رییس جمهور چین: روابط پکن و پاریس، نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات جهانی دارد

تهران-ایرنا- «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین در پیامی به امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود تاکید کرد که روابط پکن و پاریس نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات جهانی، توسعه جهان چندقطبی و دموکراتیک کردن روابط بین‌الملل ایفا می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین در پیامی به امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود شصتمین سالگرد روابط پکن-پاریس را تبریک گفت.

رییس جمهور چین دراین رابطه، نوشت:‌ در طول ۶۰ سال گذشته، چین و فرانسه همواره به انتخاب‌های راهبردی مستقل پایبند بوده‌اند و همواره متعهد به دستیابی به توسعه مشترک با همکاری‌های سودمند متقابل، ترویج یادگیری متقابل میان تمدن‌ها از طریق مبادلات برابر، و پاسخ مشترک به چالش‌های جهانی از طریق هماهنگی چندجانبه بوده‌اند.

وی افزود: توسعه روابط پکن و پاریس، عامل ایجاد اولویت‌های زیادی میان دو کشور شده که نتایج مثمر ثمری به دست آورده است که نه تنها به نفع دو ملت است، بلکه نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات جهانی، ارتقای چندقطبی بودن جهان و دموکراتیک کردن روابط بین‌الملل ایفا می‌کند.

شی با بیان اینکه جهان کنونی به دوراهی حساسی رسیده است، تاکید کرد که چین و فرانسه به عنوان کشورهای اصلی مستقل و اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید مسیری برای توسعه انسانی که منجر به صلح، امنیت، رفاه و پیشرفت می شود، ایجاد کنند.

رییس جمهور چین اذعان کرد که من برای توسعه روابط پکن و پاریس اهمیت زیادی قائل هستم و مایلم با همکاری با رییس جمهور فرانسه برای حفظ یکپارچگی و نوآوری، ساخت بر اساس دستاوردهای گذشته و ایجاد یک مشارکت قوی تر و پویاتر راهبردی جامع میان پکن و پاریس همکاری کنم.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پاسخ به شی جین‌پینگ همتای چینی، خود اظهار داشت: جهان امروز با بحرانی بی‌سابقه مواجه است و پاریس-اروپا- پکن با همکاری یکدیگر باید راه حل‌های مناسبی برای چالش‌های جهانی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه سال ۲۰۲۴ سالی خواهد بود که در همکاری فرانسه و چین گام‌های بیشتری برداشته خواهد شد، اظهار داشت: من مشتاقانه منتظر همکاری با رییس جمهور چین برای ارتقای مبادلات و همکاری های دوجانبه اقتصادی، تجاری، فرهنگی، جوانان، تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مسائل جهانی، گسترش مشارکت راهبردی جامع بین دو کشور و گشایش یک دوره جدید روابط مثبت میان فرانسه و چین هستم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha