۱۵ بهمن ۱۴۰۲، ۹:۵۹
کد خبر: 85375696
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدارهای چین به هواپیماهای ژاپن در حریم سنکاکو و انتقاد توکیو

تهران - ایرنا - منابع نزدیک امروز یکشنبه گفتند گارد ساحلی چین از ماه گذشته میلادی(دی-بهمن) به هواپیماهای نیروی دفاع از خود ژاپن هشدار می‌دهد حریم هوایی جزایر سنکاکو را ترک کنند که این موضوع انتقاد توکیو را پی داشته است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری کیودونیوز، منابع می‌گویند این هشدارها که با ارتباطات رادیویی صادر می‌شوند بر اساس گفته پکن مبنی بر این است که هواپیمای نیروی دفاع از خود ژاپن(SDF) حریم هوایی چین در اطراف این جزایر را نقض می‌کند. در چین، این جزایر دیایو نام دارند. این هشدارها از ماه ژانویه(دی-بهمن) بارها صادر شده اند.

آنها می‌گویند توکیو این گفته چین را رد کرده و از طریق مجراهای دیپلماتیک به پکن گفته است که چنین هشدارهایی «کاملا غیرقابل قبول» هستند. این اقدام به صورت عمومی اعلام نشده بود که آسیب بیشتری به روابط دوجانبه چین و ژاپن وارد نشود.

این هشدارها پس از آن ارسال شدند که شی جین پینگ رئیس جمهوری چین طی بازدید ماه نوامبر(آبان-آذر) از دفتر فرماندهی ناحیه دریای چین شرقی گارد ساحلی چین در شانگهای خواست حق حاکمیت پکن تقویت شود.

در گذشته، ناوهای نظامی چین از هواپیمای نیروی دفاع از خود دریایی ژاپن خواستند تا حریم هوایی اطراف جزایر سنکاکو را ترک کنند. یک مقام دولتی ژاپن گفت این اولین بار است که گارد ساحلی چین چنین هشدارهایی را برای هواپیماهای SDF صادر می‌کند.

به گفته منابع نزدیک، شی جین پینگ در بازدید خود بر نیاز پکن به «تقویت مداوم» تلاش‌ها برای حفاظت از حق حاکمیت چین بر جزایر سنکاکو تاکید کرد.

این گارد ساحلی در سال جاری میلادی برای تداوم حضور روزانه کشتی‌های خود در اطراف این مجمع الجزایر و بازرسی قایق‌های ماهی‌گیری ژاپن در صورت لزوم، متعاقبا طرحی تنظیم کرده است.

سال ۲۰۲۳، ناوهای چینی ۳۵۲ روز در نزدیکی جزایر سنکاکو حضور داشتند. ژاپن از سال ۲۰۱۲ این مجمع الجزایر را تحت کنترل خود درآورده است اما چین می‌گوید حاکمیت آن حق این کشور است و باید تقویت شود.

یکی از ناوهای گارد ساحلی چین که در آب‌های خارج از قلمرو ژاپن به هواپیمای SDF هشدار داد، مجهز به مسلسل ۷۶ میلیمتری بود که برد ده‌ها کیلومتری داشت.

جزایر سنکاکو مدت‌ها است که منشا تنش‌های میان این دوکشور آسیایی به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha