هوشمندسازی چاههای کشاورزی در خراسان رضوی الگوی مصرف بهینه برق است

مشهد-ایرنا- مدیر دفتر مدیریت مصرف و کنترل پیک مصرف شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: هوشمندسازی و تجهیز پمپهای آب چاه‌های کشاورزی استان مصرف برق را بهینه می‌کند و ضروری است این طرح به صورت الگو و نمونه در کشور اجرا شود.

به گزارش ایرنا و به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، معصومه مرادی در نشست کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: باید سازوکار اجرایی ارائه گواهی بهینه مصرف برق در استان تدوین و اجرایی شود.

وی اظهار کرد: تا زمانی که بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و بهینه‌سازی مصرف انرژی تاکید نشود، اقدامی صورت نگرفته و نتیجه‌ای در حوزه بهینه‌سازی حاصل نخواهد شد.

دبیر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این نشست به رفع مشکل عدم تضمین قطع برق صنایع کوچک دارای نیروگاه انرژی تجدیدپذیر پرداخت.

شهریار زهدی افزود: در چهارچوب پیگیری کمیسیون انرژی و همکاری مدیرعامل شرکت توزیع برق مشهد، مقرر شد تا در آینده نزدیک، آن گروه از صنایع کوچکی که نسبت به احداث نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کرده‌اند، تضامین لازم را برای عدم قطعی برق در برنامه‌های مدیریت مصرف اخذ کنند.

دبیر کمیسیون خدمات فنی، مهندسی، مشاوره‌ای و عمران اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست با تاکید بر افزایش مصرف آب و هدررفت انرژی در حوزه کشاورزی گفت: به منظور رفع مشکلات موجود در حوزه مصرف انرژی در بخش کشاورزی، پیشنهاد می‌شود که تغییر الگوی کشت در استان صورت گیرد.

سورنا صراف زاده افزود: الگوی کشت فعلی، سبب هدررفت منابع آبی می‌شود، استفاده از ظرفیت‌ کشت فرا سرزمینی نیز می‌تواند در کاهش مصرف آب و انرژی در بخش کشاورزی موثر باشد.

دبیر کمیسیون آب و محیط زیست اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پیش از این بهره‌وری در حوزه آب به صورت جامع‌تری در جلسات کمیسیون‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی به ویژه کمیسیون آب و محیط زیست مطرح شده است و تا زمانی که مالکیت آب خصوصی نشود، مشکلات در حوزه بهینه سازی رفع نخواهد شد.

عماد رجحانی به بازار داد و ستد آب اشاره و تاکید کرد: باید از خرید آب جدید جلوگیری و همچنین آب کشاورزی سهمیه‌بندی شود، برخی کشاورزان اقدام به فروش آب چاه کشاورزی می‌کنند، در صورتیکه کشاورز به تمامی آب چاه نیاز ندارد، چرا اقدام به برداشت می‌کند؟

هوشمندسازی چاههای کشاورزی در خراسان رضوی الگوی مصرف بهینه برق است

تمامی دشت‌های استان با بحران آب مواجه هستند

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز در این نشست پیشنهادی در حوزه هوشمندسازی، به‌روزرسانی و تجهیز دستگاه‌های پمپاژ چاه‌های آب کشاورزی ارائه و تشریح کرد: بیش از ۹۰ درصد آب استان برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود. سهم صنعت از آب مصرفی استان، تنها پنج درصد بوده، در صورتیکه سهم آب مصرفی صنایع در دنیا حداقل ۲۰ درصد است.

میرقاسمی با اشاره به بهره‌وری اندک انرژی آب گفت: در دنیا به‌ طور میانگین از هر متر مکعب آب، ۱۰ دلار بهره‌وری صورت می‌گیرد، در حالیکه این رقم در ایران ۶ دلار است، در کشورهایی با درآمدهای متوسط از هر مترمکعب آب بیش از ۵۰ دلار بهره‌وری انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بهره‌وری در حوزه آب اندک است، افزود: اگر سیستم نصب شده بر روی چاه‌های آب مصرفی استاندارد باشد، بازدهی مصرف بهینه باید ۷۰ درصد باشد، در صورتیکه این چنین نیست.

به گفته وی، اگر بازدهی پمپاژ آب از ۲۴ به ۵۰ درصد افزایش یابد، یک و شش دهم میلیون مگاوات برق در ساعت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیر دفتر تحقیقات، برنامه‌ریزی و بررسی‌های اقتصادی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تاکید کرد: متناسب نبودن سیستم پمپاژ با مشخصات فنی چاه، استفاده از سیستم‌های پمپاژ شافت و غلافی به جای پمپ‌های شناور، فرسوده بودن منصوبات چاه و استفاده از سیستم‌های پمپاژ قدیمی از دلایل راندمان اندک و عدم بهره وری مصرف انرژی در چاههای آب است.

وی ادامه داد: پایین بودن راندمان چاه، پایین بودن قیمت انرژی، فراهم نبودن ارتفاع مکش خالص مثبت مورد نیاز در دهانه مکش پمپ، سنتراژ نبودن و لرزش پمپ، عدم استفاده از «اینورتر» و خازن از دیگر دلایل عدم بهره‌وری مصرف انرژی در چاه‌های آب به شمار می رود، در کشاورزی سنتی، آب و انرژی زیادی در زمان بهره‌برداری تلف می‌شود.

میرقاسمی با تاکید بر لزوم تجهیز و به‌روزرسانی موتور برق‌های نصب شده بر روی چاه‌های کشاورزی، بیان کرد: بازدهی چاه‌های کشاورزی استان ۲۳ درصد است، تا زمانی که تعرفه انرژی در حوزه کشاورزی اصلاح نشود، بازدهی چاه آب کشاورزی به ۷۰ درصد نخواهد رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha