اوکراین خواهان ناوچه‌های جنگی قدیمی انگلیس است

تهران- ایرنا- در پی انتشار گزارش‌هایی از سوی رسانه‌های انگلیسی مبنی بر تصمیم نیروی دریایی این کشور برای از رده خارج کردن ۲ ناوچه خود به دلیل کمبود نیروی انسانی، الکسی نیژپاپا معاون فرمانده نیروی دریایی اوکراین اظهار امیدواری کرد که لندن این ۲ ناوچه را در اختیار کی‌یف قرار دهد.

به گزارش بامداد دوشنبه ایرنا به نقل از راشا تودی، نشریه تلگراف پیش‌تر ادعا کرده بود که لندن قصد دارد ۲ ناوچه «اچ‌ام‌اس وست مینستر» و «اچ‌ام‌اس آرگیل» را به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه استخدام ملوانان کافی برای اداره این ناوچه‌ها در اواخر سال جاری از رده خارج کند.

نیژپاپا در پاسخ به این پرسش که آیا اوکراین مایل به ارائه یک درخواست به لندن برای در اختیار گرفتن این ۲ ناوچه است یا خیر؟ گفت: نیروی دریایی اوکراین به ناوهای جنگی نیاز دارد و اگر این ۲ ناوچه در اختیار ما قرار گیرد، نیروی دریایی ما بسیار خوشحال خواهد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع انگلیس پیشتر اعلام کرده بود که قصد دارد ۲ کشتی پاک‌سازی مین‌های دریایی را در قالب یک ائتلاف دریایی جدید که نروژ نیز در آن حضور دارد، در اختیار کی‌یف قرار دهد اما پس از اینکه ترکیه از عبور آنها از تنگه‌های بسفر و داردانل جلوگیری کرد، این ۲ ناوچه هنوز به سواحل اوکراین نرسیده‌اند.

این در حالی است که بر اساس توافقنامه همکاری امنیتی انگلیس و اوکراین که در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) بین لندن و کی‌یف امضا شد، انگلیس در کنار تعهدات دیگری که بر اساس این توافقنامه تقبل کرد، متعهد شد که از توسعه نیروی دریایی و گارد ساحلی اوکراین نیز حمایت کند.

به نوشته راشا تودی، مسکو بارها به کشورهای غربی هشدار داده است که تداوم کمک‌های نظامی آنها به اوکراین نه‌تنها خطر رویارویی مستقیم بین ناتو و روسیه را افزایش خواهد داد بلکه به طولانی شدن جنگ و خسارات ناشی از آن نیز خواهد انجامید.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha