قریب: انتخابات پرشور در گرو حضور همه سلایق است /رفیعی: طیف‌های سیاسی پای کار باشند

بیرجند - ایرنا - تعدادی از نمایندگان احزاب در استان خراسان جنوبی در میزگرد انتخاباتی ایرنا بر بسترسازی برای حضور همه سلایق و همراهی و همکاری همه طیف‌های سیاسی برای برگزاری انتخابات پرشور تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری در یازدهم اسفند امسال، آغاز دوباره‌ای برای تحکیم اعتماد و همراهی مردم با نظام جمهوری اسلامی است و این مهم در برهه‌ای که بسیاری از دشمنان برای نابودی این اعتماد در تکاپو بودند، اهمیت ویژه می‌یابد؛ یکی از مطالبه‌های مهم جامعه برای شور انتخاباتی این است که احزاب نقش خود را در انتخابات تعریف و به‌خوبی ایفا کنند.

حزب به عنوان یک اجتماع سیاسی سازمان یافته با اصول، مرام و مسلک و رویکرد مشخص، از فرآورده‌های نظام‌های دموکراتیک است و بر این اساس احزاب مولفه موثر در تحقق راهبردهای چهارگانه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ هستند و انتظار می‌رود بیش از پیش نقش‌آفرینی کنند و البته باید این مسئله هم مدنظر باشد احزابی که خود را برای اداره جامعه و نشستن بر کرسی بهارستان نامزد می‌کنند باید در این زمینه برنامه و راهکار داشته باشند.

مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت چهار راهبرد اساسی مورد اشاره رهبر معظم انقلاب برای برگزاری انتخاباتِ امسال است، ایشان در تبیین برگزاری انتخابات پرشور یعنی رقابت واقعی سیاسی، فرمودند: میدان باید برای حضور جناح‌ها و گرایش‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند؛ رقابت یعنی جناح‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات با هم مسابقه بگذارند.

به منظور واکاوی نقش احزاب در مشارکت مردم و رقابتی کردن انتخابات میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز خراسان جنوبی برگزار شد و نقش آن مورد بررسی قرار گرفت.

این میزگرد با حضور "محمد قریب"، دبیر حزب موتلفه اسلامی خراسان جنوبی، حجت الاسلام "محمدرضا رفیعی" عضو شورای وحدت نیروی‌های انقلاب اسلامی و "علی غنی" دبیر حزب جوانان ایران اسلامی خراسان جنوبی برگزار شد و این نمایندگان احزاب در این میزگرد به تحلیل نقش احزاب در رقابتی کردن انتخابات و افزایش شور انتخاباتی پرداختند.

ایرنا - با قدردانی از اینکه دعوت ما را پذیرفتید؛ احزاب سیاسی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات چه نقشی دارند؟

قریب؛ دبیر حزب موتلفه اسلامی در خراسان جنوبی: افزایش مشارکت مردم در انتخابات موجب تشکیل مجلس قدرتمند می‌شود و باید در راستای اقتدار نظام این مشارکت حداکثری رقم بخورد.

قریب: انتخابات پرشور در گرو حضور همه سلایق است /رفیعی: طیف‌های سیاسی پای کار باشند

مقام معظم رهبری می‌فرمایند که "علاج دردهای مزمن کشور، در حضور پرشور مردم در انتخابات است" که تفسیر صحیح پشتوانه مردمی نظام را در بر دارد و نظام جمهوری اسلامی، هیچ پشتوانه‌ای بالاتر از حضور مردم در صحنه ندارد و شرکت پرشور مردم در انتخابات، این پشتوانه را تضمین می‌کند.

همچنین تحلیل بیانات مقام معظم رهبری خود گویای این است که ما در آستانه یک انتخابات سرنوشت ساز در کشور هستیم، نیاز است احزاب اقدامات حزبی انگیزشی را برای مشارکت بیشتر مردم در انتخابات فراهم کنند که اگر این اقدام و وظیفه که جزو تکالیف ذاتی احزاب هم هست به نحو احسن انجام شود، مشارکت حداکثری مردم انتخابات که مورد تاکید خواص نظام و مقام معظم رهبری است، رقم خواهد خورد.

انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری در یازدهم اسفند را داریم و یکی از مطالبه‌های مهم جامعه برای شور انتخاباتی این است که احزاب نقش خود را در انتخابات تعریف و به خوبی ایفا کنند، احزاب یکی از مولفه موثر در تحقق راهبردهای چهارگانه امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت انتخابات هستند و انتظار می‌رود بیش از پیش در افزایش مشارکت مردم نقش‌آفرینی کنند.

تنوع نامزدها و سلایق سیاسی از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش مشارکت مردم در انتخابات است که باید متولیان در این زمینه فضای خوبی را ایجاد کنند تا شاهد حضور حداکثری درپای صندوق های رای باشیم.

احزاب باید افراد اصلح و شایسته را براساس معیارها و ملاک‌های مختلف شناسایی و به مردم معرفی کنند، در کنار این اگر تعهدی نسبت به نامزد معرفی شده داشته باشیم، مردم هم انگیزه بیشتری برای حضور در انتخابات خواهد داشت و از طرفی هم نامزد انتخابی باید پاسخگوی حزب و یا احزاب باشد و در کنار هم آن هم احزاب پاسخگوی مردم باشند، متاسفانه از گذشته در این زمینه یک خلاء وجود دارد و احزاب در آستانه انتخابات ائتلاف‌های زیادی داشته که فقط در زمان انتخابات حضور و بروز دارد و بعد هم همه چیز تمام می‌شود.

اخیرا مجلس یازدهم در راستای توسعه سیاسی قانونی را مصوب کرد که احزابی می‌توانند معرفی نامزد در حوزه انتخابات داشته باشند که مجوز قانونی داشته باشند که این موضوع فضای سیاسی جدیدی را ایجاد کرده است و در همین مدت نامزدها مراجعه و این آمادگی را اعلام می‌کنند که اگر حزب از ما حمایت کند ما هر تعهدی را حاضر هستیم متقبل شویم.

تنوع نامزدها و سلایق سیاسی هم از مولفه‌های تاثیرگذار در افزایش مشارکت مردم است که باید متولیان در این زمینه فضای خوبی را ایجاد کنند تا شاهد افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشیم، اگر از همه سلایق فکری در افرادی که تایید صلاحیت شدند دیده شود، شاهد افزایش مشارکت خواهیم بود، در کنار احزاب باید همه اقشار و گروه‌ها باید نقش خود را در مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ایفا کنند تا خواسته مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری انتخاباتی پرشور محقق شود.

افزایش مشارکت مردمی در انتخابات اولویت اصلی حزب موتلفه اسلامی در انتخابات اسفند امسال است، احزاب می‌توانند به عنوان حلقه ارتباط بین مردم و نظام باشند و انتظار می‌رود در انتخابات در راستای افزایش مشارکت مردم همه گرایش‌های سیاسی دخالت داده شوند، حضور سلیقه‌های مختلف در صحنه بر شور حضور مردم بر پای صندوق‌های رای می‌افزاید و انتظار می‌رود این مهم مدنظر متولیان باشد.

باید مانع از تقابل و رقابت‌های تخریبی در راستای حضور حداکثری مردم در انتخابات شویم، اگر ما به عنوان یک حزب یک طرفه به دنبال تقابل و اختلاف باشیم مردم هم ما را نخواهند پذیرفت، لذا باید از اختلاف جلوگیری کنیم تا مشارکت حداکثری مردم رقم بخورد.

باید همه نیروهای نظام در راستای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تلاش کنند، یکی از خواسته مشروع مردم رفع مشکلاتی اقتصادی است امروز دولتمردان و در مجموع مسئولان نظام اگر نتوانند مسائل اقتصادی را برای مردم روشنگری کنند ممکن است در زمینه مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شویم.

دشمن با برنامه‌ریزی مختلف از خیلی قبل در زمینه کاهش حضور مردم در انتخابات در تلاش هستند که باید حاکمیت بیش از گذشته توان خود را برای رفع مشکلات مختلف مردم بکارگیرد، ما هم به عنوان مطالبه‌گر همیشه مطالبه‌گری خود را از مسئولان متولی در اولویت قرار داده‌ایم.

حضور پرشور در انتخابات نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و منظم است

حجت الاسلام محمدرضا رفیعی؛ عضو شورای وحدت نیروهای انقلاب اسلامی: امیدواریم در این برهه حساس از انقلاب آنچه وظیفه ما است را به نحو احسن انجام دهیم، یک مقدار از وظایف بر عهده حاکمیت است و باید آن شور و نشاط را ایجاد کند، حاکمیت در این زمینه وظایف ویژه‌ای برعهده دارد به عنوان مثال تایید صلاحیت‌ها به گونه‌ای می‌تواند باشد که برای نظام هزینه درست نشود.

قریب: انتخابات پرشور در گرو حضور همه سلایق است /رفیعی: طیف‌های سیاسی پای کار باشند

ما عادت کردیم که در عالم سیاست برای رهبر انقلاب به عنوان امام جامعه هزینه درست کنیم و ایشان را وارد گود کنیم، خود ما در کارمان کم کاری می‌کنیم و بعد دنبال این هستیم که حکم حکومتی بگیریم و آقا برای انقلاب هزینه شود، باید وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم و در کارها خودمان فقط یک قانون را ملاک قرار ندهیم، قوانین ما خشک است و از طرفی هم مردم حق انتخاب دارد.

انتخابات به معنی واقعی کلمه به عنوان حق انتخاب برای مردم است، وظیفه احزاب شور و نشاط در انتخابات و کمک به برگزاری انتخابات سالم و حمایت از نامزد اصلح است، در کشور ما متاسفانه احزاب جایگاه اصلی خودشان را به دست نیاورده‌اند که اگر نظر کارشناسی در خصوص یک نامزد دادند مردم هم به صورت کامل حمایت کنند، این موضوع را در ایران نداریم اما در کشورهای پیشرفته داریم.

احزاب در راستای شور و نشاط در انتخابات، نیروی اصلح و مورد پسند که مقبولیت اجتماعی هم دارد، شناسایی و معرفی کنند و تاکنون در این کار موفق نبوده‌ایم، برخی افراد در زمان معرفی و انتخاب مقبولیت اجتماعی داشتند اما با گذشته یک مدت زمانی مقبولیت آنها کم شده است، در این زمینه اگر احزاب به درستی نیرو را پرورش داده باشند، قطعا از این چنین نیرویی حمایت کنند به آن اعتماد و اعتقاد خواهند داشت و فرد افت کارکرد نخواهد داشت، این موضوعات را باید در روند نیروسازی خودمان در احزاب مختلف داشته باشیم.

حضور پرشور در انتخابات نیازمند برنامه‌ریزی صحیح و منظم است، در این مدت زمان اندک باید احزاب انتخاب اصلح را شناسایی و معرفی کنند و فضا را برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای آماده کنند، باید معرفی فرد اصلح و ویژگی‌های آن توسط احزاب برای مردم تبیین شود.

بار سیاسی بر روی احزاب است و در بحث سیاست متخصص هستند، وقتی ویژگی‌های یک نفر اصلح برای مردم بازگو شود، قطعا در آرای مردم تاثیرگذار است و شور و نشاط انتخابات را زیاد خواهد کرد، احزاب نباید فعالیت خود را در برهه انتخابات محدود کنند بلکه با اتمام هر انتخابات برای انتخابات بعدی برنامه‌ریزی کنند و افراد شاخص را پرورش دهند و در صورت انتخاب از او مطالبه‌گری و حمایت کنند.

علی غنی: دبیر حزب جوانان ایران اسلامی خراسان جنوبی: آیا واقعا چیزی به عنوان کار حزبی داریم در جامعه انجام می‌دهیم؟ کار حزبی و تشکیلاتی کردن یک تعریفی دارد، احزاب فقط و فقط زمان انتخابات فعال می‌شوند و سپس تا انتخابات بعدی جمع و یا فعالیت آنها رها می‌شود، به عنوان مثال برای حزب موتلفه اسلامی که جزو یکی از احزاب باسابقه و ریشه دار کشور است هم شرایط همین‌گونه است.

قریب: انتخابات پرشور در گرو حضور همه سلایق است /رفیعی: طیف‌های سیاسی پای کار باشند

من در جامعه چیزی به عنوان احزاب و فعالیت آنان جزو یک کلمه، اسم و تابلو نمی‌بینم، به معنی واقعی کلمه آنچه در جوامع دمکراتیک به عنوان حزب و کار حزبی مطرح است ما در کشور و جامعه نداریم.

در این مدت زمان اندک باقی‌مانده احزاب در زمینه مشارکت مردم در انتخابات چکار می‌توانند، انجام دهند؟ اگر شرایط خوب است که مشارکت خوبی خواهیم داشت اما اگر اوضاع خوب نیست در این مدت زمان اندک باقی‌مانده چه اتفاقی می‌خواهد رخ دهد؟ اصلا چه کاری می‌توان انجام داد؟ در اینچنین شرایطی شما چگونه می‌خواهید یک جامعه‌ سرد و ناامید را اقناع کنید که رای شما تاثیرگذار است و حضور شما در پای صندوق‌های رای این مزایا را برای نظام دارد.

اکنون زمان مناسبی برای اجرای برخی از طرح ها همچون گران شدن اینترنت و دیگر موضوعات نبود زیرا این مسایل بر میزان مشارکت در انتخابات اثرگذار است.

به نظر من در این زمان اندک چیزی را که بخواهیم به عنوان کار حزبی انجام دهیم و احزاب بخواهند این بار بزرگ را بردارند، واقعا در توان هیچ کدام از احزاب نیست! و نیازمند یک آشتی ملی و تصمیم بزرگ است که اتفاقاتی خوبی در زمینه انتخابات پرشور رقم بخورد تا شاید بذر امید در جامعه پاشیده شود و مشارکت حداکثری مردم را به عنوان پشتوانه نظام داشته باشیم، نامزدهایی که با رای پایین مردم راهی مجلس شوند، نمایندگان توانمندی برای پیشبرد اهداف مناطق مختلف نخواهد بود.

ایرنا - فضای انتخاباتی استان را با توجه به افراد تایید صلاحیت شده چگونه ازریابی می‌کنید؟

قریب: در زمینه برگزاری انتخابات یک دست‌هایی در کار است که نمی‌خواهد اتفاقی خوبی رقم بخورد، به عنوان مثال تعرفه اینترنت باید دقیقا در این برهه زمانی رقم بخورد؟ یا افزایش قیمت برق چاه‌های کشاورزی باید الان بخش‌نامه آن ابلاغ شود؟ اینها دست است! دولت اگر عوض شده بدنه کارشناسی که تغییر نکردند! باید حاکمیت بیشتر نظارت و توجه کنند.

فضای خراسان جنوبی برای برگزاری انتخابات آماده است و افراد از همه جریان‌های سیاسی و حتی قومیت‌ها و مذاهب هستند، اما فضایی که در بین مردم شور و رقابت ایجاد کند به نظر می‌رسد در استان مقداری ضعیف است که بخشی به حاکمیت بر می‌گردد که باید شور و نشاط انتخاباتی را ایجاد کنند، احزاب هم در زمینه انتخابات پرشور تاثیرگذار هستند که باید تلاش خودمان را به برنامه‌ریزی دقیق و مناسب برای برگزاری انتخابات پرشور بکارگیریم.

باید احزاب افراد اصلح و شایسته را به مردم معرفی کنند تا شور و رقابت انتخاباتی ایجاد شود، اما به صورت کلی احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی وارد صحنه انتخابات شوند و زمینه انتخاب افراد اصلح و برگزاری انتخابات پرشور و سالم را فراهم کنند، در مجموع همه احزاب و گروه‌های انقلابی و قانونی استان که خواهان تحول در جامعه هستند و دلشان برای مسائل اقتصادی و فرهنگی مردم می‌سوزد، در انتخابات آتی باید وارد گود شده و موارد و شاخصه‌های نامزدهای اصلح را برای مردم تبیین کنند، البته مردم هم خیلی منتظر احزاب نمی‌مانند و خودشان تصمیم خوب و درست می‌گیرند و در مجموع مردم ما در تمام صحنه‌های انقلاب در میدان بودند و امیدواریم که در انتخابات پیش‌رو هم حضور چشمگیری در پای صندوق‌های رای داشته باشند.

پاسخگویی به مردم باید همواره سرلوحه کار مدیران باشد

امیدآفرینی در لایه‌های مختلف جامعه یکی از عوامل برگزاری انتخابات پرشور و حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای است، براساس تاکیدات مقام معظم رهبری بنابراین تمام افرادی که صاحب تریبون هستند وظیفه دارند در استان در فرصت باقی‌مانده برای امیدآفرینی در راستای انتخابات پرشور در جامعه تلاش کنند.

رفیعی: حضور پرشور در انتخابات به چند روز آخر بستگی دارد و اینکه خیلی از افراد شاید تصمیم گیری برای حضور در انتخابات را هنوز نگرفته‌اند و از طرفی هم این حضور بستگی به عملکرد ما به عنوان خواص جامعه و حاکمیت دارد، حکومت اگر این روندی که در شورای نگهبان شروع شده، را اصلاح کند و به سمت این موضوع برود که مشارکت عمومی و حداکثری مردم مدنظر آنها باشد، قطعا فضای انتخابات فضای پرشوری خواهد بود.

اینکه تنها احزاب در مشارکت حداکثری مردم موثر باشند، نه امکان‌پذیر نیست، انجام اقدامات قانونی و اجرایی سنجیده در انتخابات ضروری است لذا انتظار می‌رفت که برخی از موضوعات اقتصادی در آستانه انتخابات به خوبی مدیریت شود.

پاسخگویی به مردم باید همواره سرلوحه کار مدیران باشد و اگر طرحی در کشور اجرایی می شود چرایی آن را باید به خوبی برای مردم توضیح داد تا فضای جامعه ملتهب نشود.

در زمینه حجاب هم همه ما به بحث حجاب اعتقاد داریم آیا برای مشارکت حداکثری قشر خاکستری در انتخابات فکری اندیشیده شده‌ است؟ نه واقعا برای این افراد هیچ برنامه‌ای نداریم! قشر خاکستری که می‌توانیم از آنها در خصوص افزایش مشارکت سیاسی بیشترین بهره را داشته باشیم در این زمینه نه حاکمیت و نه احزاب برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت این قشر ندارند در این خصوص باید حتما یک چاره‌اندیشی اساسی داشته باشیم.

اصل بر این است که یک حزب به یک فرد وجاهت بدهد، اما الان شرایط بگونه‌ای است که خیلی از افراد هستند که به حزب وجاهت می‌دهند که باید در این خصوص نگاه و بنای کار ما تغییر کند و امیدواریم که این امر صورت گیرد، احزاب ما باید در زمینه انتخاب افراد با تمام جوانب تلاش و نظارت کنند، مطالبه‌گری کنند و بعد مردم از حزب در خصوص نامزد معرفی شده و انتخاب شده مطالبه‌گری کنند، مطالبه گری باید در بین تمام مردم و احزاب رواج پیدا کند و بعد حاکمیت هم باید پاسخگویی لازم را در برخی موارد داشته باشد.

در زمینه انتخابات پرشور باید تدبیر در کار باشد و در این خصوص چه احزاب و چه حاکمیت همه درایت لازم را داشته باشند تا مردم در میدان باشند که خوشبختانه مردم همیشه پای صحنه‌های مختلف انقلاب بوده‌اند و اگر کوتاهی بود از ما خواص بوده‌ چرا که خوراک خوب در زمینه انتخاب مناسب نداده‌ایم.

غنی: از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا بنی‌امیه با تمام وجاهت تضعیف شد که ایشان پاسخ دادند که بنی امیه ندانستند که هر کسی را در کجا بکارگیری کنند، گاهی مدیرانی که منصوب می‌شوند؛ توانمند نیستند و اشراف کافی به زیرمجموعه خود ندارند که ضعف بزرگی دارد، برخی اوقات مدیری که توانایی اداره کردن یک مهدکودک را ندارد در کشور تصمیم گیرنده می‌شود.

مجلس ما از ابتدا انقلابی بود جای سوال است که در کمیسیون تلفیق چند عضو اقتصادی داریم؟ باید افراد این کمیسیون به کار اقتصادی اشراف و الفبای کار اقتصادی را بدانند یا نه؟ اگر طرحی و لایحه‌ای دولت ارائه می‌کند، تشخیص درست بدهد.

قرار نیست که فقط یک انتخابات آنهم در سال جاری داشته باشیم ما کشوری داریم که رو به جلو در حال حرکت کردن است، اگر در این برهه زمانی مشکلات کشور را ریشه‌یابی نکنیم در انتخابات بعدی باز هم درجا می‌زنیم، بدنه اجرایی و مدیریت ما ضعف دارد و نمی‌تواند انتظار جامعه را برآورد کند وقتی این اقدام صورت نمی‌گیرد، دلسردی در جامعه به وجود می‌آید، شاید من نوعی بدبین باشم اما احساس می‌شود که عمدا اتفاق می‌افتد.

توصیه مقام معظم رهبری در خصوص تایید صلاحیت ها باید همواره سرلوحه قرار گیرد تا از این طریق شاهد گرم شدن فضای انتخابات باشیم.

احزاب به دلایل مختلف نمی‌توانند در زمینه مشارکت حداکثری مردم موثر باشند چرا افرادی که باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند انجام نمی‌دهند اگر خیلی افراد هیچ کاری انجام ندهند خیلی مثبت‌تر است تا کاری انجام دهند!

ایرنا - ارزیابی شما از میزان مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

قریب: میزان مشارکت بستگی به موقعیت هر منطقه و استان دارد و سلایق سیاسی و نقش قومیت‌ها هم در مشارکت سیاسی تاثیرگذار است، البته در زمینه مشارکت انتخابات و رقابت انتخاباتی شورای نگهبان بهتر از این می‌توانست نقش ایفا کند، در مجموع در این دوره از انتخابات احساس من این است که مشارکت انتخاباتی در خراسان جنوبی همانند سالیان گذشته بالای ۵۰ درصد خواهد بود و امیدواریم که مردم استان ما همانند گذشته در زمینه مشارکت سیاسی در انتخابات پیشگام باشند.

رفیعی: قطعا خانه احزاب با اینکه اسم احزاب را دارد اما یک تشکل صفی است و باید بی طرفی خود را در انتخابات رعایت کند بهترین جا برای این بحث خانه احزاب بود اما متاسفانه در این دوره جایی که به آن نیاز است نیست و در این مورد کوتاهی شده است.

میزان مشارکت در انتخابات اسفندماه امسال در خراسان جنوبی ۶۰ درصد پیش‌بینی می‌شود قطعا تایید صلاحیت های شورای نگهبان در میزان مشارکت تاثیرگذار است اگر افرادی که با رویکرد مطالبه‌گری وبه چالش کشیدن افراد تایید شوند اشتیاق مردم حداقل برای اینکه بیایند و فضای انتخاباتی را پرشور تر کنند موثر است.

غنی: اگر میزان مشارکت در خراسان جنوبی که همیشه بالای ۷۰ درصد بوده در این انتخابات به ۶۰ درصد برسد قطعا در ظرف کشوری به کمتر از ۴۵ درصد خواهد رسید که وضعیت خوبی نیست و من به عنوان یکی از احزاب اصلاح طلب اگر نامزد داشته یا نداشته باشیم قطعا در انتخابات ۱۰۰ درصد شرکت خواهم کرد هر چند نامزدی نخواهیم داشت.

به اعتقاد من به عنوان یک کنشگر سیاسی، قهر در سیاست معنا ندارد و در هر صورت حضور پای صندوق رای وظیفه بوده و باید در انتخابات شرکت کنیم.

ایرنا - نگاه شما به مسئله قانون‌مداری و اخلاق مداری در انتخابات چیست؟

قریب: قانونمداری و اخلاق‌مداری در انتخابات یک اصل است اگر در انتخابات نامزدها و طرفدارانشان قانونمداری و اخلاق مداری را در انتخابات رعایت کنند افرادی وزین و خوشنام هستند و اگر غیر از این باشد رغبت مردم به مشارکت در انتخابات کم می شود لذا با همه خود را ملزم به رعایت اخلاق در انتخابات بدانند.

رفیعی : اخلاق در انسانها همان انسانیت است اگر به انسانیت خود برگردیم، ممکن است امروز چند طیف سیاسی دور هم نشسته باشیم اما بحث اجتماعی بودن فعالیت ‌های خودمان را نباید فقط به خاطر سیاست مورد هجوم قرار دهیم چون انسان اگر بخواهد وارد سیاست شود سیاست، اخلاق را هم زیر پا می‌گذارد اگر انسانی در برهه انتخابات اخلاق‌مدار باشد می تواند جایگاه خود را در عرصه‌های دیگر هم حفظ کند.

غنی: حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند؛ إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق لذا با توجه به این حدیث اگر مسلمانی هست و التزام عملی او به اسلام به اثبات رسیده اگر عدول کند از دایره اسلام و هم از دایره انسانیت خارج شده و به نوعی رد صلاحیت دینی شده است اگرچه شاید رد صلاحیت قانونی نشده باشد.

استان خراسان جنوبی با جمعیت ۸۰۰ هزار نفر چهار نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند امسال در سراسر کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha