قلب قطار متروی ملی در دست جهادگران دانشگاهی

تهران- ایرنا- رییس سازمان جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه، این نهاد انقلابی در طول دهه‌های گذشته با کمترین هزینه خدمات ارزشمندی به انقلاب اسلامی ارائه کرده است، ساخت قسمت رانش و در واقع قلب قطارهای مترو را از جمله خدمات فناورانه‌ای نام برد که به همت جهادگران به مرحله تولید رسیده و در ایستگاه امام خمینی (ره) تا ایستگاه متروی پرند از آن استفاده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسن مسلمی نائینی که شامگاه چهارشنبه در آستانه فرارسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران مهمان برنامه تلویزیونی "ایران امروز" در شبکه یک بود، در سخنانی ضمن تبریک فرارسیدن دهه مبارک فجر با تاکید بر اینکه، انقلاب اسلامی تنها یک انقلاب سیاسی نبود بلکه دارای ساحت های دیگری همچون فرهنگی و به خصوص علمی و فناوری بود، افزود: در طول ۲۰۰ سال دوران پیش از انقلاب اسلامی کشورمان تحقیر شده و این موضوع به مردم القا می شد که ما نمی توانیم. این در حالی است که با پیروزی انقلاب اسلامی با هدایت امام راحل (ره) و همچنین هدایت رهبر معظم انقلاب چراغ خودباوری در ایران روشن شد.

وی با اشاره به تشکیل جهاد دانشگاهی در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در کمتر از ۶۰ روز از تاسیس جهاد دانشگاهی، جنگ تحمیلی آغاز شد و جهاد دانشگاهی ۱۰۳ شهید به این انقلاب تقدیم کرد که حدود نصف این شهدا مهندس فنی بودند.

قلب قطار متروی ملی در دست جهادگران دانشگاهی

مسلمی با اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی و اینکه این نهاد انقلابی در طول دهه های گذشته با کمترین هزینه خدمات ارزشمند و شایانی به انقلاب اسلامی ایران ارائه کرده است، با ذکر مثالی در حوزه تجهیزات نظامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید ستاری افزود: این شهید گرانقدر گاها به دانشگاه شریف آمده و در خصوص اینکه هواپیماهای نظامی به دلیل نداشتن یک قطعه از قدرت پرواز برخوردار نبودند، با جهادگران گفت وگو می کرد.

رییس جهاد دانشگاهی افزود: جهادگران نیز با تحقیق و پژوهش که بارها هم شکست می خوردند، بالاخره قطعه مورد نیاز را بومی سازی کرده و ساختند.

وی همچنین با اشاره به پهپادهایی که در حال حاضر استفاده می شود، خاطرنشان کرد: پژوهش و ساخت این تجهیزات از همان زمان جنگ آغاز شد و شاید یکی از شروع کنندگان ساخت پهپاد در کشور جهاد دانشگاهی باشد که واقعا کار بزرگی در این زمینه انجام داد.

مسلمی گفت: جهادگران حتی در دوران دفاع مقدس با انجام اقدامات روحی و روانی در بین اسرای نظامی، اطلاعات اسرا را جمع آوری و تحویل سران نظامی کشور می دادند.

وی با اشاره به ساحت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در حوزه های مختلف از جمله حوزه فنی و مهندسی، درمان و کشاورزی، مهمترین دستاوردهای اثرگذار جهاد دانشگاهی در دوره دفاع مقدس را دفاع دانش بنیان دانست و افزود: در آن زمان وزن علم بیش از رزم بود و بر اساس همان اطلاعاتی که جهادگران استفاده کردند، در سال های بعد نیز کارهای بزرگی در حوزه های مختلف انجام شد.

قلب قطار متروی ملی در دست جهادگران دانشگاهی

ساخت دکل حفاری چاه‌های نفتی

رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به ساخت و بومی سازی بسیاری از تجهیزات حوزه نفت، گاز و پتروشیمی توسط جهادگران جهاد دانشگاهی افزود: ساخت این تجهیزات، دکل ها و مته های حفاری با مشکلات فراوان بوده و جالب است با کمترین هزینه و بدون هیچ ادعایی و با بودجه بسیار پائین ساخته شده است.

قلب قطار متروی ملی در دست جهادگران دانشگاهی

تولد ۴۰ هزار نوزاد با روش‌های درمان ناباروری

مسلمی همچنین با اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی در حوزه پزشکی به ویژه ناباروری گفت: به همت جهادگران پژوهشگاه رویان تاکنون ۴۰ هزار نوزاد با روش‌های درمان ناباروری متولد شده اند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات جهادگران در این بخش از جمله خدمات ناباروری یک خدمت منحصر به فرد در کشور و همچنین منطقه محسوب می شود، افزود: هنگامی که مردم باید با هزینه ارزی فراوان برای درمان ناباروری به سایر کشورها می رفتند، با زحمات زنده یاد "سعید کاظمی آشتیانی" در جهاد دانشگاهی و انجام پژوهش و تحقیق در حوزه ناباروری، این بخش از مشکلات مردم با راه اندازی مجموعه رویان برطرف شد.

قلب قطار متروی ملی در دست جهادگران دانشگاهی

راه‌اندازی دانشگاه علم و فرهنگ و مرکز افکارسنجی ایسپا

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه، با اشاره به خدمات جهاد دانشگاهی در حوزه آموزشی نیز اظهار داشت: جهاد واقعا معین دولت های مستقر و نظام اسلامی بوده است و در سال های پیش از ۱۳۸۴ زمانی که تعداد زیادی متقاضی ورود به دانشگاه ها وجود داشت، جهاد دانشگاهی دانشگاه های متفاوتی را بر اساس نیاز علمی کشور از جمله دانشگاه علم و فرهنگ با حضور اساتید متخصص و بزرگ دایر کرد که ویژگی خاص اینها پیوند آموزش با حوزه پژوهش است.

وی همچنین با اشاره به خدمات مرکز افکارسنجی سازمان جهاد دانشگاهی (ایسپا) گفت: این مجموعه که کنار پژوهشگاه علوم انسانی است، به اتفاق یکدیگر با طرح سوالات عالمانه در خصوص معضلات اصلی جامعه افکارسنجی انجام می دهد و اطلاعات مربوطه را با یکی دو درصد خطا به اطلاع مسوولان مرتبط کشور می رسانند و در همین راستا سازمان ها و نهادهای مختلف موضوعات مختلف را برای افکارسنجی به ایسپا سفارش می دهند.

رییس جهاد دانشگاهی گفت در حوزه های فرهنگی یکی از مسوولیت های ما در اساسنامه در حوزه دانشجویی و دانش آموزی، بحث غرب ستیزی است که خوشبختانه کارهای خوبی در این زمینه در حال انجام است که مطالعات مربوط به آمریکا از آن جمله است و جلسات و کلاس‌های خوبی با حضور اساتید تاکنون در این زمینه برگزار شده است.

وی افزود: همچنین جهاد دانشگاهی در حوزه خبر و اطلاع رسانی دارای خبرگزاری با عنوان ایسنا و همچنین در حوزه قرآنی خبرگزاری قرآنی به نام ایکنا دارد که در دنیا منحصر به فرد است و برنامه ها و رویدادهای خبری را با ۲۲ زبان زنده دنیا اطلاع رسانی می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha