۱۱ بهمن ۱۴۰۲، ۲۰:۳۷
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 85372256
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

هدفگذاری تولید ۱۶۰ میلیون تن محصول کشاورزی تا سال ۱۴۱۱

اهواز - ایرنا - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق سند امنیت غذایی باید تا سال ۱۴۱۱، تولید محصولات کشاورزی در کشور به ۱۶۰ میلیون تن برسد.

به گزارش ایرن، صفدر نیازی شهرکی عصر چهارشنبه در اختتامیه کنگره ملی امور خاک خوزستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان واقع در ملاثانی افزود: طبق سند امنیت غذایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ و ما را به انجام آن تکلیف کرد باید تا سال ۱۴۱۱ نظام تولید را به ۱۶۰ میلیون تن برسانیم که عدد کمی نیست.

هدفگذاری تولید ۱۶۰ میلیون تن محصول کشاورزی تا سال ۱۴۱۱


معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: مصرف آب نیز باید ۳۰ درصد کاهش یابد و عملکرد نیز ۱.۷ برابر بیشتر شود که این موارد بدون داشتن خاک حاصلخیز غیرممکن است.

وی گفت: برای رسیدن به اهداف مدنظر باید خاک را جدی بگیریم؛ سازمان فائو از کشور ما انتظار دارد نسخه نویسی کودی اجرا شود.

نیازی شهرکی ادامه داد: باید مروجانی پرورش دهیم که بتوانند نسخه کودی تجویز کنند و با آموزش‌هایی که داده می‌شود مشکل کشاورز حل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر همکاری کلیه نهادهای اجرایی برای اجرای این برنامه‌ها گفت: دانشگاه‌ها، موسسات تحقیقاتی، کشاورز، تعاونی‌های تولید، سازمان‌های مردم نهاد و ازمایشگاه‌ها باید همکاری لازم برای انجام اقدامات هدفمند داشته باشند، باید بتوانیم دانش را به مزرعه و کشاورز منتقل کنیم که البته کار سختی است‌.

وی بیان کرد: کشاورز باید به این نتیجه برسد نسخه‌ای که خاک‌شناس برای تغذیه کودی عرضه می‌ کند نجات‌بخش است، این خلاء اکنون وجود دارد که باید رفع شود.

نیازی شهرکی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در خوزستان افزود: کنگره علوم خاک خوزستان در ۶ محور برگزار شده و می‌تواند راهبردهای بسیاری داشته باشد.

وی گفت: انتظار می‌رود سال آینده راهبردهای این کنگره درحوزه‌های مختلف آموزش، حفاظت، انتقال و ماندگاری بیان شوند و مشخص شود چه اقداماتی انجام شده است.

معاون وزیر کشاورزی با بیان اینکه خاک مورد بی‌مهری‌های زیادی قرار گرفته اظهارکرد: قانون حفاظت خاک ابلاغ و تکالیف خوب و سنگینی محول شده است.

شهرکی گفت: با چالش‌های مختلفی از جمله شوری خاک، بهره‌وری پایین روبرو هستیم که امیدواریم با اقداماتی چون راه اندازی دفتر امور خاک شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: باید شرایط موجود بررسی و مشخص شود در کجا هستیم و می‌خواهیم چکار کنیم البته این اقدامات زمان‌بر است.

نیازی شهرکی بیان کرد: باید نقشه راه مشخص شود و آموزش‌های لازم به کارشناسان و مسوولان ارایه شود تا بدانیم مسیر چگونه طی شود.

هدفگذاری تولید ۱۶۰ میلیون تن محصول کشاورزی تا سال ۱۴۱۱

به گزارش ایرنا، هجدهمین کنگره علوم خاک ایران از روز سه شنبه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ملاثانی آغاز و عصر امروز به کار خود پایان داد.

۵۵۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود.

هفدهمین کنگره علوم خاک ایران مهر ماه ۱۴۰۰ در شهر کرج توسط موسسه تحقیقات خاک و آب و انجمن علوم خاک ایران برگزار شد.

برگزاری کنگره علوم خاک ایران قدمتی حدود ۵۰ سال دارد به طوری که از سال ۱۳۵۱ نخستین کنگره برگزار شد و همزمان با برگزاری این کنگره، انجمن علوم خاک ایران نیز تشکیل شد.

کنگره علوم خاک ایران هر ۲ سال یکبار با همکاری موسسات پژوهشی و یا دانشگاه‌ها و انجمن علوم خاک ایران با هدف تبیین جایگاه خاک، بیان مشکلات و ارائه راهکارهای استفاده از این منبع مهم حیات برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha