۷ بهمن ۱۴۰۲، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85366928
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

آغاز «موسم چارچار» با برف و کولاک در استان سمنان

سمنان - ایرنا - قدیمی‌ها به چهار روز پایانی چله بزرگ و چهار روز ابتدایی چله کوچک زمستان «موسم چار چار» یا در زبان سمنانی به آن «چارچاری» می‌گفتند. هواشناسی سمنان برای این روزها هشدار نارنجی همراه با بارش برف و کولاک پیش‌بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «چارچار(چهار چهار)» اصطلاحی یادگار از گذشتگان است که هشت روز را شامل می‌شده. چهار روز پایانی چله بزرگ و چهار روز آغاز چله کوچک زمستان؛ که در واقع روزهای ششم تا چهاردهم بهمن ماه است.

مردم بر این باور بودند رقابت چله بزرگ و کوچک برای هر چه بیشتر سردکردن هوا و بیدارکردن طبیعت از خواب زمستانی در این هشت روز به اوج خود می‌رسد و بیشترین و برف و باران مهمان شهرها و خانه‌ها خواهد بود. از همین رو، مسافرت را جایز نمی‌دانستند و بیشتر در خانه ‌می‌ماندند و غذاهای مقوی می‌پختند.

اداره کل هواشناسی استان سمنان برای بازه زمانی شامگاه شنبه تا شامگاه دوشنبه هشدار سطح نارنجی شماره ۲۱ را اعلام کرده و علاوه بر توصیف سامانه کنونی و یادآوری اعتبار هشدار زرد شماره ۴۷(از جمعه تا دوشنبه) بر تقویت و تشدید فعالیت سامانه بارشی تاکید کرده است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد که زمان آغاز هشدار نارنجی اواخر وقت امروز تا پایان روز دوشنبه است.

ایرج مصطفوی افزود: نوع مخاطره در این سامانه از نوع بارش باران و برف مه‌آلودگی و کاهش دید در ارتفاعات و مناطق شمالی استان، وزش باد شدید و احتمال کولاک در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی است.

آغاز «موسم چارچار» با برف و کولاک در استان سمنان

وی منطقه اثر اصلی فعالیت این سامانه در دریافت بارش‌ها را ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان عنوان و خاطرنشان کرد: اختلال در تردد محورها به ویژه در نواحی شمالی و گردنه‌ها به دلیل بارش برف کولاک مه‌آلودگی کاهش دید لغزندگی و یخبندان کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان، لایروبی جوی‌ها، کانال‌ها و آبراه‌ها و پاکسازی دهانه پل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، و پرهیز از چرای دامها در نواحی مرتفع، احتیاط در عبور از گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی، خودداری از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، تمهیدات پیشگیرانه لازم در بخش کشاورزی و صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی، مهمترین توصیه‌ها برای روزهای آینده است.

وی به بارش های ۲۴ ساعت گذشته اشاره و اضافه کرد: شه‌سفید در شهرستان گرمسار با سه و بادله‌کوه در شهرستان دامغان با یک و هشت دهم میلیمتر بیشترین بارش‌ باران را تجربه کردند و روز قبل از آن در مجن و تاش شاهرود به ترتیب چهار و نیم و چهار سانتیمتر بارش برف ثب شد.

وی یادآور شد: اکنون در بیشتر نقاط استان سمنان برف و باران در حال باریدن است و امشب نیز این بارش‌ها تداوم دارد.

مصطفوی، کمینه و بیشینه دمای هوای شهر سمنان را برای امروز ۲ و ۱۱ درجه سانتیگراد عنوان کرد و افزود: در شبانه‌روز گذشته مجن شاهرود با منفی ۶ درجه، سردترین نقطه استان بود و پیش‌بینی می‌شود سردترین نقطه استان طی روزهای آینده شهمیرزاد شهرستان مهدیشهر با دمای منفی هفت درجه باشد.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

پلیس راه سمنان: شهروندان از سفر غیرضروری بپرهیزند

رییس پلیس راه استان سمنان نیز با اشاره به آغاز بارندگی‌ها گفت: هم اکنون در گردنه‌های استان برف می‌بارد و رانندگان برای گذر از این مسیرها باید تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

سرهنگ موسی بزرگی افزود: برای امشب و فردا هم بارش برف و کولاک به ویژه در نواحی شمالی پیش بینی شده است و رانندگان باید در گذر از گردنه‌های برف‌گیر، نکات ایمنی را بیشتر رعایت کنند.

وی با درخواست از شهروندان برای خودداری از سفرهای غیرضروری، گفت: شهروندان در صورت الزام به سفر، قبل از حرکت از وضع راه‌ها و شرایط بارش برف و باران در محورها مطلع شوند و با رعایت سرعت مطمئنه و نکات ایمنی، ملاحظات رانندگی در برف و باران را مدنظرداشته باشند.

رییس پلیس راه استان سمنان با تاکید بر رعایت سرعت مطمئنه هنگام رانندگی در زمان بارش بارش باران و وزش باد شدید، افزود: رانندگان از سرعت و سبقت‌های غیرمجاز و تغییر مسیر ناگهانی در جاده بپرهیزند و قبل از سفر از سلامت چراغ‌ها و مه‌شکن خودرو و برف‌پاک‌ها مطمئن شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha