فعال اقتصادی فارس: تاخیر در تخصیص ارز، تولید را با چالش مواجه می‌کند

شیراز- ایرنا- عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی فارس گفت: تاخیر در تخصیص ارز به بنگاه‌های اقتصادی، تولید را با مشکل و چالش جدی مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا، نوید ایزدپناه، سه شنبه در جلسه کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی فارس در شیراز بابیان اینکه امروز هم شاهد مشکل و چالش جدی در تولید هستیم افزود: در چنین شرایطی تامین و واردات مواد اولیه و تجهیزات لازم برای تولید سخت تر شده و با این تاخیر در تخصیص ارز، استفاده از مواد اولیه و در نتیجه تولید با تاخیر انجام می شود.

وی ادامه داد: دریافت کوتاژ صادراتی (شماره‌ای برای استعلام ترخصی کالا از گمرک) یکی از فاکتورهای اساسی به هنگام واردات یا صادرات کالا از طریق گمرک‌های مختلف است که خرید و فروش کوتاژ باید با ارز صورت گیرد.

ایزدپناه اظهار کرد: هم اینک بنگاه‌های اقتصادی در وضعیتی پیچیده تر از قبل مشغول دریافت ارز هستند و این درحالی است که یک ماه پیش بخشنامه‌ای از وزارت صمت ابلاغ شد تا سقف سهمیه ارز تولیدکنندگان از ۱۰۰ درصد میزان تخصیص ارز سال گذشته به ۱۱۵ تا ۱۲۵ درصد افزایش یابد که انتظار داریم در این خصوص سازمان صمت پیگیری هایی را در دستور کار قرار دهد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس، درخواست دیگر فعالان اقتصادی از سازمان صمت را مربوط به صادرات از محل دیگران دانست و گفت: در جلسه‌ای مقرر شد سازمان صمت با وزیر صنایع مکاتبه‌ای انجام دهد تا صادرات از محل دیگران برای صنعتگران باز شود تا اقدامی در جهت راهگشایی برای کاهش مشکلات بخش صنعت و تولید باشد.

ایزدپناه افزود: مطالبه‌گری فعالان اقتصادی می‌تواند به اتخاذ سیاست‌های کارآمدتر و تغییر رویکردها کمک کند.

وی ادامه داد: هدف اصلی در حوزه ارز، ایجاد بهترین شرایط برای بازگشت ارز به کشور و روشی است که زمینه فساد و رانت را از بین ببرد و در عین حال بازگشت ارز صادراتی و تامین ارز برای واردات را تسهیل کند.

فعال اقتصادی فارس: تاخیر در تخصیص ارز، تولید را با چالش مواجه می‌کند

تامین مواد اولیه و تامین مالی نیاز مبرم صنایع برای گسترش تولید است
معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز گفت: صنایع برای گسترش تولید خود و تحرک چرخ اقتصاد و صنعت کشور، نیاز مبرم به تامین مواد اولیه دارند.

سیدرضا ساداتی افزود: تامین، کلمه‌ای حیاتی در تولید محسوب می شود و بدون تامین مواد اولیه و تامین مالی، راهی برای بقای صنایع وجود ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است که دولت با محدودیت ارز مواجه است و لذا در تخصیص ارز اولویت بندی هایی انجام داده است و بخش هایی مانند دارو، صنایع غذایی و خوراک دام در اولویت اول قرار گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha