پاس کاری توپ نهضت ملی مسکن در زمین بانک های لرستان

خرم آباد - ایرنا - شرایط کوهستانی لرستان و محدودیت اراضی مناسب اجرای طرح نهضت مسکن را در لرستان با مشکل مواجه کرده بود که اکنون این مساله اساسی حل شده و توپ بازی بزرگ این طرح ملی این بار در زمین بانک های استان سرگردان است.

به گزارش ایرنا، مشکل تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در لرستان بسیار جدی بود تا جایی که چندین بار مسوولان کشوری برای بررسی موضوع به استان سفر و در اظهارات خود به این مساله اشاره کردند اما در نهایت با اقدام چندجانبه و تلاش مضاعف، مشکل تامین زمین تا حدود بسیاری برطرف شد.

برداشتن گام نخست در اجرای این طرح ملی برای واحدهای حمایتی که دولت موظف به تامین زمین آنها شده، راحت تر شده است و تاکنون از مجموع سه هزار و ۲۰۰ هکتار برای ۵۰ هزار واحد این بخش از طرح نهضت ملی ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تامین شده است.

از طرفی برای تامین مابقی زمین ها نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته و احداث سه شهرک مسکونی جدید نیز طراحی شده تا جایی که عقد قرارداد ساخت این شهرک ها با مشاور انجام و در حال طراحی است تا بر اساس برنامه ریزی ها، هشت هزار و ۸۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در این مناطق ساخته شود.

سهم لرستان از نهضت ملی مسکن چقدر است؟

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان می گوید: سهم استان از طرح نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم، ۱۱۶ هزار و ۲۹۰ واحد در چهار حوزه حمایتی، روستایی، توسعه و بازآفرینی بافت فرسوده و خودمالکی است.

بهزاد شاکرمی افزود: متقاضیان در بخش هایی مانند بازآفرینی و خودمالکی زمین دارند، بنابراین دغدغه اصلی در حوزه حمایتی است و سهم استان ۴۹ هزار و ۶۶۳ واحد تعیین شده که سه هزار و ۲۰۰ هکتار برای احداث این واحدها نیاز و تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار تامین شده است.

وی با بیان اینکه تامین زمین نهضت ملی یک فرآیند سخت و زمانبر است، افزود: سند برخی اراضی از منابع طبیعی به راه و شهرسازی منتقل و برای برخی زمین ها نیز توافق و در کارگروه های مختلف تایید شده که عقد قرارداد با مشاور برای تهیه طرح صورت گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: در محدوده شهرها یک هزار و ۷۲۴ هکتار زمین، الحاق شده که جوابگوی ساخت ۴۳ هزار واحد است و ۲۵۱ هکتار نیز در محدوده روستایی الحاق شد که چهار هزار واحد در این سطح احداث می شود.

احداث سه شهرک مسکونی جدید

به گفته شاکرمی احداث سه شهرک مسکونی جدید در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن برای شهرهای خرم آباد و کوهدشت تصویب و بیش از ۵۰ درصد مصوبات این شهرک ها انجام شده است تا ۲ شهرک در "پیرجد و سرآستان " خرم آباد و یک شهرک نیز در "تنگ قلعه" کوهدشت احداث شود.

وی تصریح کرد: عقد قرارداد ساخت این شهرک ها با مشاور انجام و در حال طراحی است تا بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته هشت هزار و ۸۰۰ واحد طرح نهضت ملی مسکن در این مناطق ساخته شود.

شاکرمی یادآور شد: برنامه ما ساخت دست کم ۱۰ شهرک است که مشاور این امر انتخاب و ۲۶ نقطه را برای شهرک سازی معرفی کرده است و در شهرهایی که کمبود زمین وجود دارد ، شهرک سازی در دستور کار قرار دارد.

اکنون به نظر می رسد تا حدود بسیاری از نگرانی های اولیه برای تامین زمین نهضت ملی مسکن در لرستان کاسته شده ولی حالا مرحله پرداخت تسهیلات چندان رضایت بخش نیست، چنانچه به گفته معاون عمرانی استاندار لرستان بانک های استان تا پایان آذرماه امسال تنها به ۲۰ درصد تعهدات خود در قبال پرداخت تسهیلات مسکن شهری عمل کرده اند.

پاس کاری توپ نهضت ملی مسکن در زمین بانک های لرستان

نمره پایین بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن

احمدرضا دالوند در این خصوص به ایرنا می گوید: چهار کارگروه در استان برای نهضت ملی مسکن تشکیل شده تا فعالیت ها به صورت موازی پیش رود که یکی از این کارگروه ها، مربوط به بانک ها و پیگیری پرداخت تسهیلات است.

وی گفت: بعد از تامین زمین، کارگروه مختص شهرداری برای صدور پروانه و مجوزهای ساخت با سرعت بیشتری اقدام می کند و پس از آن کارگروه بانک ها باید نسبت به تامین تسهیلات پیگیری کند که این وظیفه به تفکیک شهرستانی از بانک ها مطالبه می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان ادامه داد: به طور معمول همه بانک ها حتی خصوصی مانند پارسیان، شهر و ملل درگیر نهضت ملی مسکن هستند اما سهمیه آنها پایین تر است، ولی بانک های مسکن، سپه و ملی در لرستان شرایط خوبی دارند و عملکرد آنها نسبت به بقیه قابل قبول تر است.

دالوند در خصوص دلیل عدم عملکرد قابل قبول بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن گفت: مدیران بانک های استان باید جوابگوی مدیران مدیران ارشد کشوری و سیاست های درون بانکی خود هم باشند از طرفی جلوگیری از تراز مالی منفی برای بانک ها بسیار مهم است.

وی بیان کرد: با این وجود، تکلیف دستگاه های مختلف از جمله بانک ها در طرح نهضت ملی مسکن مشخص و بانک ها نیز ملزم به پرداخت تسهیلات و اجرای قانون هستند، بنابراین باید روند فعلی را تسریع ببخشند.

طرح مساله در شورای عالی مسکن

استاندار لرستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان با مشکلات متعددی مواجه بودیم که با پیگیری های مستمر و اقدامات اساسی، منابع طبیعی و آبخیزداری پای کار آمد و مشکل اصلی تامین زمین برطرف شد.

فرهاد زیویار با اشاره به تامین ۶۰ تا ۷۰ درصد زمین مورد نیاز به ویژه در خرم آباد اظهار داشت: در مرحله بعدی با بانک ها مشکل پیدا کردیم و در حال حاضر نیز به بهانه عدم توازن و همخوانی منابع و مصارف، روند قابل قبولی در پرداخت تسهیلات ندارند.

وی ادامه داد: بانک ها باید تحت هر شرایطی پای کار بیایند، چراکه در نهضت ملی مسکن، موضوع منابع و مصارف ملاک نیست، بلکه همه موظف به همکاری در اجرای این طرح ملی هستند.

استاندار لرستان با اشاره به نسبت ۱۲۰ درصدی مصارف به منابع بانکی در استان اضافه کرد: چند استان نیز مشکل مشابه لرستان را دارند که این امر در شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور مطرح و مقرر شد پیگیری هایی صورت بگیرد.

زیویار گفت: هم اکنون برای تسریع در روند تسهیلات مسکن تلاش هایی از طریق استان و مذاکراتی نیز در سطح کشور در جریان است تا این مساله حل و فصل شود ، چراکه بانک ها مکلف به انجام تعهدات خود هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha