابراین برای انتخاب افراد در این جایگاه مردم با دقت نظر بالا منتخب خود را راهی مجلس کنند.

ایرنا: جمعیت حامیان انقلاب اسلامی چه برنامه هایی برای حضور حداکثری مردم در انتخابات در دستور کار دارد؟

پورمومنی: مطالبه‌گری از برنامه‌های مهم این جمعیت است و ۶ ماه اخیر در راستای تشویق مردم به حضور در انتخابات ، نشست های زیادی در شهرستان‌های استان برگزار کرده است.

وی بیان کرد: در این سلسله نشست‌ها در اراک هشت جلسه در مساجد و سالن‌های همایش برگزار شد و همچنین در دفتر جمعیت ۱۰۰ نشست با حضور بیش از ۱۰۰ نفر برگزار و در همه شهرستان‌های استان برنامه مفصل در مساجد و محافل برگزار شد.

جانشین دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: دیدار اعضای جمعیت با هدف روشنگری نسبت به انتخابات با ائمه جمعه و فرمانداران و مسئولان شهرستانی انجام شده و تا زمان مقرر قانونی ادامه دارد.

پورمومنی افزود: به جرات می‌توان گفت، ۲۰ هزار نفر عضو فعال جمعیت برای تشویق مردم به حضور در انتخابات مشارکت دارند و این جمعیت در لایحه‌های مختلف مردم از جمله دانشگاه، دانش‌آموزان، مساجد و ورزشکاران ورود کرده و جلسات پرسش و پاسخ برگزار شد و با ظرفیتی که جمعیت از حضور جوانان در پیکره مجموعه خود دارد توفیقات خوبی برای تشویق مردم حاصل شده است.

وی بیان کرد: باقی احزاب در استان مرکزی هم تلاش خود را بیشتر کنند. از بین ۴۰ تا ۵۰ جریان سیاسی که در استان هستند هنوز جریانی به غیر از جمعیت حامیان انقلاب اسلامی،نیست که دعوت عمومی برا ی مردم داشته باشد.

مشاور ارشد و دستیار ویژه دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی هم در این میزگرد عنوان کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود عبور از پیچ تاریخی را مطرح کردند و بیان داشتند، به قله نزدیک هستیم باید حواسمان جمع باشد چون دشمنان در تلاش هستند ما به قله نرسیم وقتی به نزدیک قله نزدیک هستیم سقوط از آن پرتگاه وحشتناک است و برای رسیدن به قله همه باید باور به تلاش داشته باشد و نهایت تلاش در این مسیر انجام شود.

«حجت‌اله شایان‌پور» افزود: مقام معظم رهبری گام به گام جلو آمدند و مباحث دیگری را مطرح کردند زیرا احساس کردند برخی از خواص کشور به اشکال گوناگون می‌خواهند با انتخابات، مخالفت کنند به همین خاطر فرمودند، کسانی که با انتخابات مخالفند با اسلام مخالفند و با انقلاب مخالفند و تاکنون سابقه نداشته چنین مسایلی مطرح شود پس حساسیت این انتخابات در زمانی که همه دشمنان قدرت خود را یکی کرده‌اند تا انتخابات سرد برگزار شود، وظیفه آحاد مردم حضور است و کسانی هم که با انقلاب زاویه دارند، حداقل برای کشور و وطن در این انتخابات مشارکت کنند.

ایرنا: به نظر شما چطور می‌توان از ظرفیت سایر احزاب و تشکل‌ها در تشویق مردم به انتخابات بهره گرفت؟

وی بیان کرد: برای اینکه حضور حداکثری و هم وحدت بین گروهای سیاسی شکل گیرد خبرگزاری ایرنا، روسا و دبیران جریان‌های سیاسی را برای گرم‌کردن تنور انتخابات دعوت کند تا این افراد بر سر یک میز نظرات وراهکارهای خود را برای مشارکت حداکثری در انتخابات مطرحکنند.

وی بیان کرد: تاریخ ایران اسلامی نشان داده هرگاه فشار دشمنان بر مردم بیشتر باشد حضور آنان بیشتر در میدان دیده شده و دشمنان ناامیدتر شده‌اند.

معاون هماهنگ کننده جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی با اشاره به بیانات مقام معظم گفت: شرکت در انتخابات لازم و واجب است و آحاد مردم باید در این فرآیند ملی که اقتدار و عظمت نظام اسلامی را به نمایش می‌گذراد، شرکت کنند.

«علی باقرزاده» افزود: این جمعیت در ۶ ماه گذشته موفق شده برای مشارکت حداکثری تلاش شبانه روزی داشته باشد و از خبرگزاری ایرنا استدعا داریم برای داشتن انتخاباتی شگرف بیش از گذشته با برگزاری نشست و میزگردهای خبری بکوشد.

وی بیان کرد: جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی در ماه‌های اخیر در شهرستان‌ها تشکیلات خود را چیده و از ظرفیت ۵۰ مدیر و مسئول که می‌توانند در چارت جمعیت قرار گیرند در همه شهرستان‌ها استفاده شده و از رسانه‌ها هم می‌خواهیم جمعیت را حمایت و پشتیبانی کنید.

شرکت نکردن در انتخابات رای مثبت به دشمنان است

مشاور ارشد دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی هم در این میزگرد گفت: شرکت نکردن در انتخابات به معنای این است که به خواست و نظر بیگانگان رای داده شده و از غرب حمایت و موجب نابودی کشور فراهم می‌شود.

«محمد وروانی» افزود: اگر مردم با دل و جان در انتخابات شرکت کنند و فرد اصلح را با مشورت افراد صاحب آگاهی انجام دهند، آینده کشور و ملت رقم زده می‌شود.

وی بیان کرد: مشارکت و رای دادن در نگاه اسلامی، صرفا حقی نیست که بتوان از آن صرف‌نظر کرد بلکه چون هر فردی در مورد رشد و پیشرفت جامعه مسئول است بنابراین هم حق است و هم وظیفه محسوب می‌شود.

مشاور اشد دبیر جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: مشارکت فراگیر از آنجا که فرصت رشد همگانی را فراهم می کند، عدالت است و چون نظارت جمعی را افزایش می دهد به طور قطع کاهنده فساد است و قدرت توزیع عادلانه ای پیدا می‌کند و شفافیت به اوج می‌رسد.

معاون بازرسی جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: انتخابات به ۲ بخش تقسیم می شود یک بخش حضور حداکثری و دیگری ناامید کردن دشمنان از این حماسه حضور و نتیجه حضور گسترده مردم، منجر به کاهش فشار استکبار به شکوه و اقتدار ملی می‌شود.

«بهروز عسگری» با بیان اینکه تشکیل یک مجلس قوی نقش مهمی در راستای ریل‌گذاری برای رفع گرانی، تورم و بیکاری در جامعه دارد، گفت: همگام با نقش آفرینی مردم، نمایندگان نیز با روحیه انقلابی، کار جهادی امید را به جامعه تزریق کنند.

وی بیان کرد: نمایندگان مردم با پشتوانه مردمی حاصل از مشارکت و افزایش مشروعیت و مقبولیت نظام‌، توان رایزنی‌های بین المللی در سیاست خارجی در راستای تحقق منافع ملی کشور را به طور چشمگیری افزایش می‌دهند.

معاون بازرسی جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی گفت: سیره امامین انقلاب هم همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات بوده است و تاکید دارند که نه تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

معاون امور بانوان جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی نیز گفت: بدون شک یکی از اصلی‌ترین میدان‌های حضور مردم برای نقش‌آفرینی طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات بوده که مردم با حضور قدرتمند و باشکوه در آن اثبات کرده‌اند که این نظام مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است.

«فاطمه حاتم‌خانی» افزود: شکل‌گیری بیش از ۴۰ انتخابات در تنها ۴۴ سال از عمر انقلاب اسلامی نشان می‌دهد آرمان این انقلاب مبتنی بر حضور مردم در جایگاه تعیین سرنوشت خود است و روند حرکت انقلاب اسلامی نیز این مهم را محقق کرده است.

وی بیان کرد: این در حالی است که مشارکت مردم نیز در این سال‌ها همواره رو به رشد بوده و چه‌بسا در جهان نیز زبانزد بوده است، از حضور ۹۸ درصدی برای تأیید قانون اساسی تا حضور بیش از ۷۵ درصد در انتخابات مختلف ریاست جمهوری نشان از اهمیت نقش‌آفرینی برای سرنوشت خود در نزد مردم این کشور است.

معاون امور بانوان جمعیت حامیان انقلاب اسلامی استان مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این جمعیت مستقل است و این تشکل، جدای از احزاب دیگر بوده که در استان شکل گرفته است ما از خبرگزاری ایرنا و رسانه‌ها می‌خواهیم به این باور برساند که تهران برای انتخابات استان ما تصمیم‌گیری نکند ما مصلحت خود را بهتر می‌دانیم و اجازه ندهیم تهران برای ما سرنوشت تعیین کند.

ضرورت تبیین اهمیت حضور مردم در صحنه انتخابات

رییس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی هم در این میزگرد گفت: تبیین اهمیت حضور مردم در عرصه تعیین سرنوشت و ایفای نقش در معادلات کشور یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

«مصطفی مجللی نسب» افزود: ابزاری که می‌تواند اراده و خواسته مردم را تحقق بخشیده و عملیاتی کند صندوق رأی است و با نیامدن مردم پای صندوق مشکلی حل نخواهد شد.

وی بیان کرد: دوری و پرهیز از صندوق رأی و مشارکت کم باعث می‌شود عناصری که می‌توانند و توانایی دارند تحول ایجاد کنند برای حضور در عرصه نقش‌آفرینی در کشور، وضع قانون و نظارت عالیه موفق نباشند.

رییس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی گفت: نباید توقعات را از نماینده مجلس بالا برد زیرا کارکرد قوه مقننه به‌ عنوان یک نهاد ناظر و قانون‌گذار مشخص است و نباید انتظارات مردم را تغییر داد.

مجللی نسب افزود: یکی از تکنیک‌های دشمن و برخی افراد نفوذی این است که بدون اطلاع از کارکرد مجلس توقع مردم را بالا ببرند و بعد به‌واسطه عدم تحقق آن انتظارات، ناامیدی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه باید کارکرد مجلس را بدانیم و متناسب با آن کارکرد عملکردها را بسنجیم، اضافه کرد: عدم دخالت در امور اجرایی، توجه به نیازها و شناخت به مسائل و در نهایت ارتباط با آحاد مردم و نه‌تنها یک قشر خاص باید در دستور کار وکلای مردم قرار گیرد.

رئیس خبرگزاری ایرنا استان مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برگزاری میزگرد احزاب در ایرنا اراک افزود: برای هماهنگی در برگزاری میزگرد تماس‌های متعدد برقرار شد و طی چند نوبت زمان میزگرد به خاطر کم لطفی برخی دوستان لغو شد.

مجللی نسب افزود: ما همه یک گرایش و فکر داریم و برای ایجاد رقابت و مشارکت حداکثری در انتخابات تلاش می‌کنیم.

وی بیان کرد: البته این رویه برخی احزاب است اما احزاب دیگر موافق و مشتاق برای حضور در میزگرد هستند و به قول فرمایش مقام معظم رهبری، ایرنا دست بزن نظام است. ما گرایش سیاسی نداریم و پیرو خط ولایت و انقلاب هستیم و هرکسی در این مسیر با ما همسو باشد دست او را می فشاریم.

کلام آخر

احزاب سیاسی ارتباط تنگاتنگی با کلیه وجوه سیاست و علی‌الخصوص انتخابات دارند. احزاب سیاسی با سازمان دادن به اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی موجود در جامعه در عین حالی که عامل تقسیم کردن و متشکل ساختن مردم به شاخه‌ها و بخش‌های گوناگون هستند عامل نزدیک کردن و تلفیق خرده گرایش‌های فردی و اجتماعی در قالب دکترین، ایدئولوژی و یا نظام‌های اندیشه‌ای کم و بیش منسجم در امر خطیر انتخابات هستند.

به این معنی، که احزاب به مبارزه‌های انتخاباتی ابعاد عمیق‌تری می‌بخشند و معنی و مفهوم موضوعات مورد مبارزه را از شکل فردی و گاهی سطحی خارج کرده و به آن رنگ و بوی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی می‌دهند و به صورت مسائل سازمان یافته‌تر به بازار سیاست عرضه می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha