تهیه سرم "ضدِ هاری" نیازمند مشارکت اهداکنندگان پلاسمای خون در خراسان رضوی است 

مشهد- ایرنا- مدیرکل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: اهداکنندگان ویژه پلاسمای خون برای مشارکت و کمک به تهیه سرم "ضدِ هاری" به پایگاه های اهدای خون استان مراجعه کنند.

دکتر سعید اصغریان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:سرم ضدِ هاری که هم اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه می‌شود و هیچ نوع خطری ندارد و مقدار آن حداکثر ۲۰ واحد به ازای هر کیلوگرم وزن است.

وی ادامه داد:اداره کل انتقال خون خراسان رضوی برای نجات جان نیازمندان به این نوع پلاسما باید از اهدا کنندگان ویژه پلاسمای خون، سرم ضدِ هاری تهیه و با همکاری شرکت پالایش و پژوهش خون در اختیار معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت قرار دهد.

مدیرکل اداره کل انتقال خون خراسان رضوی گفت: این سرم هم‌اکنون با قیمت گزاف از خارج تهیه می‌شود اما مدیریت مرکز بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌تواند آن را در داخل تولید کند و در اختیار مراکز بهداشتی و درمانی کشور قرار دهد تا برای پیشگیری از بیماری، مورد استفاده افرادی که دچار حیوان گزیدگی می‌شوند قرار گیرد.

اصغریان افزود:از ابتدای امسال تاکنون در استان خراسان رضوی فقط ۲۱۲ واحد سرم ضدِ هاری تهیه شده است در حالی که اداره کل انتقال خون خراسان رضوی یکی از چهار مرکز تهیه پلاسمای ضدِ هاری در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: برای تهیه تعداد بیشتر سرم های ضد هاری و نجات جان افراد نیازمند، از اهداکنندگان پلاسمای خون می خواهیم در این امر ما را یاری کنند.

هاری، یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان است که باعث التهاب پیش‌رونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود و بهترین راه مقابله با آن تزریق واکسن است.

انسان‌ زمانی به این ویروس دچار می‌شود که توسط حیوان آلوده گزیده شود، بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علایم بالینی در فرد ظاهر نشود اما پس از چند هفته یا چند ماه ویروس می‌تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب شود و به دنبال آن حمله، توهم و فلج اتفاق می‌افتد.

اداره‌ کل انتقال خون خراسان رضوی وظیفه تامین خون ۶۳ بیمارستان این استان را بر عهده دارد.

هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.

استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha