زیاد النخاله: بدون آتش‌بس فراگیر و خروج اشغالگران از غزه، توافقی حاصل نمی‌شود

تهران- ایرنا- دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در پاسخ به اخبار منتشر شده درباره طرح‌های دولت آمریکا پیرامون آزادی اسرای صهیونیست، تاکید کرد: ما بر موضع ثابت خود اصرار و اعلام می‌کنیم که بدون آتش‌بس فراگیر و خروج اشغالگران صهیونیست از غزه، هیچ گونه توافقی به دست نخواهد آمد.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های فلسطینی، «زیاد النخاله» اضافه کرد: از جمله شروط دیگر مقاومت، تضمین بازسازی نوار غزه و راه‌حل سیاسی روشنی برای تضمین حقوق ملت فلسطین است.

شبکه خبری «ان بی سی نیوز» آمریکا روز دوشنبه به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که مذاکره‌کنندگان اسراییلی، آمریکایی، مصری و قطری در پاریس بر سر چارچوبی برای آزادی سایر اسرا به توافق رسیدند.

این شبکه تلویزیونی افزود: توافق شامل آزادی گروگان‌های آمریکایی و اسراییلی باقیمانده می‌شود که به صورت مرحله‌ای است و ابتدا زنان و کودکان آزاد می‌شوند.

ان بی سی نیوز تاکید کرد: این توافق همچنین شامل توقف‌های مرحله‌ای در جنگ، ارسال کمک به غزه و تبادل اسرای فلسطینی است و امروز پیش‌نویسی از این توافق به حماس ارایه می‌شود.

به نوشته این رسانه آمریکایی، مذاکره‌کنندگان شامل نخست‌وزیر قطر و رهبران سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر بودند. «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا، «ویلیام برنز» مشهور به «بیل برنز» رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را برای گفت وگو در مورد طرحی که شامل آزادی مرحله‌ای تمام اسرای باقی‌مانده در غزه همراه با توقف موقت جنگ می‌شود، به پاریس فرستاده‌است.

پیش از این، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» روز شنبه به وقت محلی گزارش داد: مقام‌های ارشد دست‌کم ۱۰ دولت مختلف در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از توافق ها را برای پایان دادن به جنگ غزه ایجاد کنند و به چگونگی اداره غزه پس از پایان جنگ پاسخ دهند.

در این گزارش آمده‌بود که مجموعه گفت وگوهای اصلی بر دستیابی به آتش‌بس میان اسراییل و حماس متمرکز است که شامل چند توافق می‌شود؛

توافق اول، شامل مبادله بیش از ۱۰۰ اسیر اسراییلی در اختیار حماس و آزادی هزاران فلسطینی در زندان‌های اسراییل است.

توافق دوم بر تغییر شکل تشکیلات خودگردان فلسطین متمرکز است که بخش‌هایی از کرانه باختری تحت اشغال اسراییل را اداره می کند. مقام‌های آمریکایی و عربی در حال بحث در مورد تجدید نظر در رهبری حکومت و کنترل غزه پس از پایان جنگ هستند.

در توافق سوم، مقام‌های آمریکا و عربستان، اسراییل را تحت فشار قرار می‌دهند تا در ازای برقراری روابط رسمی عربستان با اسراییل، با شرایط ایجاد یک کشور فلسطین موافقت کند.

اما برای هر یک از این توافق‌ها، باید بر موانع مهمی غلبه کرد. مهم‌ترین مانع، کابینه رژیم اسراییل است که می‌گوید اجازه حاکمیت کامل فلسطین را نخواهد داد و این موضع، پیشرفت در سایر زمینه‌ها را در ابهام فرو می‌برد.

در همین حال، حمله‌های اسراییل به غزه، منجر به نابودی حماس نشده‌است. بنابراین مشخص نیست که چگونه حماس متقاعد می‌شود تا زمانی که هنوز بخشی از غزه را در کنترل خود دارد، از قدرت کناره‌گیری کند.

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

براساس گزارش‌ها تاکنون افزون بر ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی در غزه به شهادت رسیده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha