افزایش تجارت با ایران و تکمیل پروژه‌ گاز، وعده‌های انتخاباتی احزاب پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات آتی پاکستان احزاب مدعی پیروزی در این کشور با اعلام منشور سیاسی خود در بحث داخلی ترمیم معیشت را در اولویت قرار داده و در بحث روابط خارجی، افزایش تجارت با جمهوری اسلامی ایران و تکمیل پروژه‌های گازی را به مردم پاکستان وعده داده‌اند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، هشت روز تا زمان برگزاری انتخابات عمومی پاکستان مانده و کارزارهای انتخاباتی احزاب این کشور به اوج خود رسیده است.

تقریبا همه احزاب مطرح پاکستانی از جمله مسلم لیگ نواز، حزب مردم، جماعت اسلامی، جمعیت علمای اسلام، جنبش متحده قومی، حزب ملی عوام و حزب استحکام پاکستان نامزدهای خود را برای تصاحب کرسی‌های پارلمان ملی و ایالتی معرفی کرده‌اند. البته در این بین حزب عمران‌خان با عنوان "جنبش عدالت پاکستان" به دلیل حکم اخیر دیوان عالی مبنی بر ارتکاب نقض قوانین حزبی و برگزاری انتخابات مشکوک درون حزبی، مجبور است تا نامزدهای خود را بدون نشان انتخاباتی وارد میدان نماید.

عمران‌خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان نیز همچنان در زندان بسر می‌برد و با توجه به حبس ۱۰ ساله و سایر پرونده‌های قضایی علیه وی انتظار نمی رود که عمران‌خان بتواند به این زودی از زندان رها شود.

همزمان با کارزارهای انتخاباتی در پاکستان احزاب مدعی پیروزی این کشور شامل مسلم لیگ نواز، جنبش عدالت و حزب مردم منشور سیاسی خود را به طور رسمی منتشر کردند.

هرچند این احزاب به ویژه مسلم لیگ نواز و حزب مردم به عنوان ۲ حزب سنتی و رقیب، یکدیگر را مقصر معیشت ضعیف پاکستان، افزایش بدهی‌های خارجی و وضعیت متشنج امنیتی می‌دانند اما هر کدام وعده‌های مشابهی را به مردم پاکستان برای ترمیم معیشت، حمایت از قشر ضعیف، کاهش تورم، عرضه انرژی ارزان و حمایت از صادرات می‌دهند.

در حوزه روابط خارجی نیز احزاب پاکستان در وعده‌های انتخاباتی خود متعهد به گسترش روابط با همسایگان، تعامل نزدیک با جهان اسلام، روابط متعادل با قدرت‌های جهان و تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی به داخل شدند.

وعده تحکیم همکاری‌های اقتصادی و انرژی با ایران

افزایش تجارت با ایران و تکمیل پروژه‌ گاز، وعده‌های انتخاباتی احزاب پاکستان

حزب مسلم لیگ نواز که بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ نیز قدرت را در پاکستان در دست داشت علیرغم وعده‌های فراوان برای تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان معروف به پروژه "خط لوله صلح" نتوانست کاری از پیش ببرد و همانند دولت‌های بعد از خود، تحریم‌های یکجانبه و مسائل پیچیده بین المللی را برای عدم تحقق وعده‌های پاکستان بهانه کرد.

و اما در انتخابات پیش روی پاکستان، حزب مسلم لیگ نواز در منشور سیاسی خود نامی از پروژه انتقال گاز از ایران به میان نیاورده اما اعلام کرد که (در صورت رسیدن به قدرت) حزب مسلم لیگ نواز وعده‌های پاکستان درخصوص پروژه‌های گازی را به سرانجام خواهد رساند.

حزب نواز شریف اعلام کرد که پیام صلح از مرزهای پاکستان به خارج مخابره خواهد شد. روابط تجاری و اقتصادی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران به ویژه همکاری‌های انرژی و مرزی بین دو کشور بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

اجرای قراردادهای تجاری و ‌گازی با ایران

حزب مردم پاکستان به سرپرستی آصف علی زرداری رئیس جمهور اسبق این کشور و با ریاست بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه سابق پاکستان همواره روابط نزدیک و سنتی با جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ روابط دو کشور داشته است.

علیرغم زدن کلنگ اجرای عملیاتی خط لوله گاز ایران-پاکستان در دوره حزب مردم (اسفند ۱۳۹۱)، دولت‌های بعدی به ویژه در طول یک سال نیم از دولت ائتلافی پاکستان که بلاول زرداری وزیر خارجه آن بود، هیچ پیشرفتی درخصوص پروژه گازی مشاهده نشد. در عین حال مقامات عالی پاکستان همواره به اهمیت راهبردی خط لوله گاز ایران اذعان کرده و آن را گزینه مناسب، امن و مقرون به صرفه برای حل بحران انرژی در پاکستان می‌دانند.

افزایش تجارت با ایران و تکمیل پروژه‌ گاز، وعده‌های انتخاباتی احزاب پاکستان

حزب مردم در منشور سیاسی خود وعده داد که پاکستان برای حصول انرژی آسان و پایدار کار بر روی خط لوله انتقال گاز از ایران را آغاز خواهد کرد. همچنین حزب مردم وعده داد ‌که قراردادهای تجاری دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران را به اجرا خواهد گذاشت.

روز گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر رسمی یک روزه خود به پاکستان با اشاره به توافقات طرفین برای گشایش ۵ گذرگاه جدید مرزی و توسعه همکاری‌های مشترک صنعتی، تجاری، اقتصادی، گردشگری و علمی اعلام کرد که تا هفته‌های آینده هیات‌های مختلفی میان دو کشور مبادله خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان اوایل مرداد امسال نیز در دومین سفر خود به اسلام‌آباد از گفت‌وگوهای مهم خود با مقامات پاکستانی درباره طرح خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان گفت و اعلام کرد که تکمیل این پروژه در راستای منافع دو ملت است.

منشور حزب عمران‌خان: پیروی از سیاست "اول پاکستان"

افزایش تجارت با ایران و تکمیل پروژه‌ گاز، وعده‌های انتخاباتی احزاب پاکستان

حزب جنبش عدالت پاکستان این روزها یا سخت ترین شرایط را به دلیل پرونده‌های متعدد علیه عمران‌خان و سایر رهبران این حزب، رد صلاحیت بسیاری از فعالان حزبی از حضور در انتخابات، جدایی بسیاری از اعضای این حزب و پیوستن با دیگر احزاب رقیب، روبرو است.

این حزب در منشور سیاسی خود وعده داد که ضمن اصلاح قانون اساسی کشور درپی تشکیل یک نظامی خواهد بود که طی آن انتخاب نخست وزیر با رای مستقیم مردم صورت بگیرد. همچنین مدت فعالیت مجالس سنا و ملی به ۵ و ۴ سال کاهش داده می‌شود.

حزب عمران‌خان که به صراحت مخالف ماجراجویی قدرت‌های جهان در منطقه و ایجاد درگیری به بهانه مبارزه با تروریسم است، اعلام کرد که ما پیرو یک سیاست یعنی "اول پاکستان" خواهیم بود که براساس آن روابط متعادل با همه کشورها از جمله قدرت‌ها حفظ خواهد شد.

حزب جنبش عدالت افزود: باید از گذشته عبرت آموخته و وارد هیچ جنگی نخواهیم شد. در قراردادهای تاریخی مانند پیمان بغداد و سنتو بازبینی خواهد شد. همچنین در سیاست خارجی ما همچنان متعهد به دفاع از حقوق ملت فلسطین و کشمیر با تمرکز بر حق تعیین سرنوشت آنها هستیم. حزب جنبش عدالت هرگز در مورد این حقوق و ارزش های اساسی بشر سازش نخواهد کرد.

انتخابات آتی پاکستان روز ۸ فوریه ۲۰۲۳ مطابق با پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. این رای‌گیری انتخابات مجلس ملی و ۴ مجالس ایالتی در پنجاب، خیبرپختونخوا، سِند و بلوچستان را شامل خواهد شد.

محمد نواز شریف نخست وزیر سه دوره در پاکستان و بلاول بوتو زرداری رهبر جوان حزب مردم و فرزند خانم بی‌نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان از مدعیان اصلی تشکیل دولت آتی و رسیدن به کرسی نخست وزیری پاکستان هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha