۸ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۴۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85367729
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شبح جنگ داخلی در آمریکا؛ تگزاس، کانون اختلافات مهاجرتی

تهران-ایرنا- انتقادها از انفعال دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با بحران مهاجرت تا آنجا بالا گرفت که تگزاس به کانون اختلافات داخلی تبدیل شده و دونالد ترامپ سلف بایدن مرز آمریکا و مکزیک را با سلاح کشتار جمعی برای آمریکا مقایسه کرده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، به دنبال رای دادگاه عالی ایالات متحده درباره این‌که ماموران فدرال می‌توانند حصارهایی را که تگزاس در مرز چندین کیلومتری آمریکا و مکزیک نصب کرده قطع کنند، اما این ایالت ملزم به حذف آن نیست، اختلافات بین این ایالت و دولت آمریکا تشدید شده است.

گارد ملی تگزاس در امتداد مرز این ایالت با مکزیک حصارهای سیمی قرار داد تا از ورود بی‌سابقه مهاجرانی که به‌طور غیرقانونی وارد آمریکا می‌شوند جلوگیری کند.

آرت دل کوئتو(Art Del Cueto) معاون شورای گشت مرزی ملی آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک درباره اختلافات بین ایالت تگزاس و دولت بایدن بر سر مسائل مرزی گفت: ناامید کننده‌ است که دولت به هر کاری برای جلوگیری از امنیت مرزهای ملی ادامه می‌دهد.

گرگ ابوت فرماندار تگزاس نیز روز جمعه گفت که برای درگیری با مقامات فدرال بر سر این اختلاف آماده است.

دولت بایدن همچنین به تازگی از دیوان عالی درخواست کرد از اقدام گارد ملی تگزاس برای جلوگیری از دسترسی مأموران گشت مرزی فدرال به منطقه‌ای در امتداد شهر مرزی ایگل پس (Eagle Pass) در جنوب ایالات متحده جلوگیری کند. این شهر مرزی از زمان روی‌کار آمدن بایدن در سال ۲۰۲۱، مرکز مهاجرت غیرقانونی بوده است.

در عین حال، کن پکستون دادستان کل تگزاس متعهد شده که به «تلاش‌هایش برای محافظت از مرزهای جنوبی تگزاس در برابر هر تلاشی از سوی دولت بایدن برای تضعیف حق دفاع از خود در قانون اساسی ایالت ادامه دهد».

دولت بایدن اقدامات خود را چنین توجیه می‌کند که اقدامات تگزاس در مرز جنوبی مانع از انجام وظایف ماموران فدرال می‌شود.

اداره گمرگ و حفاظت مرزی آمریکا به‌تازگی فاش کرد که بیش از ۳۰۲ هزار برخورد با مهاجران غیرقانونی در مرز جنوبی آمریکا در ماه دسامبر رخ داده است که بالاترین رقم ثبت شده در یک ماه گذشته است. دولت بایدن سه سال متوالی رکورد مهاجرت غیرقانونی را در مرزهای جنوبی تجربه کرده است.

اختلافات مرزی به سوژه انتقاد ترامپ رقیب انتخاباتی بایدن تبدیل شده است. روزنامه نیویورک پست به نقل از ترامپ نوشت: مرز آمریکا و مکزیک به سلاح کشتار جمعی برای نابودی ما تبدیل شده است.

ترامپ بعد از پیروزی در انتخابات مقدماتی در نیوهمشایر به حامیانش در لاس وگاس گفت: مرزهای ما باز هستند و فوران می‌کنند، این یک زخم بزرگ است.

شبح جنگ داخلی درباره مهاجرت بر سر آمریکا؛ تگزاس، کانون اختلافات داخلی

وی افزود تا کنون در تاریخ کشور ما چنین چیزی رخ نداده بود... این مثل یک حمله است.

ترامپ با تایید رکورد عبور مرزی ۳۰۲ هزار مهاجر از مرز آمریکا در ماه دسامبر این سوال را مطرح کرد این به چه کسی مطرح می زند؟ آفریقایی و اسپانیایی تبارها؛ دو گروه بزرگ جمعیتی که بر اساس نظرسنجی ها به نظر می رسد حمایت سنتی آنها از دموکرات ها تضعیف شده است.

ترامپ گفت: بایدن و دموکرات‌ها «مرزهای باز می‌خواهند» و آن را «خیانت به کشور و نقض قانون اساسی» می دانند.

رئیس جمهوری سابق آمریکا وعده داد اگر دوباره انتخاب شود، «به جای ارسال یک دستور منع کننده به تگزاس، برای آنها نیروهای کمکی ارسال خواهد کرد».

مایکل مالوف تحلیلگر ارشد سابق سیاست امنیتی در دفتر وزیر دفاع آمریکا نیز به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: اختلافات ایالت تگزاس با دولت فدرال بر سر سیاست های مرزی این ایالت، شبحی از جنگ داخلی را برانگیخته است.

بحران مهاجرت از زمانی که بایدن به قدرت رسید و محدودیت های مرزی اعمال شده توسط سلف خود ترامپ را لغو کرد، در آمریکا تشدید شده است.

با این حال، برخی از ایالت های قرمز در آمریکا علیه دستور کار مرزهای باز بایدن شورش کردند و ۲۵ فرماندار جمهوری‌خواه با امضای نامه‌ای، از تگزاس در مبارزه با دولت فدرال بر سر «تهاجم» مهاجران حمایت می‌کند.

مالوف به اسپوتنیک گفت موضوع مهاجرت به یک آشفتگی کامل تبدیل شده است. باید ببینیم این موضوع به کجا می‌رسد اما به نظر می رسد که ابوت فرماندار تگزاس و فرمانداران ۲۵ ایالت دیگر به شدت با اقدامی که دولت بایدن انجام می دهد مخالف هستند.

به گفته وی، وضعیت، اکنون به یک رویارویی بالقوه بین ایالت تگزاس و ۲۵ ایالت جمهوری خواه از یک سو و دولت فدرال از سوی دیگر خلاصه می شود.

با این حال به نظر می‌رسد دموکرات‌ها تمایلی به عقب‌نشینی ندارند: آنها از بایدن می‌خواهند که گارد ملی تگزاس را «فدرال‌سازی» کند و بدین ترتیب عملیات موسوم به «ستاره تنها» در این ایالت را برای جلوگیری از ورود مهاجران متوقف کند. این عملیات از مارس ۲۰۲۱ کلید خورده و نیروهای دپارتمان امنیت عمومی تگزاس و گارد ملی را در امتداد مرز مستقر کرده است.

ابوت در این عملیات بودجه اجرای قانون محلی را افزایش داد و به دنبال افزایش موانع فیزیکی در مرز بود. در ماه مه، او همچنین از استقرار یک «نیروی مرزی تاکتیکی ویژه تگزاس» خبر داد.

ترامپ در صفحه اجتماعی خود "تروث" نیز از همه ایالت ها دعوت کرد برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به تگزاس نیرو اعزام کنند.

رابرت اف کندی جونیور نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از ایالت تگزاس حمایت کرده و در توئیتی نوشت کشور بدون مرز اصلا کشور محسوب نمی‌شود عملیات ستاره تنها برای حفاظت از مرزها «درست» بوده است.

بحران مرزی در حال حاضر در دستور کار قرار دارد، زیرا دولت بایدن در تلاش است تا در ازای توافق دوجانبه برای مهاجران، بسته ای چند میلیارد دلاری برای اوکراین و رژیم صهیونیستی را تضمین کند. اما به گفته مالوف، این بحران به یک مانع بزرگ در سیاست خارجی ما تبدیل شده است، به ویژه درباره این که آیا ایالات متحده به حمایت مالی از اوکراین یا حتی (رژیم) اسرائیل ادامه خواهد داد یا خیر.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha