جمهوری داغستان به دنبال افزایش تجارت با ایران است

آستارا - ایرنا - نماینده دولت جمهوری داغستان گفت:‌ این جمهوری به دنبال افزایش تجارت بین ایران و روسیه است و با توجه به مشترکات بسیار زمینه توسعه مناسبات تجاری و فرهنگی بسیاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «آندری یوریوویچ تانایف» روز پنجشنبه در راس هیات جمهوری داغستان فدراسیون روسیه در دیداری با مسئولان اقتصادی گیلان، فرماندار و مسئولان نظامی و انتظامی آستارا در محل فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: چند ماه قبل نشستی با فرماندار آستارا و مسئولان گیلان به منظور رفع مشکلات تجاری بین ایران و داغستان داشتیم که در این مدت طی این تعاملات بسیاری از این مسائل رفع شده است.

وی افزود: ما واقفیم که حل مشکلات و موانع اقتصادی به سادگی و سرعت، انجام پذیر نیست اما انتظار است اقدامات لازم را در خصوص رفع مشکلات رانندگان در کوتاهترین زمان ممکن انجام شود.

نماینده دولت جمهوری داغستان در جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: یکی از راه های ارتباطی که ما بر آن تاکید داریم و می تواند در راستای تحقق ارتقاء مناسبات اقتصادی و اجتماعی بین دو طرف تاثیر گذار باشد، زمینه های فرهنگی و ورزشی است.

وی گفت : ما به عنوان ۲ کشور دوست و همسایه می توانیم تبادلات فرهنگی و ورزشی خوبی داشته باشیم این امر مستلزم آن است در این خصوص اقدامات عملی بیشتری صورت گیرد.

تانایف تصریح کرد: اعضایی که در این جلسه حضور دارند از مدیران و مسئولان حمل و نقل جمهوری داغستان هستند و ما برای حل و فصل مشکلات و ایجاد تعاملات بین ۲ کشور به ایران و شهرستان بندر مرزی آستارا سفر کرده ایم.

وی تاکید کرد: حل مشکلات مبادلات تجاری با برگزاری جلسات منظم محقق می شود و امید است در آینده نیز این جلسات تبادل نظر ادامه پیدا کند.

نماینده جمهوری داغستان بیان کرد: اقدام جمهوری اسلامی ایران برای آماده سازی و راه اندازی سامانه نوبت دهی الکترونیک برای کامیون های خارجی قابل تقدیر است و این امر می تواند از توقف بیش از حد کامیون ها در شهرستان جلوگیری نماید.

وی گفت: از سویی از مسئولان گمرک و پایانه هم انتظار است در خصوص رعایت نوبت دهی به کامیون ها مدیریت بیشتری داشته باشند تا بین رانندگان و مسئولان پایانه مسائلی پیش نیاید.

تانایف اعلام کرد: هجم تجارت بین ایران و داغستان به نسبت سال گذشته سه برابر شده است ولی توقف در ایران بعضا زیاد است که این باعث بروز مشکلاتی برای رانندگان می شود.

فرماندار شهرستان آستارا هم در این نشست گفت : بسیاری از مسائلی که در چند سال اخیر در این مرز با آن دست به گریبان بودیم، امروز رفع شده است و همچنان در پی حل و فصل همه مسائل مربوطه در شهرستان آستارا هستیم.

محمدرضا شهاب زاده افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۲ هزار و ۸۰۳ دستگاه کامیون بیشتر از ۱۰ ماهه مشابه سال قبل از این مرز تردد کرده اند و نکته قابل تامل آن است که در صورت تعامل و همکاری بیشتر همسایه ما جمهوری آذربایجان و فراهم شدن امکان ورود بیشتر کامیون های ما می توانیم از توقف کامیون ها در شهرستان جلوگیری نماییم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر کشور آذربایجان روزانه اجازه ورود ۲۲۰ کامیون می‌دهد اگر این محدودیت ترددی از سمت کشور آذربایجان برداشته شده و یا حداقل روزانه به ۴۰۰ تا ۴۵۰ دستگاه کامیون برسد توقف‌ها به ۲ روز کاهش خواهد یافت.

فرماندار شهرستان آستارا خاطرنشان کرد: با هماهنگی مسئولان ۲ کشور، پل و پایانه مرزی جدیدی را طی ماه های اخیر بهره برداری کردیم و در این مرز نیز شاهد تردد کامیون‌ها هستیم که این خود باعث کاهش مدت توقف و معطلی کمتر در شهرستان آستارا شده است.

وی تاکید کرد: در شهرستان آستارا سه مکان برای توقف و استراحت رانندگان در نظر گرفته شده است اگر رانندگان کامیون های تجاری به این مکان ها مراجعه و در آن توقف داشته باشند دیگر شاهد بروز مشکل نخواهیم بود، زیرا عمده مسائلی که پیش می آید به خاطر توفق خودروها در خارج از محل های در نظر گرفته شده هستیم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربی‌ترین نقطه استان گیلان، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و همجوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد؛ این شهرستان دارای سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha