تقویت موضع همسایگان برابر آمریکا؛ نتیجه نشست «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان»
نشست نمایندگان ویژه کشورهای منطقه با سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان

کابل- ایرنا- کارشناسان سیاسی در رابطه با نتیجه نشست «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان»، اظهار داشتند که این نشست موضع کشورهای منطقه را برابر سیاست‌های آمریکا، در قبال کابل تقویت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در کابل، نشست همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان، روز دوشنبه (۹ بهمن) با حضور نمایندگان ۱۱ کشور جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، اندونزی، ازبکستان، ترکمنستان، هند و قرقیزستان به میزبانی وزارت امور خارجه دولت سرپرست طالبان، در کابل برگزار شد.

در این نشست مهم، نمایندگان کشورهای منطقه بر حضور فعال افغانستان در تحولات جامعه جهانی تاکید کردند.

حالا سوالی اصلی این است که نتیجه این نشست برای طالبان و کشورهای منطقه چیست؟ آیا این نشست مقدمه همکاری کابل با جهان خواهد بود؟

تقویت موضع همسایگان برابر آمریکا؛ نتیجه نشست «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان»

برخی کارشناسان سیاسی در این رابطه تاکید داشتند که این نشست در حقیقت بدنبال به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی کشورهای منطقه است.

حسین حسینی استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: اولین نتیجه از این نشست، تقویت موضع کشورهای منطقه نسبت به تحولات آتی آمریکا و متحدان آن در قبال افغانستان است؛ اما اینکه واقعا موضع کشورهای منطقه برابر آمریکا در این نشست حاصل شود یا خیر، خیلی مشخص نیست.

وی افزود: برگزاری این‌گونه نشست‌ها می‌تواند در به رسمیت شناخته شدن طالبان کمک کند که امتیاز بزرگی برای کابل است.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت: ما همه می‌دانیم‌ که فرمول کار در افغانستان اصول هژمونی و سلطه‌طلبی منطقه‌ای و جهانی است لذا بدیهی است که کشورهای منطقه می‌خواهند در این میدان با آمریکا بازی کنند؛ این به نظر من یک موضوع واضح است.

حسینی تاکید کرد: اگر آمریکا نقش اصلی را در افغانستان بازی ‌کند، پس این‌گونه نشست‌ها می‌تواند رابطه طالبان با کشورهای منطقه را به چالش بکشد و در این حالت کابل باید خسارت این بازی را بپردازد.

تقویت موضع همسایگان برابر آمریکا؛ نتیجه نشست «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان»

ژنرال محمد صادق شینواری کارشناس سیاسی نیز در گفت‌وگو با ایرنا، این نشست را در روابط افغانستان با کشورهای منطقه و جهان مهم توصیف کرد و گفت: این نشست پس از آن برگزار شد که فریدون سینیرلی اوغلو نماینده سازمان ملل متحد در امور افغانستان تاکید کرد که یک نماینده ویژه جدید در امور این کشور تعیین شود، برگزار شد.

وی افزود: نتیجه این نشست و سایر نشست‌هایی که قرار است در آینده برگزار شود، بر روابط سیاسی دولت سرپرست افغاستان با جامعه جهانی تاثیرگذار خواهد بود.

نشست «ابتکار همکاری‌های‌ منطقه افغانستان» با حضور نمایندگان ۱۱ کشور منطقه در حالی در کابل برگزار شد که قرار است در نشست آتی سازمان ملل متحد با حضورر نمایندگان کشورهای جهان در مورد افغانستان در دوحه برگزار شود.

تقویت موضع همسایگان برابر آمریکا؛ نتیجه نشست «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان»

ضمیر کابلوف نماینده ویژه ‎روسیه در امور افغانستان هم روز گذشته در نشست «ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای افغانستان» در کابل تاکید داشت که مسکو و کشورهای منطقه می خواهند که کابل محور اصلی نشست آتی دوحه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha