بایدها و نبایدهای رسانه‌ها در رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات

تبریز- ایرنا - تبلیغات از مولفه‌ها و ابزارهای مهم کسب آرای مردمی در انتخابات برای نشستن بر روی کرسی نمایندگی مردم در نهادهای مهم ملی و محلی تصمیم‌گیری به شمار می‌رود ولی استفاده از این ابزارها نیازمند رعایت بایدها و نبایدها و الزامات قانونی و اخلاقی از سوی داوطلبان، طرفداران آن ها و به ویژه رسانه‌ها است.

به گزارش ایرنا، کمتر از یک ماه دیگر تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز می شود و با آغاز ماراتون تبلیغاتی، داوطلبان و طرفداران آن ها وارد گود رقابت تبلیغاتی می شوند و در این رقابت ها، به جرات می توان گفت که نقش رسانه ها و شبکه های اجتماعی از اهمیت و تاثیرگذاری زیادی برخوردار است.

رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی در انجام رسالت ذاتی خود برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به افکار عمومی، علاوه بر وظیفه تبیین اهمیت انتخابات، تلاش برای جلب مشارکت مردمی، ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، اطمینان بخشی به مردم از امنیت برگزاری و سلامت انتخابات، می توانند با بهره گیری از تکنیک های تبلیغاتی در مدیریت افکار عمومی و مهندسی آرای داوطلبان نمایندگی مردم در نهادهای تصمیم گیری و قانون گذاری نیز نقش محوری ایفا کنند.

نشریات، رسانه ها و شبکه های اجتماعی با تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم در افکار عمومی و مخاطبان خود، می توانند در دوران تبلیغات انتخاباتی با استفاده از توانایی و شگردهای خاص خود، افکار عمومی و مخاطبان خود را برای مشارکت در انتخابات و انتخاب داوطلبان مورد حمایت خود بسیج و هدایت کنند.

به عقیده فعالان رسانه ای آذربایجان شرقی، مهمترین تصمیم داوطلبان برای انتقال پیام و برنامه های خود به مردم در حوزه تبلیغات، استفاده از ظرفیت های دیپلماسی رسانه ای و انتخاب نشریه، رسانه و فضای مجازی است چون که اگر این کار به درستی انجام نشود، احتمال اینکه نتواند پیام و برنامه های خود را به اطلاع عموم برساند، کمتر خواهد شد و در نتیجه موفق به نشستن بر روی کرسی نمایندگی مردم نخواهد شد.

رسانه ها به عنوان عضوی از اتاق فکر داوطلبان انتخاباتی برای انتقال پیام و برنامه های داوطلبان نمایندگی مردم در دوران تبلیغات با الزامات قانونی و اخلاقی مواجه هستند که شاید ندانسته با عدم رعایت این موارد و الگوهای تبلیغاتی از جمله توهین و تخریب سایر داوطلبان، مشکلاتی برای آنان ایجاد شود که اطلاع مدیران و دست اندرکاران نشریات، رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فعالان حوزه چاپ و نشر از این قوانین می تواند مانع از بروز چنین مشکلاتی شود.

همچنین رسانه ها و شبکه های اجتماعی به لحاظ پیوند قدیمی و از سر اعتماد با سرمایه های اجتماعی خود در جامعه، باید در عرصه تبلیغات انتخاباتی در کنار تحرک بخشی به جامعه و گرم کردن تنور انتخابات، مواظب باشند تا با رعایت الزامات و شئونات قانونی و اخلاقی تبلیغات انتخاباتی، اعتماد عمومی و سرمایه های اجتماعی خود را از دست ندهند.

مسوولان و دست اندرکاران دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی با اعتقاد بر اینکه فعالان رسانه ای، شبکه های اجتماعی و حوزه های چاپ و نشر استان بر قوانین و مقررات انتخابات واقف هستند و همواره در چارچوب این قوانین حرکت می کنند، بر ارتقای آگاهی بیشتر این قشر در زمینه تغییرات جدید قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی و رعایت این موارد برای در امان ماندن از تبعات قانونی عدم رعایت این قوانین، تاکید می کنند.

بایدها و نبایدهای رسانه‌ها در رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات
تراب محمدی، رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی

رسانه‌ها به الزامات رقابت سالم انتخاباتی پایبند باشند

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با اشاره به قانون جدید انتخابات و ایجاد تغییرات در برخی مفاد مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی در این دوره، می گوید: در این قوانین الزاماتی برای تبلیغات داوطلبان مشخص شده که رعایت آن ها از سوی داوطلبان، طرفداران آن ها و فعالان رسانه ای و حوزه چاپ و نشر ضروری است.

«تراب محمدی»، با تاکید بر پایبندی رسانه ها به الزامات رقابت سالم انتخاباتی، می افزاید: در این دوره از انتخابات هیچ گروه یا حزبی نمی تواند بدون اخذ مجوزهای لازم فهرست حمایتی ارایه کند و تنها احزابی که طبق ماده ۱۰ مجوز فعالیت دارند، می توانند فهرست ارایه کنند.

وی اظهار می کند: در صورتی که قوانین جدید انتخاباتی از سوی هر حزبی رعایت نشود به مدت ۲ دوره از فعالیت و ارایه فهرست در انتخابات محروم خواهد شد.

رییس ستاد انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه بسترهای مناسب برای تبلیغات داوطلبان انتخاباتی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایجاد شده استبسترهای مناسب برای تبلیغات داوطلبان انتخاباتی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ایجاد شده است، می گوید: در قانون جدید انتخابات، الزاماتی برای رسانه ها در حوزه تبلیغات انتخاباتی تعیین شده که رعایت این موارد از سوی رسانه ها، مانع از بروز مشکل و برخوردهای قانونی با آن ها می شود.

محمدی، ادامه می دهد: در این دوره از انتخابات برای تمام داوطلبان نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، ۲۰ دقیقه زمان در صدا و سیما برای ارایه برنامه های خود و صحبت با مردم در حوزه‌های انتخابیه خودشان اختصاص یافته است.

وی با تاکید بر نظارت دقیق بر تخلفات انتخاباتی از جمله خرید و فروش رای، یادآوری می کند: هیات های نظارت و بازرسان ستاد انتخابات و نمایندگان ویژه فرمانداران با حضور در شعب رای از بروز چنین تخلفاتی جلوگیری خواهند کرد و اگر تخلفی ثابت شود طبق قانون برخورد خواهد شد.

بایدها و نبایدهای رسانه‌ها در رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات
حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

اصحاب رسانه و فرهنگ و هنر استان در چارچوب قوانین و مقررات انتخابات فعالیت کنند

معاون فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه اصحاب رسانه همواره پیشران توسعه فرهنگی و سیاسی بوده اند، می گوید: تبیین اهمیت انتخابات و تشریح نتایج حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای، رسالت مهم رسانه های استان است.

«حسن گلی»، با تاکید بر اینکه رسانه ها و اهالی فرهنگ و هنر از گروه های تاثیرگذار جامعه برای تحقق راهبردهای ترسیمی از سوی رهبر معظم انقلاب هستند، می افزاید: اصحاب رسانه استان به عنوان فرهیختگان جامعه برای کنشگری رسانه ای در زمان تبلیغات انتخاباتی با مجموعه قوانین و مقررات انتخابات آشنا هستند و برای آگاهی بیشتر از تغییرات جدید این قوانین می توانند مفاد ۷۰ تا ۸۱ مجموعه قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی را مطالعه کننداصحاب رسانه برای آگاهی بیشتر از تغییرات جدید قوانین انتخابات می توانند مفاد ۷۰ تا ۸۱ مجموعه قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی را مطالعه کنند.

وی اظهار می کند: اصحاب رسانه همچنین می توانند با مطالعه قانون شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت های انتخاباتی در انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۹۸ را مطالعه کنند تا با آگاهی کامل از این قوانین و تغییرات ایجاد شده، در چارچوب آن ها در فعالیت های داوطلبان انتخابات مشارکت کنند.

معاون فرهنگی و رسانه ای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی می گوید: در قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی الزامات و ضمانت های اجرایی برای فعالیت رسانه ها، شبکه های اجتماعی و فعالان چاپ و نشر مشخص شده است بنابراین فعالان این حوزه ها در کنار تلاش برای جلب مشارکت حداکثری برای انتخابات باید در چارچوب این قوانین فعالیت کنند تا تبعات قانونی گریبانگیر آن ها نشود.

گلی، ادامه می دهد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ارتقای آگاهی های اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و هم افزایی با این قشر، سلسله نشست هایی با عنوان «به سوی قله» برگزار می کند و در این نشست ها مسوولان انتخابات و اساتید حوزه و دانشگاه، اهمیت انتخابات و قوانین و مقررات انتخابات را به فعالان صنوف مختلف مانند رسانه ها، چاپخانه ها، ناشران و نویسندگان و اهالی فرهنگ و هنر تبیین می کنند.

وی یادآوری می کند: این اداره کل همچنین با توزیع کتابچه مجموعه قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب مرداد ماه امسال در بین تشکل های رسانه ای و برگزاری نشست های مختلف با مدیران مسوول رسانه ها، پایگاه های خبری و نمایندگی روزنامه های سراسری و ادامه این نشست ها تا زمان برگزاری انتخابات اقدام به تبیین اهمیت انتخابات و قوانین و مقررات انتخابات می کند.

بایدها و نبایدهای رسانه‌ها در رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات
حسن حقیقیان، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات آذربایجان شرقی

اصحاب رسانه و فعالان نشر و چاپ استان، بر اساس قوانین جدید انتخابات فعالیت کنند

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی نیز با تاکید بر اینکه رسانه ها و نشریات در دوران تبلیغات انتخاباتی باید در چارچوب قوانین جدید انتخابات عمل کنند، می گوید: فعالیت تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ آغاز می شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه می یابد.

«حسن حقیقیان»، با اشاره به وظایف هیات های اجرای و نظارت و سایر نهادهای ذی صلاح در روزهای تبلیغات انتخاباتی، می افزاید: وظایف و اختیارات رسانه ها، فعالان شبکه های اجتماعی و چاپ و نشر و میزان مجازات آن ها نیز در این قوانین مشخص شده بنابراین باید در چارچوب قوانین فعالیت کنند.

وی اظهار می کند: بر اساس ماده ۷۱ قوانین انتخابات، هرگونه انتشار نظر یا تصویر مقامات، مدیران و اشخاص موضوع ماده ۷۵ این قانون، به نفع یا ضرر داوطلبان، جریان ها، احزاب و گروه های سیاسی در جریان انتخابات به جز مواردی که قبلا جنبه عمومی یافته، ممنوع است.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی می گوید: بر اساس این ماده، استفاده از اظهارنظر، نام، تصویر یا نماد سایر اشخاص حقیقی و حقوقی، احزاب و گروه های سیاسی در تبلیغات انتخاباتی منوط به ارایه موافقت کتبی آن ها به هیات بررسی تبلیغات استان و مطابق قانون است.

حقیقیان، ادامه می دهد: تخلف از این ماده جرم بوده و مرتکب به مجازات درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می شود.

وی یادآوری می کند: بر اساس ماده ۷۲ این قانون، چاپخانه ها، مراکز تکثیر و سایر اشخاص منحصرا در صورت درخواست کتبی داوطلب، مسوول ستاد اصلی تبلیغات وی یا احزاب و گروه های سیاسی با رعایت ضوابط، مجاز به چاپ آگهی تبلیغات انتخاباتی هستند و نام و نشانی چاپخانه یا مرکز تکثیر و تاریخ چاپ باید در زیر آگهی درج شود و در غیر این صورت آگهی در حکم آگهی غیرمجاز است.

دبیر ستاد انتخابات آذربایجان شرقی می گوید: تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع و یا تخریب و تهدید توسط هر یک از داوطلبان و یا ستادهای وی در هر یک از درگاه های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

تولید، انتشار و بازنشر هرگونه محتوا یا اخبار جعلی یا خلاف واقع و یا تخریب و تهدید توسط هر یک از داوطلبان و یا ستادهای وی در هر یک از درگاه های نشر داخلی یا خارجی در فضای مجازی، ممنوع بوده و جرم محسوب می شود.

حقیقیان، می افزاید: در صورت نقض این حکم، مرتکب مجرم شناخته شده و به مجازات درجه ۶ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس محکوم می شود.

وی اظهار می کند: بر اساس ماده ۷۹ این قانون نیز، درج آگهی یا نشر محتوا علیه داوطلبان انتخاباتی یا احزاب و گروه های سیاسی و یا اعلام خلاف واقع انصراف داوطلبان توسط رسانه های همگانی ممنوع است و پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) و ضابطان قوه قضائیه موظف به رصد موارد یادشده و جلوگیری از آن هستند.

حقیقیان، با تاکید بر اینکه اصحاب رسانه، نشریات، پایگاه های خبری و شبکه های اجتماعی باید قوانین جدید انتخابات و تبلیغات را مطالعه و از الزامات قانونی مندرج در آن آگاه شوند، می افزاید: در کتاب مجموعه قوانین و مقررات انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب پنج مرداد ۱۴۰۲ موارد و الزامات مربوط به فعالیت رسانه ها، چاپخانه ها و مراکز تکثیر در زمان تبلیغات انتخاباتی درج شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha