۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85371342
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

12 هزار کارت "چَرای دام" در سطح مراتع ایلام صادر شده است

ایلام - ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با بیان اینکه ۷۸۰هزار هکتار اراضی مرتعی در استان ایلام وجود دارد، گفت: تاکنون حدود ۱۲ هزار کارت "چَرای دام" و پروانه برای دامداران بومی و غیربومی در سطح مراتع این استان صادر شده است.

"ابراهیم پیرزادیان" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: شهرستان دهلران با یک سوم مساحت استان ایلام، با حدود ۷۰۰ هزار هکتار، بیشترین سطح مرتعی این استان را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: تهیه طرح‌های مرتع‌داری از شرح وظایف و تکالیف قانونی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است و در این راستا نیز منابع طبیعی استان هم بر اساس وظیفه سازمانی خود اقدام به تهیه و اجرای طرح های مرتعداری در سطح استان کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام با اشاره به صدور حدود ۱۲ هزار کارت "چرای دام" و پروانه برای دامداران بومی و غیربومی در سطح مراتع استان، گفت: در دولت سیزدهم یک‌هزار ۳۵۶ کارت چَرا در این استان صادر شده است که این امر نشانگر توجه دولت سیزدهم به عشایر و دامداران است.

وی با بیان اینکه در ۵۰ سال گذشته به طور متوسط در هر سال ۲۴۰کارت صادر شده است، یادآور شد: از ابتدای سال تا کنون سه تن انواع بذر گیاهان مرتعی نظیر ماشک، اسپرس، شبدر و درمنه در بین مرتعداران استان توزیع شده است.

پیرزادیان به اجرای ۴۰۰هکتار عملیات اصلاحی، احیایی پیتینگ و کنتور فارو طرح مرتعداری در مناطق "ابو غویر" و "چم هندی" شهرستان دهلران اشاره کرد و گفت: یکی از مزایای خوب این طرح‌ها در مراتع استان، بهبود وضعیت معیشت، اقتصاد و ثبات شغلی بهره برداران است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام بیان کرد: با استقرار این گونه‌ها وضعیت حفاظتی منابع آب و خاک منطقه بهبود و کاهش چشمگیری در کاهش اثرات گرد و غبار ایجاد خواهد شد.

پیرزادیان تصریح کرد: از مجموع ۱۲هزار بهره‌بردار دارای کارت مرتعداری (کارت چَرا ) تعداد ۲۷۸طرح مرتعداری به مساحت ۲۲۰هزار هکتار احاله مدیریت شده است.

وی خاطرنشان کرد: ذخیره نزولات ، تقویت پوشش گیاهی، ارتقای وضعیت درآمد دامداران و ... از جمله اهداف اجرای طرح‌های مرتعداری در سطح استان است.

به گزارش ایرنا، وسعت جنگل‌های استان ایلام ۶۴۰ هزار هکتار و وسعت مراتع استان یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha