روایت دویچه‌وله؛ بازگشت احتمالی ترامپ و نگرانی اروپا از آینده روابط‌ با آمریکا

تهران- ایرنا- نظرسنجی‌ها و تحلیل‌های کارشناسان، بازگشت ترامپ به کاخ سفید را دارای پیامدهای دردسرساز برای اروپا می‌دانند.

به گزارش ایرنا از شبکه دویچه‌وله آلمان، با افزایش احتمال بازگشت دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا، ابراز نگرانی‌ها نسبت به آینده روابط اروپا و کاخ سفید نیز افزایش می‌یابد.

کریستین لاگارد رئیس بانک مرکزی اروپا در گفت وگویی با شبکه ۲ فرانسه انتخاب مجدد ترامپ را «تهدیدی بدیهی» برای اروپا خوانده است.

نخست وزیر بلژیک الکساندر دکرو نیز اواسط ژانویه (آذر) در پارلمان اروپا اعلام کرده بود اگر سال ۲۰۲۴ باز هم «اول آمریکا» (شعار ترامپ) را با خود بیاورد، دوباره «اروپا می‌ماند و خودش».

نخست‌وزیر سابق سوئد کارل بیلت نیز در مقاله‌ای که در نشریه اتاق فکر روابط خارجی شورای اروپا منتشر کرده است بازگشت ترامپ را دارای عواقب گسترده جهانی پیش‌بینی می‌کند.

سودا دیوید ویلپ، مدیر یک اتاق فکر مورد حمایت دولت‌های آمریکا، آلمان و کمیسیون اروپا بیشترین نگرانی خود در صورت بازگشت ترامپ را ضعف نظامی اروپا در مواجهه با تهدیدات منطقه‌ای توصیف کرده و بر ضرورت تقویت مناسبات با آسیا تأکید کرده است.

یورگن هارت، عضو محافظه‌کار پارلمان مرکزی آلمان فدرال (بوندستاگ) نسبت به آمادگی دولتش برای استقبال از ترامپ اظهار تردید کرده و در سایه بحران اوکراین، از کوتاهی دولت آلمان برای تقویت حمایت از بایدن و پیشگیری از بازگشت «سبک ستیزه‌جو»ی ترامپ، عدم شفاف‌سازی در سیاست‌های تعامل با چین و عدم پایبندی به توافقات بودجه نظامی انتقاد کرد.

بدبینی ترامپ به عضویت آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عامل مهم دیگر برای نگرانی سران اروپاست. تیه‌ری برتون، کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا از ترامپ نقل می‌کند که در سال ۲۰۲۰ خطاب به اورسولا فون دی له‌ین رئیس کمیسیون اروپا گفته بود «اگر به اروپا حمله شود، ما هرگز برای کمک به شما نخواهیم آمد».

ترامپ اواسط ژانویه ۲۰۲۴ نیز در پاسخ به سؤال درباره حمایت از اروپا گفته بود «بستگی دارد درست رفتار کنید یا نه» و در رابطه با ناتو نیز اعلام کرده بود «ناتو از کشور ما بهره‌برداری کرده است». وی در سال ۲۰۱۹ نیز گفته بود «اروپا بدتر از چین با ما رفتار کرد».

جوزف برامل مدیر بخش اروپایی کمیسیون سه‌جانبه انستیتو مشاوره اقتصادی، امنیتی، سیاسی و استراتژیک در برلین گفته‌های ترامپ از این دست را اینگونه تفسیر می‌کند که «ترامپ ما را دشمن خود می‌داند». او تنها راه خروج از نظم جهانی ترامپ را استقلال و اتحاد اروپا ذکر می‌کند.

برامل راه نیل به این اتحاد را در تقویت قدرت مالی اروپا و پرداخت اشتراکی دیون دولت‌ها، حمایت مالی اتحادیه اروپا از دولت‌های اروپایی و درمقابل، تحمیل شرایط هدفمند بر آنها می‌داند.

او خرید جنگنده‌ از آمریکا را برای تداوم حضور در میدان نظامی دانسته و ایجاد توافقات زمینه‌ای با فرانسه و لهستان برای برخورداری اتحادیه اروپا از توان هسته‌ای را نیز ضروری عنوان می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha