تحلیلگر سابق پنتاگون: بحران تگزاس مانند جنگ داخلی قدیمی آمریکا است

تهران- ایرنا- تحلیلگر ارشد سابق سیاست امنیتی «پنتاگون» در تشریح وضعیت هشدارآمیز تنش‌ها در آمریکا بر سر بحران مهاجرتی گفت: بحران کنونی در تگزاس، مانند جنگ داخلی آمریکا در سال‌های ۱۸۶۱- ۱۸۶۵ است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، مایکل مالوف (Michael Maloof) تحلیلگر ارشد سابق سیاست امنیتی پنتاگون در گفت‌وگو با اسپوتنیک تصریح کرد: دولت [جو] بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) باید سیاست خود را تغییر دهد زیرا نمی‌تواند با روش زور، مساله را حل کند.

وی افزود: بحران فعلی مانند جنگ داخلی قدیمی ما است. در قرن ۱۹، برادران با یکدیگر در حال جنگ بودند. ما امیدواریم که از تکرار دوباره‌ آن اجتناب کنیم. اما ظرفیت بروز جنگ داخلی وجود دارد و امیدواریم که مقام‌ها بتوانند از عهده آن برآیند.

این تحلیلگر سابق سیاست امنیتی در وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد: با وجود حکم اخیر دادگاه عالی ایالات متحده مبنی بر برداشتن سیم‌های خاردار و موانع در امتداد مرز تگزاس با مکزیک، گشت مرزی تاکنون برای از بین بردن موانع اقدامی نکرده است.

وی در تشریح این مساله گفت: نکته اصلی این است که گشت مرزی نمی‌خواهد با مقام‌های دولتی درگیری داشته باشد.

مالوف خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی در جنوب ایالات متحده در حال تبدیل شدن به یک رویارویی بالقوه میان ایالت تگزاس و ۲۵ ایالت جمهوری‌خواه حامی آن از یک سو و دولت فدرال از سوی دیگر است. باید ببینیم این روند تا کجا پیش می‌رود.

این کارشناس سابق پنتاگون گفت: اگر به ایالت‌های درگیر نگاه کنید، بیشتر آن‌ها درست در مرکز و تا حدودی در شرق قرار دارند و این یک شکاف آشکار میان ایالت‌های آبی (دموکرات) علیه ایالت‌های قرمز (جمهوری‌خواه) است و همه این‌ها در آستانه انتخابات ۲۰۲۴ اتفاق می‌افتد. همانطور که اکنون اوضاع پیش می‌رود، اگر بایدن دوباره در انتخابات پیروز شود، ممکن است یک انفجار بزرگ در کشور رخ دهد.

این در حالی است که دموکرات‌ها از بایدن می خواهند گارد ملی تگزاس را به آژانسی فدرال تبدیل کند و عملیات ستاره تنها (Operación Estrella Solitaria) این ایالت را به خطر بیندازد.

«عملیات ستاره تنها» پروژه‌ای در تگزاس است که در سال ۲۰۲۱ توسط گرگ ابوت فرماندار این ایالت آغاز شد. این عملیات با هزینه ۲ میلیارد دلاری در سال، با هدف جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا از طریق تگزاس و اتخاذ مجموعه‌ای اقدامات برای تامین امنیت مرزها انجام می‌شود.

مالوف هشدار داد: هیچ تردیدی در مورد وقوع رویارویی وجود نخواهد داشت. این کارشناس یادآور شد که برخی از ایالت‌ها در حال حاضر گارد ملی خود را به تگزاس آورده‌اند، در حالی که مونتانا و آریزونا قبلاً این کار را انجام داده‌اند.

این کارشناس در تشریح شرایط دشوار دولت گفت «دولت فدرال باید همه آن‌ها را فدرال کند. آیا برای آن پول دارد؟ شما باید به این نیروهای ذخیره پول بپردازید زیرا این فراخوانی برای انجام وظیفه فعال برای دولت فدرال است. در حال حاضر این منبع در بودجه وجود ندارد».

در مقابل، تگزاس منابع خاص خود برای حفاظت از نیروها حتی بدون کمک دولت فدرال را در اختیار دارد.

اداره گمرگ و حفاظت مرزی آمریکا به‌ تازگی فاش کرد که بیش از ۳۰۲ هزار برخورد با مهاجران غیرقانونی در مرز جنوبی آمریکا در ماه دسامبر (آذر- دی) رخ داده است که بالاترین رقم ثبت شده در یک ماه گذشته است. دولت بایدن سه سال متوالی رکورد مهاجرت غیرقانونی را در مرزهای جنوبی تجربه کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha