روشن‌گری مهمترین وظیفه دانشگاه در زمان انتخابات است

شهرکرد - ایرنا - معاون دانشجویی و عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: با توجه به نقش مهم دانشگاه در انتخابات به عنوان مرجعیت فکری و سیاسی اجتماعی در نگاه مردم؛ مهمترین وظیفه این مجموعه ایفای نقش هدایت‌گری و روشن‌گری با هدف جلب مشارکت حداکثری است.

محمد علی نظری روز جمعه در گفت وگو با ایرنا افزود: انتخابات به عنوان یک رخداد سیاسی مهمترین عرصه برای نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود به شمار می‌رود و حضور پرشور مردم ضامن تحقق این امر مهم است.

وی تاکید کرد: حضور پرشُور مردم در انتخابات بر بسیاری از تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی جوامع مردم‌سالار تاثیرگذار است.

نظری اظهار داشت: در نظام اسلامی حاکم بر کشور ایران، نقش مردم در تعیین سرنوشت خود بسیار پر رنگ دیده شده و در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز این مساله به خوبی ترسیم شده است.

به گفته این استاد دانشگاه، براساس اصل ششم قانون اساسی" در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکا آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌شود"، بنابراین رای مردم در تعیین سرنوشت خود، بسیار مهم و اساسی است.

وی ادامه داد: در این ارتباط مشارکت حداکثری در انتخابات یک سرمایه بزرگ اجتماعی به شمار می‌رود که حفظ و تقویت آن وظیفه‌ای است که بر عهده بخش‌های مختلف جامعه به ویژه نخبگان جامعه است.

نقش هدایت‌گری دانشگاه در انتخابات

نظری یادآور شد: بخش‌های مختلف جامعه می‌تواند به حضور پر شور مردم در انتخابات کمک کند و دانشگاه به عنوان اصلی‌ترین فضای نخبگانی جامعه، مهمترین جایگاه را در این خصوص دارد.

به گفته نظری، بدون شک یکی از رسالت‌های مهم دانشگاه افزون بر امر آموزش و پژوهش، فعال بودن در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی است که به لحاظ تاثیرگذاری بسیار زیاد بر جامعه ضرورت و اهمیت فراوانی دارد.

‌وی یادآور شد: دانشگاه به دلیل ارتباط مستقیم با بدنه جوان و پویا و حضور نخبگان جامعه اعم از استادان و دانشجویان، می‌تواند منشا تحولات مهمی در جامعه باشد و بیشتر از هر محیط دیگری نقش هدایت‌گری ایفا می‌کند.

نظری ادامه داد: نقش هدایت‌گری دانشگاه در انتخابات به عنوان یکی از عرصه‌های مهم تحولات اجتماعی و سیاسی بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است.

وی با اشاره به نقش مرجعیت دانشگاه برای بخش مهمی از بدنه اجتماعی جامعه اظهار داشت: تاثیرپذیری بدنه اجتماعی جامعه از دانشگاه و استادان، به عنوان مهمترین رکن دانشگاه، امری غیر قابل انکار است.

معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد تاکید کرد: جامعه دانشگاه را به عنوان مرجع می‌شناسد و به همین دلیل نقش هدایت‌گری دانشگاه قابل توجه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد افزود: دانشگاه می‌تواند با تکیه بر همین نقش مرجعیتی سیاسی و اجتماعی به حضور پر شور مردم به ویژه نسل جوان و نخبه جامعه در انتخابات کمک کند.

به گفته نظری، دانشگاه می‌تواند فارغ از گرایش‌های سیاسی به تبیین اهمیت حضور در انتخابات به عنوان اصلی‌ترین مساله در این عرصه و روشن‌گری در این زمینه بپردازد.

وی یادآور شد: انتخابات مظهر اقتدار کشور به شمار می‌رود بدون شک تضعیف این عرصه مهم، تغییر نگاه عمومی و دلسرد کردن مردم از حضور در انتخابات از راهبردهای مهم دشمن به شمار می‌رود به همین دلیل دانشگاه با روشن‌گری و هدایت‌گری به عنوان مرجعیت فکری جامع می‌تواند مانع تحقق این هدف شوم دشمن شود.

انتخابی هوشمندانه و دقیق

از نظر این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی به عنوان مرجع قانون‌گذاری ترسیم کننده و ریل‌گذار حرکت کشور به سمت توسعه همه جانبه به شمار می‌رود از جایگاه بسیار مهم و حساسی برخوردار است.

وی ادامه داد: نمایندگان منتخب مردم افزون برداشتن شرایط عمومی که در قانون پیش‌بینی شده باید آگاه به مسائل روز، آشنا با دغدغه‌ها و انتظارات مردم، مسلط بر امر قانون‌گذاری، پاک‌دست، برخوردار از سلامت نفس، بصیر و آگاه به مسائل کشور در عرصه‌های مختلف و دغدغه‌مند برای حل مشکلات مردم باشند.

این عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: بر این اساس انتخاب نمایندگانی در تراز جایگاه مجلس باید بسیار هوشمندانه و دقیق صورت بگیرد و لازمه آن مطالبه جدی نخبگان جامعه از داوطلبان برای ارائه برنامه و راهکارهای عملیاتی برای برون رفت از مشکلات موجود است.

وی تاکید کرد: بدون شک یک قانون خوب و یک نظارت قوی می‌تواند راه را برای حل مشکلات و معضلات جامعه هموار کند و کسی که داوطلب قرار گرفتن در این جایگاه است ضمن توجه به این امر باید توانایی لازم برای تحقق این امررا داشته باشد.

معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: امروز کشور به لحاظ موقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد و همین امر ضرورت اتحاد، همبستگی و مشارکت پرشور درعرصه‌های مختلف به ویژه در عرصه انتخابات را بیش از پیش نمایان کرده است.

نظری تاکید کرد: در این ارتباط بر همه به ویژه دانشگاهیان، استادان و دانشجویان لازم است روشن‌گری و تبیین را در فضای نخبگانی و مرجعیت فکری یعنی دانشگاه نهادینه کرده و از این طریق برنامه‌ها و راهبردهای دشمنان این مرز و بوم را خنثی کنند.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون نفر جمعیت چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و دوره ششم مجلس خبرگان روز ۱۱ اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha