طالبان: دستورات تحمیلی کشورهای غربی برای افغانستان کارساز نبوده است

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه حکومت سرپرست طالبان در نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان» در کابل، با بیان اینکه دستورات تحمیلی از سوی کشورهای غربی نتوانسته برای افغانستان کارساز باشد، تأکید کرد: کابل نیازمند به یک نماینده جدید از سوی سازمان ملل متحد نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه حکومت سرپرست طالبان در نشست «ابتکار همکاری منطقه‌ای افغانستان» در کابل، با بیان اینکه دستورات تحمیلی کشورهای غربی درباره این کشور همواره نتیجه معکوس داشته است، اظهار داشت: افغانستان نیاز به یک نماینده خاص دیگر از سازمان ملل متحد در قالب یک ماموریت جدید هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) ندارد و باید به یک راه حلِ بومی برای این مسایل دست یافت.

وی با بیان اینکه طرح‌های کشورها و سازمان‌های بین المللی یا طرح‌های فرستاده‌های خاص، همه دستورهای بیرونی تحت هر نام و نشانی که ارائه شده، نتیجۀ معکوس داشته است، تاکید کرد که باید به انتخاب افغان‌ها احترام گذاشته شده و بر روی منافع مشترک تعامل صورت گیرد.

امیرخان متفی با بیان اینکه هدف اساسی این نشست گفت‌وگو در خصوص شکل‌گیری «روایت منطقه‌محور»، با هدف توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، و تعامل مثبت و سازنده میان افغانستان و کشورهای منطقه است، افزود: این نشست بر «بررسی راه‌های تعامل و همکاری منطقه‌محور، بر اساس منافع مشترک منطقه‌ای و ایجاد روایت منطقه‌محور برای تعامل مثبت و سازنده با حکومت افغانستان، جهت مبارزه با تهدیدهای بالفعل و بالقوه در منطقه» متمرکز است.

طالبان: دستورات تحمیلی کشورهای غربی برای افغانستان کارساز نبوده است

وزیر امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان اظهار داشت: افغانستان به عنوان کشوری که نزدیک به نیم قرن ناامنی و بی‌ثباتی را تجربه کرده، به هیچ صورت نمی‌خواهد تا کشوری در منطقه دچار ناامنی و بی‌ثباتی شود.

وی افزود: کابل مایل به همکاری و تعامل با کشورهای همسابه بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل است.

این مقام طالبان اظهار داشت که در مدت زمانی که این گروه بر سرکار آمده‌اند، ثابت کرده است که نگاه منطقه‌ای بر پایه اتصال اقتصادی در محوریت منطقه، یکی از پایه های اساسی سیاست خارجی طالبان را تشکیل می‌دهد.

طالبان: دستورات تحمیلی کشورهای غربی برای افغانستان کارساز نبوده است

وی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه در گروی همدیگر است، افزود: این وابستگی اقتصادی ایجاب می‌کند که کار مشترک در منطقه را هرچه بیشتر گسترش دهیم.

متقی پیشنهاد کرد که کشورهای منطقه با هماهنگی و همکاری مثبت و سازنده با گروه طالبان از یک سو جلوِی احتمال بروز وضع نامطلوب در منطقه را بگیرد، و از سوی دیگر از فرصت‌های اتصال منطقه‌ای و افزایش تعاملات منطقه‌محور استفاده کنند.

متقی تصریح کرد کابل آماده گفت‌وگو درباره مسایل مشترک و نگرانی‌ها در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین المللی است.

وی یادآور شد که کابل با تمایلی به تقابل و جدال ندارد و همواره بر تعامل مثبت تاکید داشته است.

متقی از نمایندگان ویژه و سفرای کشورهای مختلف در این نشست خواست که در نشست آتی در دوحه واقعیت‌های این کشور را به سایر کشورهای مختلف منتقل کنید تا با رویکرد واقع بینانه، وارد تعامل و همکاری سازنده شوند.

طالبان: دستورات تحمیلی کشورهای غربی برای افغانستان کارساز نبوده است

این مقام طالبان افزود: افغانستان که نزدیک به نیم قرن مورد تهاجمات و دخالت کشورهای خارجی و جنگ‌های داخلی قرار گرفته است، نمی تواند در مدت کوتاهی تمام مشکلات را حل کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با استفاده از این فرصت و همچنان از مسیر سایر مکانیسم‌های منطقه‌ای مانند نشست وزاری خارجه کشورهای همسایه افغانستان و یا «فرمت مسکو»، به شکل گیری یک اجماع منطقه‌ای که در آن منافع منطقه حفظ شود، دستیابیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha